StockWatch.pl: Jakie tendencje panują obecnie na rynku dystrybutorów leków, które oddziałują na Państwa biznes i wyniki osiągane przez Grupę Neuca?
Piotr Sucharski: Zdecydowanie największe oddziaływanie na rynek ma obniżka marży urzędowej. Jej poziom sprawił, że już w 2013 r. handel hurtowy lekami refundowanymi stał się nierentowny. W tym roku sytuacja jest jeszcze bardziej poważna, bo marża urzędowa spadła o kolejny punkt procentowy. Stanowi to duże wyzwanie dla wszystkich podmiotów działających na rynku. Pomimo gorszych wyników w trzecim kwartale, Neuca stara się rekompensować straty wynikające z obniżki marży urzędowej, jednak mniejsze hurtownie mają problem ze zmienionymi warunkami rynkowymi, przez co mogą być zmuszone do łączenia sił z większymi firmami.
Jeżeli spojrzymy na dynamikę rynku to w odróżnieniu od lat 2012-2013 widzimy zdecydowaną stabilizację tempa wzrostu. W tym roku wartość rynku zwiększy się o ok. 4 proc., co jest zgodne z naszymi przewidywaniami. Zakładamy, że w 2015 r. tempo wzrostu będzie podobne.
Według danych IMS Health, dynamicznie rośnie udział sieci w rynku aptecznym. Teoretycznie ułatwia to bezpośredni kontakt producentów z aptekami i stwarza możliwość eliminowania z łańcucha dostaw dystrybutorów. Jak duże jest to dla Was zagrożenie?
Udział sieci aptecznych na rynku jest coraz bardziej znaczący, ale niezależne apteki wciąż stanowią jego istotną siłę. Naszym głównym zadaniem jest wspieranie niezależnych aptek i pomoc im w skutecznym konkurowaniu z sieciówkami. Pojedynczym aptekom bardzo trudno jest współpracować z producentami bez udziału dystrybutorów. Ciężko również sobie wyobrazić, aby sieci apteczne nie potrzebowały pośrednika w relacjach z producentami. Wejście w obszar kompetencji hurtowników jakim jest m.in. logistyka oraz serwis, to złożony i długoletni proces i trudno go skopiować.

Piotr Sucharski, prezes grupy Neuca.
Grupa Neuca zanotowała w III kw. spadek wyniku operacyjnego o 32 proc., co wynika z ustawowej obniżki marż w tym roku, a także przejęcia mniej rentownej ACP Pharmy. Neuca jednak podtrzymuje prognozę wypracowania 90 mln zł zysku netto bez zdarzeń jednorazowych, co oznacza, że czwarty kwartał będzie znakomity. Na czym odrobicie słabsze pierwsze trzy kwartały?
Realizacja prognozy finansowej na poziomie 90 mln zł zysku netto bez zdarzeń jednorazowych jest ambitnym zadaniem, ale możliwym do spełnienia. Do tej pory przeprowadzaliśmy bardzo intensywny proces restrukturyzacji, który generował koszty. Na pewno w czwartym kwartale efekty korzyści z połączenia ACP Pharma będą bardziej widoczne. W kolejnych kwartałach będziemy widzieć poprawę marży przejętej firmy oraz korzyści wynikające z większej skali naszego biznesu. Dostrzegamy również potencjalne korzyści podatkowe wynikające z przejęcia ACP Pharma, jednak obecnie jest zbyt wcześnie, aby mówić o ich skali.
Neuca ma za sobą pierwszy pełny kwartał konsolidacji ACP Pharmy. Ze spadku rentowności względem pierwszego, czy nawet drugiego kwartału tego roku można wnioskować, że nowy podmiot w grupie ma niższe marże handlowe. Czy możliwa jest poprawa rentowności ACP Pharma na poziomie brutto ze sprzedaży i jaką drogą?
