Akcjonariusze Alior Banku mają powód do szerokiego uśmiechu. Akcje banku szturmem zdobyły w piątek warszawski parkiet. Już od pierwszych chwil mocno drożeją, ok. godziny 10:30 za jeden walor płacono nawet 61,80 zł.
Przypomnijmy, że podstawowa cena emisyjna wyniosła 57 zł za walor. Alior z emisji nowych papierów pozyskał brutto ponad 700 mln zł. Środki te mają zostać przeznaczone na rozwój akcji kredytowej. Natomiast główny akcjonariusz ze sprzedaży 24.480.000 akcji zainkasował przy okazji prawie 1,4 mld zł. Do inwestorów instytucjonalnych trafiło ponad 34,2 mln akcji, natomiast pakiet objęty przez inwestorów indywidualnych wynosi 1,83 mln akcji.
Sukces na otwarciu notowań nie był przesądzony. Po nieudanym debiucie ZEPAK-u inwestorzy z większym dystansem podeszli do propozycji Aliora, nawet mimo bonusów – część osób mogła nabyć papiery z 5-proc. dyskontem w ramach akcji promocyjnej. Dodatkowo atmosferę psuła afera innego tegorocznego debiutanta – Solar Company. Kurs odzieżowej spółki od dnia debiutu osunął o blisko 50 proc., a dodatkowo akcjonariusze rozczarowani kiepskimi wynikami zażądali ostatnio gruntownego prześwietlenia wcześniejszych raportów kwartalnych oraz prospektu emisyjnego. Pozytywnym akcentem tego roku był jedynie debiut PCC Exol. Spółka z branży chemicznej już na wstępie urosła o prawie 10 proc. – kurs otworzył się na 1,31 zł i rósł dalej. Warto zauważyć że obecnie jedna akcja jest wyceniana na ponad 3,70 zł.
Niepewność była więc spora, tym bardziej że według ankiety przeprowadzonej przez StockWatch.pl pod koniec listopada na Facebooku, tylko co piąty ankietowany zadeklarował udział w emisji banku. Zdecydowana większość zrezygnowała z udziału w IPO ze względu na zbyt wysoka cenę. Jednak wówczas inwestorzy składali zapisy po cenie maksymalnej, tj. 71 zł za sztukę. Dopiero tuż przed rozpoczęciem zapisów wśród inwestorów instytucjonalnych, Alior sporo zszedł z ceny. >> Cena akcji Aliora obniżona do 57 zł, emisja zmniejszona o 30 proc.
Bank jest jednym z nowszych podmiotów na rynku, swoją działalność rozpoczął w listopadzie 2008 r. Według stanu na 30 września 2012 roku, posiadał 680 placówek, które obsłużyły około 1,36 mln klientów. W 2011 roku otworzył 336 tys. nowych rachunków bieżących oraz niemal 370 tys. rachunków w pierwszych trzech kwartałach br. W ciągu dziewięciu miesięcy 2012 rok Alior Bank wypracował zysk netto w wysokości 222,9 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 142 mln zł w stosunku do wyniku osiągniętego w analogicznym okresie 2011 r. W całym 2011 r. zysk netto wyniósł 152,2 mln zł.