
Pepco Group zadebiutowało na GPW na 5-proc. plusie
Oferta publiczna Pepco Group warta 3,7 mld zł jest 8. największą w historii warszawskiego rynku. Kapitalizacja spółki na starcie sesji wyniosła 24,15 mld zł, co uplasowało ją na 10. miejscu, ex aequo z Bankiem Pekao w rankingu największych spółek GPW. W kolejnych minutach kurs akcji debiutanta wzrósł jeszcze mocniej. Około 9:20 za jeden walor płacono blisko 43,90 zł (+9,7 proc.)

Źródło: Opracowanie własne/StockWatch.pl
Wzrosty na otwarciu z pewnością cieszą inwestorów, ale trzeba pamiętać, że zysk z inwestycji jest symboliczny. Inwestorzy indywidualni zgłosili popyt na akcje warte blisko 1 mld zł, ale ostatecznie otrzymali znacznie mniej. Redukcja w transy detalicznej wyniosła blisko 88 proc. Do portfeli drobnych inwestorów trafiło jedynie 2,5 mln akcji, czyli nieco ponad 3 proc. oferty. Pozostałe 89,96 mln akcji (w tym w ramach opcji dodatkowego przydziału) objęli inwestorzy instytucjonalni.
Akcje Pepco drożeją o blisko 10 proc., obroty po 40 min. przebiły 300 mln zł. Dla porównania dodam, że w WIG20 jeszcze nikt nie przebił poziomu 10 mln zł obrotów
Graficznie wygląda to tak:https://t.co/4ieW5ZIXjt pic.twitter.com/iuDCdrNBnG— Daniel Paćkowski (@DPackowski) May 26, 2021
Spółka, główny akcjonariusz sprzedający i podmioty finansujące, które nabyły akcje zobowiązali się do nieemitowania lub niesprzedawania kolejnych akcji spółki przez okres 180 dni od momentu debiutu spółki na GPW. Ograniczenia związane ze sprzedażą akcji podlegają pewnym zwyczajowym wyjątkom i można je uchylić jedynie za uprzednią pisemną zgodą wszystkich globalnych współkoordynatorów oferty.
Pepco Group prowadzi działalność w dwóch segmentach rynkowych: poprzez Pepco (wiodącą w Europie Środkowo-Wschodniej sieć wielobranżowych sklepów dyskontowych; wg stanu na 31 marca 2021 r., Pepco prowadziło 2 229 sklepów w 13 krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej oraz we Włoszech) oraz Poundland/Dealz (sieć sklepów działających w modelu zakupów impulsowych artykułów spożywczych, ogólnego przeznaczenia, sezonowych i artykułów pierwszej potrzeby sprzedawanych w formule cen jednorodnych. Sieć działa od 1990 r. w Wielkiej Brytanii pod marką Poundland, prowadząc 818 sklepów, wg stanu na 31 marca 2021 r.) W ramach międzynarodowej ekspansji Poundland, w 2011 r. wprowadzona została marka Dealz, która wg stanu na 31 marca 2021 r. prowadziła 199 sklepów w Irlandii, Hiszpanii i Polsce. Większe sklepy Poundland oferują produkty pierwszej potrzeby, ubrania i inne artykuły detaliczne, podczas gdy sklepy Dealz i mniejsze sklepy Poundland sprzedają artykuły szybkozbywalne, ogólnego przeznaczenia i artykuły pierwszej potrzeby).