
Rynek ciepło przyjął wstępne wyniki „Nowej Grupy Pepco”. Kurs akcji rośnie (Fot. spółka)
Pepco Group, właściciel sieci sklepów dyskontowych działających w Europie, zaprezentował wstępne dane operacyjne za rok obrotowy 2025, który zakończy się wraz z publikacją pełnych wyników 10 grudnia. Dane nie obejmują wyników sieci Poundland, którą sprzedano w czerwcu br. Po dziewięciu miesiącach roku obrotowego spółka osiągnęła 196 mln euro zysku netto, czyli niemal tyle, co przez cały 2024 rok.
– Jak należało oczekiwać dane pro-forma Nowej Grupy (z wyłączeniem Poundland) wyglądają lepiej. W całym roku zapowiada się wyższa marża brutto, płaska marża EBITDA, jednak sprzedaż porównywalna nie zachwyca, pomimo wyłączenia Poundlana. Zarząd spodziewa się, że wzrost całorocznego bazowego zysku netto znacząco przewyższy wzrost EBITDA, Jest to już widoczne w bazowym wyniku netto, który po 9 miesiącach osiągnął wartość 196 mln euro, porównywalną z całorocznym wynikiem za rok obrotowy 2024 (199 mln euro) – skomentował Dariusz Dadej, analityk Noble Securities.
Sprzedaż porównywalna (LFL) Pepco wzrosła o 2,7 proc. po 51 tygodniach roku, w czym pomogły wyniki czwartego kwartału, kiedy dynamika sięgnęła 3,9 proc. Na rynku polskim dynamika LFL w drugim półroczu wyniosła 2,6 proc., a w Europie Zachodniej 3,2 proc. Wyłączając sprzedaż towarów szybkozbywalnych (FMCG), wzrost LFL sięgnął w tym regionie 15,6 proc., a dla całej sieci Pepco – 6,1 proc. Spółka kontynuuje wycofywanie się z oferty FMCG, zgodnie z planem przedstawionym podczas Dnia Inwestora w marcu. Wszystkie sklepy Pepco na Półwyspie Iberyjskim zostały dostosowane do standardowego formatu.
– Ostatnie 12 miesięcy było przełomowym rokiem dla firmy: przeformatowaliśmy naszą strategię i rozpoczęliśmy jej szybką realizację. Jestem bardzo zadowolony z postępów, jakich dokonaliśmy, osiągając kluczowe cele na ten rok zgodnie ze strategią przedstawioną na Dniu Inwestora w marcu 2025 r. Dokonaliśmy dezinwestycji z Poundland oraz przestaliśmy oferować towary kategorii FMCG w ramach marki Pepco, co pozwoliło nam na osiągnięcie silniejszego wzrostu oraz na podejmowanie taktycznych decyzji w celu maksymalizacji wartości dla akcjonariuszy. Nasze wyniki pokazują, że to były słuszne kroki prowadzące do dalszej budowy zyskownego wzrostu Pepco. Na koniec roku obrotowego 2025 spodziewamy się zaraportować solidne przychody i bazową EBITDA, wspierane przez znaczącą poprawę marży brutto rok do roku – komentuje Stephen Borchert, prezes Pepco Group.
– Nowe działania na rzecz wzmocnienia naszej pozycji lidera cenowego oraz oferty produktowej zostały dobrze odebrane przez klientów i wspierały obserwowany wzrost przychodów LFL. Dotychczasowe wyniki trwającego czwartego kwartału były szczególnie mocne, z przychodami LFL rosnącymi o 3,9 proc. – to nasz najlepszy wynik kwartalny w ciągu ostatnich dwóch i pół roku. Szczególną uwagę poświęciliśmy poprawie wyników w Polsce, co zaowocowało ogólnym odbiciem się LFL w drugiej połowie roku, podczas gdy nasze sklepy w Europie Zachodniej osiągnęły poziom wzrostu LFL w wysokości +6,7 proc. w ciągu roku – dodaje Borchert.
