
(Fot. materiały prasowe)
PCC Rokita zadebiutowała na giełdzie w 2014 roku, a pierwszą dywidendę wypłaciła rok później. Akcjonariusze otrzymali 3,49 zł na akcję, a w kolejnych latach stawka z roku na rok rosła. Warto dodać, że za każdym razem stopa dywidendy przekraczała 6 proc., co jak na warunki giełdowe jest bardzo atrakcyjną ofertą. W ubiegłym roku PCC Rokita wypłaciła 8,31 zł na akcję, czyli łącznie prawie 165 mln zł.

Kalendarium dywidend PCC Rokity
PCC Exol ma nieco dłuższą historię. Spółka zadebiutowała na GPW w 2012 r, a w 2013 r. po raz pierwszy podzieliła się zyskiem. Akcjonariusze otrzymali 1 grosz na akcję. Pierwsze dywidendy nie były wysokie, ale za to trzy ostatnie stopą przekraczały próg 5 proc.

Kalendarium dywidend PCC Exol.
Tym samym spółki z grupy PCC poniekąd wpisały się w trend, jaki obserwujemy na rynku od kilku tygodni. Wiele firm z uwagi na pandemię i niepewną sytuację gospodarczą rekomenduje zatrzymanie zysków. Jednak w komunikatach Rokity i Exola takiej wzmianki nie znajdziemy. W ich wypadku brak dywidendy w tym roku to efekt spadku zysków i szerokiego procesu inwestycyjnego. Scenariusz przykręcenia kurka z dywidendą sygnalizował rok temu Przemysław Staniszewski w analizie raportu finansowego dolnobrzeskiej spółki.
– Zyski w chwili obecnej są dość niskie, program inwestycyjny wciąż nie jest zakończony, a zadłużenie jednak zauważalnie wzrosło na przestrzeni ostatniego roku. Ja tutaj w kontekście kolejnej dywidendy nie byłbym przesadnym optymistą, a wręcz uważam, że pozostawienie większej części zysku, lub nawet całości w spółce za rok 2019 mogłoby poprawić jej postrzeganie również przez wierzycieli (banki czy obligatariuszy). Choć zdaję sobie sprawę, że mógłby być to szok dla pewnej części akcjonariuszy – sygnalizował analityk StockWatch.pl.
W czwartek kurs akcji PCC Rokity spadł o 4,5 proc. do 44,40 zł, a notowania PCC Exol cofnęły się o ponad 10 proc. do 3 zł za akcję. Warto jednak zauważyć, że druga spółka w tym roku jest na solidnym plusie. Wzrosty na akcjach PCC Exol to efekt pozytywnej ekspozycji na COVID-19. Spółka generuje ok. 40 proc. przychodów w branży detergentów, sprzedając tam swoje surfaktanty.