Zysk operacyjny spółki wyniósł 2,69 mln zł wobec 3,39 mln zł zysku rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży sięgnęły 15,92 mln zł w II kw. 2018 r. wobec 13,95 mln zł rok wcześniej.
W pierwszym półroczu 2018 r. spółka miała 1,34 mln zł straty netto w porównaniu z 1,59 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 21,71 mln zł w porównaniu z 18,23 mln zł rok wcześniej.
– Raportowane przychody spółki 1H2018 wyniosły 21,7 mln zł wobec 18,2 mln zł w 1H2017, co oznacza 19-proc. wzrost w porównywalnych okresach. Nextbike Polska konsekwentnie realizuje strategię zwiększanie udziału sprzedaży do odbiorców prywatnych. Udział tego segmentu w przychodach ogółem wzrósł z 24 proc. w 1H2017 r. do 27 proc. w 1H2018 r. Raportowana EBITDA w omawianym okresie wyniosła 4,4 mln zł (wobec 6,2 mln zł w 1H2017), a strata netto 1,3 mln zł (wobec 1,6 mln zł zysku przed rokiem).W samym 2Q2018 Nextbike Polska zanotował 15,9 mln zł przychodów, 5,3 mln zł EBITDA i 1,8 mln zł zysku netto – czytamy w komunikacie.
Dla ułatwienia porównywalności wyników finansowych i analizy trendów spółka prezentuje dane znormalizowane, uwzględniające równomierną alokację zarówno skumulowanych przychodów, jak i marży ze zrealizowanych dostaw w poszczególnych latach kontraktu (Nextbike Polska zawiera dwa typy umów z jednostkami samorządu terytorialnego: w których przychody i marża z kontraktu rozpoznawane są liniowo w okresie kontraktu, oraz o dostawę, gdzie przychody i marża rozpoznawane są w okresie dostawy). Znormalizowane skonsolidowane przychody za pierwsze półrocze tego roku wynoszą 21,4 mln zł (wobec 15,1 mln zł w 1H 2017), a znormalizowana skonsolidowana EBITDA 4,5 mln zł wobec 5 mln zł rok wcześniej.
Nextbike Polska prognozuje 70,5 mln zł przychodów ze sprzedaży (+62 proc. r/r) i 16,4 mln zł EBITDA (+5 proc. r/r) w 2018 r.
– Emitent szacuje ponadto, że liczba rowerów dostępnych w systemach uruchomionych przez emitenta na koniec br. wyniesie 17,8 tys. sztuk [+46 proc. r/r] – czytamy w komunikacie.
Liczba rowerów w systemach uruchomionych na koniec czerwca wyniosła 13,4 tys. i była o 23 proc. wyższa od liczby rowerów w systemach zarządzanych przez spółkę w analogicznym okresie roku ubiegłego.
– Rok 2018 będzie dla spółki swego rodzaju okresem przejściowym. Nietypowy jest bowiem także harmonogram uruchamiania systemów. W latach poprzednich (w tym w roku 2017) większość nowych systemów uruchamiana była przed rozpoczęciem sezonu letniego. Tymczasem w bieżącym roku około 80% przyrostu floty prognozowanego do końca sezonu 2018 przypada, zgodnie z zawartymi umowami, na 2H2018. W wynikach widoczne są i będą zwiększone wydatki związane z ponownym uruchomieniem obsługiwanych dotychczas i przygotowaniem do uruchomienia nowych systemów, podniesieniem jakości usług i kontynuacją rozbudowy struktur do rozmiarów niezbędnych do jak najlepszej obsługi naszej dynamicznie rosnącej floty. Sama flota będzie natomiast pracowała na wyniki jedynie przez część trwającego sezonu. Stąd na 2018 prognozujemy nieco niższe tempo wzrostu EBITDA, niż miało to miejsce w 2017. Wysokie oczekiwania mamy jednocześnie odnośnie do 2019 roku, w którym na wyniki pracować będzie pełna liczba rowerów z pozyskanych w tym roku kontraktów. Jednocześnie spodziewamy się dalszego wzrostu udziału przychodów ze źródeł prywatnych – mamy kolejne pomysły na współpracę z partnerami biznesowymi – powiedział prezes zarządu Robert Lech.
Nextbike Polska jest numerem jeden na polskim rynku miejskich systemów rowerowych pod względem liczby rowerów (80% udziału w rynku). Spółka jest operatorem systemów rowerów miejskich w kilkudziesięciu miastach i miejscowościach w Polsce, m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Łodzi. Spółka jest notowana na rynku NewConnect od sierpnia 2017 r.