Jednym z głównych celów integracji ACP Pharma w strukturach Grupy jest wyrównanie poziomu marż na sprzedaży, ponieważ w momencie finalizacji zakupu marża brutto przejętej firmy była o kilka punktów procentowych niższa niż w NEUCA. Proces dostosowania poziomu marży zakończy się na przełomie tego i przyszłego roku i już w 2015 r. osiągniemy pełny efekt korzyści wynikający z połączenia.
Od momentu nabycia ACP Pharma raportujecie wysokie przepływy operacyjne, co zapewne związane jest z wdrożeniem waszego modelu biznesowego. Proszę powiedzieć, czy są jeszcze jakieś nieuwolnione rezerwy na poziomie kapitału pracującego?
Poprawiamy rotację kapitału zgodnie z naszymi założeniami. Zapowiadaliśmy inwestorom, że nasze działania wygenerują gotówkę, która pozwoli nam zmniejszyć zadłużenie o 100 mln zł w odniesieniu do drugiego kwartału 2014 r. Obecnie jesteśmy na najlepszej drodze do realizacji naszych planów.
Dynamicznie rozwija się segment produktów pod marką własną. W ciągu roku Neuca niemal podwoi liczbę oferowanych produktów. Jaki jest docelowy oczekiwany udział marki własnej w całkowitych przychodach ze sprzedaży?
Obecnie udział marek własnych w przychodach jest mało znaczący. Bardziej istotny jest jego wpływ na zysku netto Neuca. Ten zaś systematycznie rośnie i obecnie zyski z marek własnych generują już znacząco powyżej 10 proc. wyniku netto spółki. Przewidujemy, że segment ten będzie miał coraz większe znaczenie dla zysku grupy.
W IV kwartale ma ruszyć linia do pakowania w Swarzędzu. Jakiego poziomu oszczędności na poziomie operacyjnym można oczekiwać z pakowania leków we własnym zakresie, zamiast wykorzystania outsourcingu?
W grudniu uruchamiamy własną linię do pakowania w Swarzędzu. Oczekujemy, że dzięki własnej infrastrukturze pozwalającej zarządzać procesem pakowania i etykietowania możemy zwiększyć rentowność w segmencie marek własnych. Jednak jest za wcześnie, aby mówić o szczegółach finansowych.
Zakład pozwoli nam również uelastycznić model dostaw, a także zadbać bezpośrednio o jakość naszych produktów poprzez bezpośredni nadzór nad produkcją oraz przejęcie odpowiedzialności za dopuszczenie preparatów leczniczych do obrotu.
>> Więcej informacji na temat działalności farmaceutycznej grupy oraz jej wyników finansowych znajdziesz na specjalnej stronie dedykowanej spółce. >> Odwiedź microsite grupy Neuca w serwisie StockWatch.pl
Neuca to również rosnąca sieć przychodni podstawowej opieki zdrowotnej. W tym roku zakupili już Państwo kilka przychodni. Jakie są perspektywy rozwoju tego segmentu w kolejnych latach?
Obecnie posiadamy 9 przychodni i do końca roku Neuca Med, spółka zarządzająca tym segmentem, zapewne powiększy się o kolejne. Interesują nas tylko rentowne placówki. Na obecnym etapie nasze plany sięgają do końca przyszłego roku i zwiększenia naszej sieci do ok. 20 przychodni. O dalszym rozwoju projektu i jego kształcie zdecydujemy w połowie przyszłego roku po analizie dotychczasowej sytuacji.
W tym roku zwiększyliście nieco zadłużenie w związku z nabyciem ACP Pharma i planujecie kolejne inwestycje, między innymi w nowe przychodnie. Jak w zwiększone potrzeby kapitałowe wpisuje się dotychczasowa tendencja corocznego zwiększania dywidendy?
Zgodnie z przyjętą polityką dywidendy zamierzamy podzielić się z akcjonariuszami zyskiem za 2014 rok. Zakładamy, że tempo wzrostu będzie nieco niższe niż w poprzednim roku ze względu na mniejszą dynamikę zysku. Z pewnością jednak zachowamy wzrost dywidendy w granicach 10-15 proc.
Dziękujemy za rozmowę.