Moda na e-commerce winduje wyniki Oponeo.pl

Fot. Oponeo.pl
W 2020 r. Oponeo.pl miało 32,11 mln zł zysku netto i 36,87 mln zł zysku EBIT. To wyniki wyższe r/r odpowiednio o 59 proc. i 29 proc. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1.063 mln zł wobec 962,06 mln zł rok wcześniej.
– Mimo trudności, które przyniosła przedsiębiorcom pandemia, w 2020 roku po raz pierwszy w historii przychody Grupy Oponeo.pl przekroczyły miliard złotych – mówi prezes zarządu, Dariusz Topolewski.
Z tytułu sprzedaży opon grupa uzyskała przychód wielkości 924,4 mln zł, sprzedając łącznie rekordową liczbę 3,8 mln opon w Polsce i za granicą. Z handlu na rynku polskim Oponeo.pl wygenerowało 857,3 mln zł przychodu, co oznacza wzrost o 11,38 proc. Udział przychodów krajowych w całości przychodów grupy ze sprzedaży wyniósł 80,6 proc. Sprzedaż na rynkach zagranicznych wzrosła o 7 proc. i wyniosła 206 mln zł.
Wzrost sprzedaży został osiągnięty mimo trendów spadkowych na rynku opon w Polsce i w Europie. W skali całego kraju sprzedaż opon do samochodów osobowych w 2020 roku spadła o 15 proc., a w Europie o 12 proc.
Nie bez znaczenia dla dynamicznego rozwoju grupy jest znaczący wzrost udziału handlu e-commerce, który za sprawą pandemii zyskał na popularności jako bezpieczny kanał zakupowy. W 2020 roku transformacja technologiczna handlu przyspieszyła, a wartość branży online wzrosła o 100 proc. rok do roku i wyniosła wg szacunków ekspertów ok. 100 mld zł, choć prognozy z początku ubiegłego roku zakładały wartość na poziomie ok. 70 mld zł.
Na fali wzrostu rynku e-commerce zyskała również spółka zależna Dadelo prowadząca internetowy sklep z rowerami i częściami rowerowymi, której przychody za 2020 roku wzrosły o 93 proc. względem roku 2019. Spółka Dadelo zadebiutowała na warszawskiej GPW 29 grudnia 2020 roku. Do obrotu trafiło 4,6 mln praw do akcji oferowanych w IPO po cenie 18 zł za sztukę.
Oponeo.pl kontynuowało też proces dywersyfikowania biznesu o nowe projekty e-commercowe i do grupy pod koniec roku dołączyła spółka Rotopino.pl, której pełne dane finansowe będą konsolidowane w grupie od 1 stycznia 2021 roku. Obecność Rotopino.pl ma pozwolić na dalsze umacnianie pozycji tego podmiotu na rynku internetowych sprzedawców narzędzi i elektronarzędzi zarówno w Polsce, jak i na terenie UE.
– Rotopino.pl uzyskała w 2020 roku 35 proc. wzrost przychodów. Zbliżony model działalności Rotopino.pl oraz spółek z Grupy Oponeo.pl umożliwi dodatkowo budowanie pozytywnego efektu synergii na wielu płaszczyznach – mówi informuje prezes zarządu, Dariusz Topolewski.
Grupa Oponeo.pl w minionym roku postanowiła wejść w zupełnie w nową branżę – produktów metalowych, we współpracy z firmą Metalkas. W listopadzie ubiegłego roku otrzymana została zgoda Prezesa UOKiK na koncentrację polegającą na utworzeniu spółki LAM SA w celu prowadzenia sprzedaży metalowych drabin i regałów za pośrednictwem internetu.
– W I kwartale br. spółka LAM SA, w której Oponeo.pl posiada 50 proc. akcji, została zarejestrowana i rozpoczęliśmy sprzedaż przez sklep internetowy edrabiny.pl – podsumowuje prezes Dariusz Topolewski.
W 2021 roku grupa Oponeo.pl zamierza kontynuować działania mające na celu umacnianie pozycji rynkowej. Perspektywy aktywnego rozwoju segmentu e-commerce, zmiany trendów zakupowych, know-how, wykwalifikowana kadra, rozwinięte zaplecze logistyczne, nowoczesne i bezpieczne rozwiązania informatyczne oraz stabilna sytuacja finansowa potwierdzają prawidłowość obranej strategii rozwoju grupy.
Grupa Oponeo.pl jest liderem internetowej sprzedaży opon w Polsce, działającym w kilkunastu krajach Europy. We wtorek na zamknięciu sesji kurs akcji Oponeo.pl wzrósł o 3,5 proc. do 43,90 zł. Obecna kapitalizacja spółki wynosi 611 mln zł.