
Murapol: Jawność cen mieszkań wpłynęła przejściowo na decyzje klientów
Obowiązek publikacji cen wszystkich mieszkań oferowanych do sprzedaży, który od 11 września 2025 r. objął całą branżę deweloperską, miał przejściowy wpływ na decyzje zakupowe klientów Murapolu. Spółka obserwowała w tym czasie wstrzymywanie się z decyzjami, ale obecnie notuje poprawę w kontaktach z klientami i wzrost rezerwacji.
– W pierwszych dwóch tygodniach września obserwowaliśmy pewne przekładanie decyzji. Procesy decyzyjne uległy u klientów spowolnieniu, ponieważ czekali na wprowadzenie jawności cen. (…) Po wprowadzeniu tej jawności cen mamy bardzo dużo mieszkań w krótkich rezerwacjach i dobry kontakt z klientami, natomiast klienci potrzebują [czasu] – podobnie jak w przypadku ogłoszeń programów rządowych też sprzedaż doznała wahnięć i przesunięć. Teraz nadrabiamy – powiedział Iskra podczas konferencji prasowej.
– Klienci korzystają z tego narzędzia. Odbierają je pozytywnie – dodał.
Prezes Murapolu ocenia, że jawność cen wpisuje się w obecny trend rynkowy i umacnia pozycję nabywców, ale nie wpłynie to na spadek cen mieszkań.
– Mówimy o stabilizacji cen. Na pewno nie spodziewamy się spadków – powiedział prezes Murapolu.
Zwrócił także uwagę na spadające ceny materiałów budowlanych oraz stabilizację kosztów wykonawstwa, co również wspiera utrzymanie stabilnych cen ofertowych.
Znowelizowana ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym nakłada na deweloperów obowiązek publikowania cen ofertowych. Przepisy weszły w życie 11 lipca 2025 r., początkowo obejmując nowe inwestycje, a od 11 września dotyczą wszystkich projektów i firm deweloperskich.
Murapol to ogólnopolski deweloper mieszkaniowy, notowany na rynku głównym GPW od 2023 r.