llpjjqih
Advertisement
PARTNER SERWISU
rnqhejel

Orbis: Wyniki potwierdzają, że przejęliśmy aktywa w bardzo dobrej kondycji

Omawiane walory:
Gilles Clavie, prezes Orbis SA & CEO rozmawia z redakcją StockWatch.pl o przebiegu akwizycji nowych hoteli, aktualnych wynikach spółki i planach dalszego rozwoju.

StockWatch.pl: Wydarzeniem kwartału w Orbisie jest finalizacja przejęcia sieci hoteli od Accoru. Kupując 38 hoteli w sześciu krajach staliście się Państwo w ten sposób największym graczem w branży w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Co tak duży wzrost aktywów pod zarządzaniem oznacza z punktu widzenia organizacji i zarządzania Państwa Grupy?

Gilles Clavie: Jak już informowaliśmy, co chciałbym jeszcze raz podkreślić, transakcja z Accorem doskonale wpisuje się w naszą strategię rozwoju. Dzięki przejęciu 38 hoteli i nowej umowie licencyjnej nie tylko znacząco zwiększyliśmy skalę prowadzonej działalności, ale również zapewniliśmy sobie perspektywy dalszego dynamicznego wzrostu i ekspansji na kolejne rynki. Przejęcie tak dużej grupy aktywów jest oczywiście dużym wyzwaniem organizacyjnym. Naszym zadaniem na najbliższe kilkanaście miesięcy jest dalsza poprawa efektywności całej grupy, w tym hoteli o najniższej rentowności. W tym celu podejmujemy szereg działań, jak choćby efektywne zarządzanie ceną (Revenue Managament), wdrażanie najnowszych konceptów gastronomicznych czy nowoczesnych rozwiązań informatycznych w całej grupie Orbis.

Od transakcji minęło już kilka miesięcy, stąd pytanie, na jaką kwotę szacujecie wartość realnych do osiągnięcia synergii? Jakie jest tempo integracji w stosunku do wcześniejszych założeń?

Gilles Clavie, CEO Grupy Orbis.

Gilles Clavie, CEO Grupy Orbis.

Wyniki pierwszego kwartału potwierdzają, że przejęliśmy aktywa w bardzo dobrej kondycji. Ponieważ przejęte hotele działały już pod markami Accoru, integracja przebiega niezwykle sprawnie. W chwili obecnej możemy mówić o w pełni zintegrowanej strukturze organizacyjnej z siedzibą w Warszawie oraz biurami w Budapeszcie i Bukareszcie. Jesteśmy w trakcie wdrażania najnowszych rozwiązań, stosowanych dotychczas z sukcesem w Orbisie w całej poszerzonej grupie, z drugiej strony korzystamy również z najlepszych praktyk stosowanych w nowo przejętych krajach regionu.

Transakcja zmieniła nie tylko obraz spółki, ale także sposób prezentacji wyników. W sprawozdaniach pojawił się nowy parametr – zysk EBITDAR, czyli EBITDA przed uwzględnieniem kosztów dzierżawy hoteli. W jakim celu powstał i jak go interpretować?

Wyniki znacznej części przejętych hoteli obciążają koszty najmu, które do tej pory nie odgrywały na tyle istotnej roli, by poddawać je odrębnej analizie. Aby zapewnić najlepszą porównywalność danych na poziomie operacyjnym, zdecydowaliśmy się zastosować nowy parametr.

Klasyczna EBITDA starych i nowych aktywów istotnie nie jest porównywalna przez różny charakter własności hoteli. To jednak nie jedyna zmiana. Doszła segmentacja geograficzna, ale zmieniliście też Państwo układ rachunku wyników. Dlaczego?

Nowy układ rachunku wyników lepiej odzwierciedla naszą działalność operacyjną. Układ rodzajowy pozwala bardziej rzetelnie zobrazować strukturę kosztów, natomiast prezentacja EBITDA operacyjnej oraz EBITDAR w rachunku wyników umożliwia odbiorcom dokonywanie porównań bez konieczności poszukiwania szczegółowych informacji w sprawozdaniu.

