
Źródło: Oponeo.pl
Grupa Oponeo.pl zamknęła I kwartał sezonową stratą. Na poziomie netto internetowemu dystrybutorowi udało się zmniejszyć ujemny wynik o 9 proc. do -3,27 mln zł. Strata operacyjna wyniosła -8,54 mln zł. Największym osiągnięciem minionego kwartału jest jednak wzrost przychodów, który udało się osiągnąć wbrew pandemii, załamania na rynku i przesunięcia sezonu wymiany opon na letnie na kwiecień. W 2019 roku szczyt sprzedaży opon letnich nastąpił w marcu. Ostatecznie przychody ze sprzedaży w pierwszych trzech miesiacach br. były wyższe niż przed rokiem o 5 proc. i wyniosły 167,86 mln zł.
Jak zaznaczyła spółka, uzyskane wzrosty to przede wszystkim efekt znaczenia udziału handlu e-commerce i ugruntowanej pozycji grupy na rynku e-commerce. Rosnące zainteresowanie zakupami on-line sprzyja Oponeo.pl, a potencjał rozwoju handlu internetowego w Polsce wciąż jest znaczny.
– Obecnie większość klientów wybiera zakupy przez internet w trosce o swoje bezpieczeństwo, a według prognoz rynek e-commerce w Polsce 2020 roku może wynieść nawet 70 mld zł – informuje prezes Dariusz Topolewski.

Przychody Oponeo.pl w ujęciu miesięcznym. Źródło: Opracowanie własne.
Dominującym elementem przychodów grupy Oponeo.pl były oczywiście wpływy z tytułu sprzedaży opon, które w I kwartale 2020 roku wyniosły 151,14 mln zł. Od początku roku do końca marca 2020 roku spółka sprzedała w sumie 607,9 tys. sztuk opon.

Źródło: Spółka.
Przychody z zamówień krajowych wyniosły 128,73 mln zł wobec 127,85 mln zł wygenerowanych przychodów w I kwartale 2019 roku. Ich udział w przychodach ogółem, wyniósł 77 proc. Przychody ze sprzedaży zagranicznej podskoczyły o 21 proc. do 39,14 mln zł.

Przychody ze sprzedaży w podziale na Polskę i zagranicę w ujęciu kwartalnym (w tys. zł)
Rynek oponiarski wyhamował
Koronawirus i gospodarczy lockdown odbił się na europejskim rynku oponiarskim. Według danych ETRMA w Europie w I kwartale 2020 roku sprzedano 48.049 tys. opon osobowych, co oznacza spadek o 13 proc. r/r. Widoczny wpływ pandemii na rynek opon, pokazują dane z marca br., kiedy sprzedaż tąpnęła aż o 26 proc. Spadki sprzedaży w I kwartale odnotowano także w pozostałych segmentach: opony ciężarowe -6 proc., motocyklowe -21 proc.
W Polsce w I kwartale 2020 roku sprzedano 2.815 tys. opon do samochodów osobowych, tj. o 23,1 proc. mniej niż w I kwartale 2019 roku. Odnotowano podobnie jak w całej Europie spadki sprzedaży opon w segmentach pojazdów ciężarowych (-16,1 proc.) i motocykli (-19,5 proc.).

Źródło: European Tyre and Rubber Manufacturers Association (ETRMA)
Grupa Oponeo.pl jest liderem internetowej sprzedaży opon w Polsce, działającym w kilkunastu krajach Europy. W czwartek jedną akcję spółki wyceniono na 25,80 zł. Obecna kapitalizacja grupy Oponeo.pl wynosi 360 mln zł.