Początek roku w branży hotelarskiej to sezon niskiej frekwencji. Mimo to w I kwartale grupie Orbis udało się poprawić wyniki finansowe. Co prawda, operator sieci hoteli – podobnie jak w latach poprzednich – zamknął okres na minusie. Jednak 11,15 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej to wynik o 17 proc. lepszy niż przed rokiem. Jeszcze lepiej wypadł EBIT. Strata operacyjna skurczyła się r/r z -9,19 mln zł do -0,36 mln zł.
Progres wystąpił także na poziomie przychodów. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wzrosły r/r o 7,6 proc. do 265,95 mln zł w I kw. 2017 r.
– W pierwszym kwartale 2017 r. przychody Grupy Orbis wzrosły o +18,7 mln zł (+7,6 proc.) do poziomu 266 mln zł. Wyższe przychody w połączeniu z kontrolą kosztów umożliwiły wzrost EBITDAR o +10,7 proc. (+5,5 mln zł) w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, pomimo silnego nacisku na wzrost płac. Wskaźnik EBITDA Grupy w pierwszym kwartale 2017 r. wyniósł 38,1 mln zł, co oznacza wzrost o +43,6 proc. r/r, do czego przyczyniły się transakcje wykupu z leasingu hoteli w Budapeszcie. – podsumowuje zarząd w komentarzu do wyników za I kwartał.
Przedstawiciele Orbisu dodają, że w pierwszych miesiącach 2017 roku branży hotelarskiej sprzyjała pozytywna koniunktura gospodarcza w krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Na wzrost popularności destynacji w tym rejonie miała także niepewna sytuacja w Europie Zachodniej. >> Dołącz do dyskusji na forumowym wątku dedykowanym akcjom Orbisu
– W I kwartale 2017 roku wskaźniki operacyjne hoteli działających w głównych miastach Europy Środkowo-Wschodniej poprawiły się. Wzrósł zarówno poziom frekwencji, jak i średnia cena w większości stolic krajów, w których działa Grupa Orbis. (…) Najwyższy poziom frekwencji w I kwartale 2017 roku osiągnęły hotele zlokalizowane w Warszawie, Bukareszcie oraz Pradze (powyżej 60 proc.). – czytamy w raporcie.

Źródło: Prezentacja wyników Grupy Orbis
Przychód przypadający na 1 dostępny pokój w hotelach własnych Grupy Orbis wyniósł 126,70 zł, czyli był o 9,5 proc. wyższy w porównaniu do danych like-for-like za I kwartał 2016 rok. W analizowanym okresie klienci hoteli zapłacili średnio 212,10 zł za pokój, tj. 3 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Ponadto, w I kwartale grupa zanotowała wzrost poziomu obłożenia hoteli własnych w stosunku do danych za I kwartał 2016 roku o 3,5 p.p. do poziomu 59,7 proc.
– Zwiększony popyt na usługi hotelarskie, jak również liczne oferty promocyjne i elastyczna strategia cenowa dostosowana do aktualnych warunków na poszczególnych rynkach, przyczyniły się do wzrostu frekwencji oraz średniej ceny za pokój, a w efekcie przychodu na jeden dostępny pokój w hotelach grupy. – tłumaczy spółka.

Wyniki operacyjne grupy Orbis w I kwartale 2017 r. Źródło: Prezentacja spółki.
Inwestorzy pozytywnie zareagowali na wyniki kwartalne grupy hotelarskiej. W czwartek kurs akcji Orbisu wzrósł o 1,56 proc. do rekordowych 87,75 zł. W efekcie kapitalizacja grupy przekroczyła dzisiaj poziom 4 mld zł.