Objęcie nowych aktywów konsolidacją spowodowało zwiększenie przychodów grupy i jednocześnie większą sezonową stratę na poziomie netto w porównaniu do poprzedniego roku. Obserwujemy jednak wzrost przychodów i wyników w stosunku do danych pro forma. Jak powinno się odczytywać prezentowane dane porównawcze? Czy uwzględniają one tylko wcześniejszą akwizycję, czy także obecną umowę licencyjną z Accorem?

Strata w I kwartale jest stałym elementem działalności hotelowej – zwykle w tym okresie notujemy gorsze wyniki niż w kolejnych kwartałach. Dotyczy to zarówno Polski, jak i rynków przejętych. Zwiększenie straty w stosunku do ubiegłego roku wynika ze zwiększenia skali działalności Grupy. Co ważne, w kolejnych miesiącach roku zwiększona skala działalności będzie wpływała korzystnie na uzyskiwane przez nas wyniki.

Mercure Warszawa Grand

Mercure Warszawa Grand

Porównywanie raportowanych wyników z I kwartału 2015 r. do I kwartału 2014 r. nie daje pełnego obrazu działalności spółki ze względu na zmianę parametru. Aby ułatwić porównanie wprowadziliśmy dane tzw. pro forma (uwzględniające wyniki nowych hoteli, tak jakby były konsolidowane od początku 2014 r.). W takim ujęciu widać zdecydowaną poprawę wyników.

W pierwszym kwartale znacząco wzrosła frekwencja w hotelach, co poprawiło też kluczowy wskaźnik operacyjny RevPAR – przychód na dostępny pokój. Jednak poziomy wzrostów znacząco różniły się między segmentami hoteli, najbardziej w segmencie średnim i wyższym. Z czego to wynika?

Główna poprawa standardu hoteli w I kwartale dotyczyła w głównej mierze hoteli Up&Midscale, otwierając możliwość zwiększenia ceny i obłożenia właśnie w tym segmencie. Jak widać podjęte przez nas działania przyczyniły się do dynamicznego ponad 14-proc. wzrostu RevPAR w tym segmencie hoteli. Z kolei na mniejszą dynamikę RevPAR w segmencie ekonomicznym wpłynęły m.in. kampanie promujące hotele marki ibis.

W poprzednich okresach sygnalizowaliście Państwo, że mocniej stawiacie na gastronomię. Jaką część przychodów Grupy stanowią obecnie wpływy z żywienia gości i jak relacja ta zmieniła się w stosunku do ubiegłego roku. Czy w niedawno nabytych hotelach także zamierzacie wprowadzić nowe koncepcje gastronomiczne?

Gastronomia stanowi zwykle ok. 1/3 przychodów grupy. W tym obszarze można oczekiwać znaczących innowacji. Naszym celem jest skonstruowanie takiej oferty F&B, która odpowiadałaby potrzebom nie tylko gości hotelowych, ale również klientów spoza hotelu. W I kwartale przychody z gastronomii wzrosły o 11 proc. r/r.

Z punktu widzenia polskiego inwestora, w Grupie Orbis w wyniku transakcji pojawiło się nowe ryzyko związane ze zmiennością kursów walut, a więc dotyczące m.in. marży. Czy planujecie Państwo zabezpieczać się przed ryzykiem i w jaki sposób?

Oczywiście! W pierwszej kolejności przy zabezpieczaniu ekspozycji walutowej staramy się wykorzystywać mechanizm hedgingu naturalnego i skorelowania przychodów i kosztów ponoszonych w tej samej walucie. Dopuszczamy także wykorzystanie instrumentów pochodnych, takich jak transakcje typu forward oraz swap, jak również strategii opcyjnych.

Dziękujemy za rozmowę.

Polecane linki:

>> Strona internetowa relacji inwestorskich Grupy Orbis
>> Analiza fundamentalna i wskaźnikowa Grupy Orbis w StockWatch.pl
>> Forumowy wątek dedykowany akcjom Orbisu
>> Analiza sprawozdania za I kwartał 2015 r. przygotowana przez analityka portalu StockWatch.pl

 Hotel Nemzeti, Budapeszt.

Hotel Nemzeti, Budapeszt.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat