Orbis zawarł przedwstępną umowę sprzedaży Mercure Lublin Centrum i Mercure Zamość Stare Miasto. Podpisanie umowy przyrzeczonej ma nastąpić w ciągu do trzech miesięcy. Do zawarcia umowy przyrzeczonej konieczna jest zgoda walnego Orbisu. Łączna suma planowanej transakcji wynosi 21,5 mln zł. Zapłata będzie podzielona na dwie części. Pierwsza w wysokości 20 proc. ceny sprzedaży (4,3 mln zł) trafiła już na konto Orbisu w formie zadatku. Pozostałe 80 proc. ceny, czyli 17,2 mln zł zostanie zapłacone przy umowie przyrzeczonej sprzedaży.
Spółka zaznacza, że zawarta umowa przedwstępna sprzedaży jest zgodna ze strategią spółki mającą na celu m.in. optymalizację zwrotu z zainwestowanego kapitału. Strony umowy uzgodniły kontynuowanie działalności obu hoteli pod marką Mercure na podstawie umów franczyzowych.
Decyzja o sprzedaży wskazanych hoteli zapadnie na walnym 11 czerwca. Na tym samym zgromadzeniu akcjonariusze mają zdecydować o wypłacie dywidendy. Proponowana kwota to 1,50 zł na akcję, co daje stopę w wysokości 2,8 proc. Dzień dywidendy zaproponowano na 16 lipca, a wypłaty na 4 sierpnia. Także w zeszłym roku spółka płaciła na akcję 1,50 zł.
Orbis ma za sobą prezentację wyników za I kwartał 2015 r. W tym okresie przychody grupy zwiększyły się w ujęciu r/r z 128,5 mln zł do 229,2 mln zł. Skokowy wzrost to efekt konsolidacji przejętych aktywów hotelowych od Accor. Na poziomie EBIT pojawiło się -18,5 mln zł straty i 22,33 mln zł straty netto. Rok wcześniej rezultaty wyniosły odpowiednio -12,73 mln zł i -9,95 mln zł. Zarząd uspokaja, że strata w I kwartale jest stałym elementem działalności hotelowej w tej części Europy. Dodał, że zwiększenie straty w stosunku do ubiegłego roku wynika ze zwiększenia skali działalności. W opinii dyrektora finansowego spółki, w kolejnych miesiącach roku zwiększona skala działalności będzie wpływała korzystnie na uzyskiwane wyniki nowej, powiększonej Grupy Orbis.
– Już dziś grupa przekroczyła break-even. Prosimy zwrócić uwagę na fakt, że porównywanie wyników 1Q 2015 r. do 1Q 2014 r. nie daje pełnego obrazu działalności spółki ze względu na zmianę parametru spółki. Aby ułatwić porównywanie wprowadziliśmy dane tzw. pro forma. Pozycja ta uwzględnia wyniki nowych hoteli, tak jak gdyby były konsolidowane od początku 2014 r. Dopiero ten obraz pozwala w pełni porównać poprawę prowadzonego przez nas biznesu. Zachęcamy do obejrzenia rozdziału 4.4 sprawozdania finansowego. – powiedział na czacie inwestorskim w StockWatch.pl Marcin Szewczykowski, dyrektor finansowy Orbisu.>> Zapis spotkania znajdziesz tutaj
Operator sieci hoteli w najnowszym raporcie z racji zmiany struktury posiadanych obiektów i doprowadzenia do porównywalności danych wprowadził nowy parametr – EBITDAR. Wskaźnik ten eliminuje koszty najmu nieruchomości hotelowej. W I kwartale EBITDAR osiągnął wielkość 42,9 mln zł, co stanowi wzrost o odpowiednio 12,6 proc. i 39 proc. w porównaniu do wyników pro forma za pierwszy kwartał 2014 roku.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Orbisu
W tym roku akcje Orbisu zyskały na wartości ponad 21 proc. Niemniej na ostatnich sesjach widoczny był ruch korekcyjny – inwestorzy nerwowo zareagowali na wyższą stratę kwartalną. W skali ostatniego roku notowania są na 36-proc. plusie.