
Noble Securities obniżyło cenę docelową dla akcji XTB
Najważniejszą informacją opublikowanych przez zarząd założeń na 2025 r. według analityka była zapowiedź wzrostu nakładów marketingowych nawet o 80 proc. r/r. Całość kosztów ma być o 40 proc. wyższa niż w 2024 r., natomiast zdaniem eksperta będzie to bliżej 50 proc.
– Efektem działań promocyjnych ma być mocny przyrost klientów na poziomie 150-210 tys. osób kwartalnie. Już po 29 dniach stycznia XTB pozyskało 70,7 tys. nowych inwestorów. Zarząd chce mocniej zaakcentować obecność na rynkach zachodnioeuropejskich, dlatego też zaprosił 5 uznanych agencji reklamowych do przetargu kreatywnego, który wyłonić ma nową ideę kampanii realizowanej z udziałem ambasadora Zlatana Ibrahimovicia. Zarząd zakomunikował jednak, że będzie na bieżąco weryfikował skuteczność podjętych działań promocyjny i w przypadku niezadowalających efektów wstrzyma finansowanie – czytamy w raporcie przygotowanym przez Mateusza Chrzanowskiego, analityka Noble Securities.
Głównym czynnikiem, który spowodował rozczarowanie wynikami kwartalnymi były wyższe od oczekiwanych koszty marketingowe, które wyniosły 114 mln zł. Dokonano również zmiany w liczeniu liczby lotów, natomiast udostępniono skorygowane dane dla przeszłych okresów.
– Patrząc kw/kw wolumen CFD wzrósł, jednakże w tempie wolniejszym od przyrostu nowych klientów, co przyśpieszyło spadki wskaźnika obrotowości klientów, pomimo lekkiej stabilizacji widocznej w 3Q24. Jesteśmy ostrożnie nastawieni do możliwości poprawy obrotowości klientów na bazie klientów z Europy Zachodniej, dlatego spodziewamy się utrzymania tempa spadku tej statystyki do czasu rozpoczęcia pozyskiwania klientów z nowych rynków, tj. Indonezji i Brazylii – czytamy w raporcie.
Wyższy od spodziewanego plan akwizycji nowych klientów według analityka pozytywnie wpłynie na wysokość przychodów, jednakże w stopniu niewystarczającym, aby zrekompensować zapowiedziane wydatki marketingowe.
– Słabsze dane o obrotowości klientów w 4Q24 skłaniają nas do ostrożności w kontekście zdolności spółki do pozyskiwania bardziej aktywnych inwestorów na rynku europejskim. Dlatego uważamy, że wyższe nakłady na marketing wyraźnie obniżą wynik netto zarówno w 2025r. jak i 2026r. Spodziewamy się jednak, że niska dochodowość nowych klientów europejskich skłoni Zarząd do ograniczenia zaangażowania i koncentracji środków na Indonezji i Brazylii, co pozwoli nieco zredukować koszty marketingowe już w 2026r. Oczekujemy, że w obu tych krajach łatwiej będzie pozyskać inwestorów o wyższym profilu ryzyka, co pozwoli już w 2027r. istotnie poprawić wolumen obrotu instrumentami CFD, w stopniu wystarczającym do pokrycia zwiększonych kosztów marketingowych i osiągnięcia rekordowych wyników – czytamy w raporcie.
Analityk oczekuje wypłaty 5,48 zł dywidendy na akcję. Na koniec roku spółka zgromadziła 2 mld zł środków własnych.
– Nie widzimy wyzwań po stronie płynności, nawet przy podwyższonym koszcie marketingu. Wymogi KNF zostały spełnione, dlatego spodziewamy się wypłaty 75 proc. zysku netto w formie dywidendy – argumentuje analityk.
Grupa XTB jest europejskim domem maklerskim, specjalizującym się w instrumentach finansowych będących przedmiotem obrotu na rynku pozagiełdowym i giełdzie. Od 2002 roku działa na rynkach zagranicznych, gdzie oferuje klientom zaawansowane technologicznie aplikacje transakcyjne. Spółka jest notowana na GPW od 2016 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.
Rekomendacja dla XTB powstała 11 lutego 2025 r. Autorem rekomendacji jest Mateusz Chrzanowski, analityk Noble Securities. Wymagany prawem disclaimer jest do pobrania TUTAJ