PARTNER SERWISU
ypkyyila

Mocny kwartał Boeinga, zysk netto podwyższył pułap o 38 proc.

Producent Dreamlinera dzięki znacznie wyższym dostawom samolotów komercyjnych zanotował w pierwszym kwartale skokową poprawę zysków. Potentat branży lotniczej chwali się też wzrostem portfela zamówień samolotów cywilnych. Tymczasem wśród inwestorów niepewność budzą mgliste perspektywy segmentu militarnego i przede wszystkim słaby cash flow operacyjny.

(Fot. boeing.com)

(Fot. boeing.com)

Przychody Boeing Company (NYSE: BA) wyniosły 22,15 mld dolarów i były wyższe o 8 proc. r/r. Spółka dostarczyła do klientów biznesowych 184 samoloty w porównaniu do 161 przed rokiem. Wolumen segmentu wzrósł o 14 proc, natomiast przychody o ponad 20 proc., co wynika ze zmiany struktury miksu dostarczanych samolotów. O wyższej cenie jednostkowej zdecydował przede wszystkim 67-proc. wzrost dostaw Dreamlinerów (Boeing 787). W segmencie lotnictwa bojowego, systemów kosmicznych i wsparcia spółka zaliczyła spadek obrotów na poziomie 4,5 proc. – głównie za sprawą niższej sprzedaży śmigłowców Apache (-33 proc.) i Chinook (-41 proc.) Boeing zamknął kwartał wynikiem operacyjnym na poziomie 2,02 mld, czyli o 31 proc. lepszym od raportowanego za pierwsze trzy miesiące 2014 r. Trzeba dodać, że poprawa raportowanego zysku EBIT wynika nie tylko ze wzrostu sprzedaży, ale także z niższych kosztów operacyjnych – związanych prawdopodobnie z wdrożeniem i usuwaniem awarii flagowych jednostek 787. Wynik netto wyniósł 1,34 mld dolarów, czyli 38 proc. więcej r/r. Dynamika zysku jest jeszcze większa po przeliczeniu na jedną akcję. Spółka pomiędzy okresami sprawozdawczymi skupiła z rynku 17 mln akcji własnych, dzięki czemu zysk na akcję jest wyższy od raportowanego przed rokiem aż o 41 proc! Za to niemiłą niespodzianką był poziom generowanej, a właściwie pochłanianej gotówki. Wolne przepływy pieniężne (przepływy z działalności operacyjnej pomniejszone o CAPEX) były ujemne na kwotę 486 mln dolarów, podczas gdy rok temu Boeing pokazał 615 mln dolarów na plusie. Słaby wynik FCF to efekt niskich przepływów operacyjnych, które jak podaje spółka wynikały z tempa płatności i wzrostu produkcji. 

Portfel zamówień Boeing na osiem najbliższych lat to 570 szt. samolotów cywilnych o orientacyjnej wartości 435 mld dolarów. Choć wartość z końca roku spadła o 67 mld, to nadal jest o 16 proc. wyższa od ogłoszonej przez spółkę na koniec I kwartału 2014 r. Widać zatem, że biznes samolotów pasażerskich kwitnie. 

– Nasze prognozy długoterminowe są optymistyczne – oczekujemy rozbudowy flot i popytu związanego z wymianą starszych jednostek na 37 tys. szt. w ciągu najbliższych 20 lat. Jak wynika z tempa zamówień w pierwszym kwartale, w centrum rozmów z naszymi klientami pozostają zamówienia na nowe jednostki i przyspieszenie dostaw. Zamówienia z odroczonym terminem dostawy są nadal poniżej historycznej średniej. To są bardzo dobre czasy dla naszej branży. Patrząc historycznie, zamówienia na samoloty są ściśle skorelowane z rentownością linii lotniczych. Niższe ceny ropy naftowej nie zmieniają zasadniczo perspektywy klientów w zakresie planowania floty i harmonogramu dostaw. Szybki zwrot z nowych, bardziej wydajnych samolotów pozostaje przekonującym czynnikiem w decyzjach zakupowych nawet w środowisku niższych cen paliw. – powiedział Jim McNerney, CEO Boeing Company.

>> Dzięki kontraktom CFD na akcje Boeinga w City Index możesz wykorzystać dźwignię finansową, która pozwoli wykorzystać każdy ruch ceny na rynku

Nieco mniej optymistycznie wygląda segment lotnictwa bojowego. W ciągu pierwszego kwartału spółka zdobyła zamówienie na 43 Apache, ale przed rokiem mogła się pochwalić zamówieniem na 16 Posejdonów od U.S. Navy i kontraktem na 82 Apache dla całej armii. Wartość portfela zamówień w segmencie lotnictwa bojowego, systemów kosmicznych i wsparcia spadła o 10 proc. r/r. W całym 2015 r. Bardzo dobre wyniki lotniczego potentata nie wpłynęły na zmianę prognozy zysków. Boeing nadal spodziewa się zarobić w tym roku 8,10-8,30 dolara na akcję.

Kurs Boeinga zamknął środowe notowania na minusie. Mimo wszystko długoterminowi akcjonariusze spółki nadal liczą profity – roczny zwrot z inwestycji w amerykańskiego potentata lotniczego wynosi nadal 25 proc.

boeing chart

 

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Najnowsze wiadomości (aktualności, giełda, akcje)



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat