
(Fot. Oponeo.pl)
W sezonowo najsłabszym okresie w roku właściciel sklepu internetowego zmniejszył stratę netto w ujęciu r/r z 5,1 mln zł do 4,1 mln zł. Na poziomie operacyjnym strata wyniosła 5,9 mln zł. Wzrosły za to przychody ze sprzedaży – o 21 proc. do 132,5 mln zł. Marża brutto na sprzedaży wyniosła 16,2 proc. i była wyższa o 0,3 p.p. r/r.
Przychody z zamówień krajowych opiewały na 101,3 mln zł i wzrosły o 23,3 proc. w stosunku do III kwartału 2017 roku. Przychody ze sprzedaży zagranicznej, stanowiące 23,5 proc. przychodów ogółem, wyniosły 31,2 mln zł (+14,2 proc.).
– Wartym podkreślenia jest, że uzyskany, ponad 23-proc. wzrost sprzedaży na rynku krajowym wygenerowaliśmy w momencie, gdy cały rynek opon osobowych w Polsce w III kwartale odnotował jedynie nieznaczny wzrost wielkości 2,5 proc. – zaznaczył Dariusz Topolewski, prezes zarządu Oponeo.pl.

Kluczowa dla całorocznych wyników spółki jest sprzedaż w ostatnich miesiącach roku. Z racji sezonowości, ocena wyników będzie możliwa dopiero po zamknięciu IV kwartału. Przychody Oponeo.pl w rozbiciu na poszczególne miesiące. Źródło: Opracowanie własne na podstawie raportów bieżących.
Dominującym elementem przychodów Grupy Oponeo.pl były wpływy z tytułu sprzedaży opon, które w III kwartale br. wyniosły 115,2 mln zł. Stanowiły one 87 proc. całości przychodów z tytułu sprzedaży towarów.

Źródło: Sprawozdanie finansowe spółki.
W minionym kwartale spółka zanotowała wzrost kosztów operacyjnych. Koszty usług obcych, które stanowią połowę całej pozycji, podskoczyły o 32 proc. do 13,37 mln zł. Jak tłumaczy spółka, ich wzrost wynikał z dynamicznego rozwoju działalności biznesowej (usługi transportowe w kraju i za granicą, wynajem pracowników tymczasowych oraz najem i koszty eksploatacyjne związane z dzierżawą powierzchni magazynowych).
– Znaczną rolę odgrywały także koszty pracownicze (wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze). W III kwartale 2018 roku zamknęły się one kwotą 6,35 mln zł (23,4 proc. kosztów operacyjnych grupy). Koszty pracownicze zwiększyły się o 21,9 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. – czytamy w raporcie.
Narastająco za trzy kwartały 2018 roku przychody ze sprzedaży wyniosły 484,95 mln zł, a zysk netto 3,02 mln zł. W analogicznym okresie poprzedniego roku wyniki wynosiły odpowiednio 406 mln zł i 3,76 mln zł. Jak tłumaczy spółka, wpływ na różnicę w wyniku miało ubiegłoroczne zdarzenie jednorazowe, tj. rozliczenie drugiej i ostatniej raty na kwotę 2,84 mln zł w ramach transakcji sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa Elektroda.pl. Kwota uzyskana z tej transakcji wpłynęła na wzrost wyniku netto w III kwartale 2017 roku.
W czwartek akcje Oponeo.pl potaniały o 2,3 proc. do 21,60 zł. Tegoroczna stopa zwrotu z akcji internetowego dostawcy opon i felg jest na 46-proc. minusie.