W I kwartale grupa Orange Polska osiągnęła 2,93 mld zł przychodów. Rezultat okazał się gorszy w ujęciu r/r o 1,7 proc. i niespełna 1 proc. wyższy od konsensusu PAP. Wypracowana EBITDA to 959 mln zł zysku EBITDA wobec 1.142 mln zł uzyskanych rok wcześniej i 940,5 mln zł oczekiwanych przez rynek. Natomiast skorygowana EBITDA wyniosła 960 mln zł w porównaniu z 951 mln zł zysku bazowego. Należy pamiętać, że w I kwartale 2014 roku Orange Polska sprzedała portal Wirtualna Polska, odnotowując na transakcji 191 mln zł zysku. Marża skorygowanego zysku EBITDA wzrosła do 32,8 proc. z 31,8 proc.
Zysk netto wyniósł 171 mln zł wobec 86,8 mln zł konsensusu i 271 mln zł uzyskanych rok wcześniej. Na wysokość zysku korzystnie wpłynął spadek kosztów finansowych netto o 61 mln zł r/r w połączeniu z niższymi kosztami amortyzacji (o 40 mln zł rok do roku) wynikającymi z wydłużenia ekonomicznej użyteczności niektórych aktywów. Organiczne przepływy pieniężne wyniosły w 152 mln zł i były porównywalne z I kwartałem 2014 roku. W całym roku celuje w około 900 mln zł. Nakłady inwestycyjne spadły r/r o 14 proc. do 321 mln zł.>> Komunikat wraz z raportem finansowym znajdziesz tutaj
– W I kw. osiągnęliśmy solidne wyniki finansowe, co zaznaczyło się niższą presją na przychody z usług mobilnych oraz wolniejszym niż w poprzednich kwartałach spadkiem przychodów z usług stacjonarnych. Nasz zysk EBITDA był zadowalający, czemu sprzyjała postępująca optymalizacja kosztów oraz uwzględnienie oszczędności wynikających z ograniczenia niektórych świadczeń dla emerytów w kosztach pracy. Zgodnie z przedstawioną w lutym perspektywą biznesową, przewidujemy, że środowisko konkurencyjne pozostanie wymagające, zwłaszcza w segmencie B2B. W kolejnych kwartałach będziemy zwiększać wysiłki marketingowe, by poprawić osiągnięcia komercyjne. Będziemy także nadal realizować projekt rozbudowy dostępowej sieci światłowodowej. Jednakże, generowane przez nas przepływy pieniężne pozostają pod ścisłą kontrolą i potwierdzamy nasz cel całoroczny. – ocenia Maciej Nowohoński, członek zarządu ds. finansów Orange Polska.
Na koniec marca liczba klientów telefonii komórkowej wynosiła 15,518 mln, co oznaczało spadek o 111 tys. w porównaniu z IV kwartałem 2014 r. Baza klientów mobilnego internetu wzrosła do 1,598 mln, czyli o 77 tys. kwartalnie. Operator na koniec I kwartału miał 900 tys. klientów technologii LTE, co oznaczało 287 tys. przyłączeń netto w pierwszym kwartale. Widoczny był spadek liczby klientów internetu stacjonarnego w technologii ADSL. Na koniec marca Orange Polska miało 1,902 mln klientów ADSL, wobec 1,959 mln na koniec 2014 roku. Spadek liczby klientów stacjonarnej telefonii wyniósł 77 tys. klientów wobec regresu o 67 tys. w IV kwartale. Natomiast wzrósł średni miesięczny przychód na abonenta (ARPU) usług telefonii stacjonarnej wyniósł 40,4 zł, rosnąc o 0,4 zł wobec poprzedniego kwartału. Średni miesięczny przychód na abonenta komórkowego grupy wyniósł 30,2 zł spadając z 30,7 zł w czwartym kwartale tego roku.
We wtorek pierwsza reakcja rynku na wyniki kwartalne jest spokojna. W tym roku akcje spółki zyskały około 25 proc. Gorzej wygląda półroczna i roczna stopa zwrotu, która wynosi odpowiednio 1 i 5 proc. Nie bez znaczenia jest tu dywidenda, która wynosi 0,50 zł – stopa blisko 5 proc. Dniem ustalenia prawa do dywidendy jest 25 czerwca.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Orange Polska