– Nasza działalność została przebudowana i uproszczona, jest skoncentrowana na naszej podstawowej marce Pepco w kluczowych regionach Europy Środkowo-Wschodniej i Zachodniej. Grupa jest teraz zwinniejsza i gotowa do wykorzystywania nadchodzących okazji oraz by budować wyższe zadowolenie klientów dzięki kanałom cyfrowym i w efekcie zwiększać swój udział w rynku. Kończąc ten rok na silnej pozycji, jestem przekonany, że te solidne postępy w strategicznych obszarach, połączone ze skupieniem się na generowaniu gotówki i osiąganiu dalszych zwrotów na kapitale, będą stanowiły punkt wyjścia do budowania wzrostu wartości dla akcjonariuszy w kolejnym roku obrotowym – podsumowuje prezes Pepco Group.
Pepco Group oczekuje wzrostu przychodów do ponad 4,5 mld euro w r.obr. 2025
Pepco Group spodziewa się, że przychody w roku obrotowym 2025 przekroczą 4,5 mld euro, wobec 4,2 mld euro rok wcześniej. Prognozy te nie obejmują wyników sieci Poundland. Grupa oczekuje także wysokiego, jednocyfrowego wzrostu bazowej EBITDA według MSSF 16 oraz solidnego zysku netto za cały rok.
– Grupa wciąż korzysta na rozpoczętej w I półroczu mocnej poprawie marży brutto rok do roku, napędzanej przez Pepco. W rezultacie Grupa spodziewa się, że w roku obrotowym 2025 bazowa EBITDA (MSSF 16) znajdzie się bliżej górnego poziomu zapowiedzianego przez zarząd (tj. wysoki, jednocyfrowy wzrost r/r) – czytamy w komunikacie.
Po dziewięciu miesiącach roku obrotowego zysk netto wyniósł 196 mln euro i jest zbliżony do wyniku za cały poprzedni rok (199 mln euro). Zarząd spodziewa się, że roczny wzrost bazowego zysku netto przewyższy dynamikę EBITDA, dzięki niższym kosztom finansowania i opłatom podatkowym.
– Utrzymanie zdyscyplinowanego podejścia do ekspansji liczby sklepów oraz inwestycji kapitałowych przełoży się również na silną generację gotówki, nawet po wliczeniu kosztów różnych programów strategicznych transformacji – podano również.
W Polsce Pepco osiągnęło dodatnią dynamikę LFL na poziomie 2,6 proc. w drugim półroczu roku obrotowego, a w Europie Zachodniej wskaźnik ten wyniósł 3,2 proc. Po wyłączeniu sprzedaży towarów szybkozbywalnych (FMCG) przychody LFL wzrosły o 15,6 proc.
Za okres 51 tygodni zakończony 21 września przychody „Nowej Grupy Pepco” wzrosły o 8,8 proc. w ujęciu stałych kursów walutowych. W samym czwartym kwartale przychody LFL marki Pepco wzrosły o 3,9 proc. Grupa planuje zamknąć rok obrotowy z 248 nowymi sklepami netto.
– Z powodzeniem zakończono sprzedaż towarów kategorii FMCG w sklepach marki Pepco, doświadczając jedynie krótkiego, zaplanowanego wcześniej okresu zakłóceń (…). Przychody LFL po wyłączeniu FMCG wzrosły w trwającym czwartym kwartale o 7,6 proc., w porównaniu do 4,8 proc. w ubiegłym kwartale – podano.
– Ostatnie 12 miesięcy było przełomowym rokiem dla firmy: przeformatowaliśmy naszą strategię i rozpoczęliśmy jej szybką realizację (…). Nasze wyniki pokazują, że to były słuszne kroki prowadzące do dalszej budowy zyskownego wzrostu Pepco – powiedział prezes Pepco Group Stephen Borchert, cytowany w komunikacie.
– Szczególną uwagę poświęciliśmy poprawie wyników w Polsce, co zaowocowało ogólnym odbiciem się LFL w drugiej połowie roku, podczas gdy nasze sklepy w Europie Zachodniej osiągnęły poziom wzrostu LFL w wysokości +6,7 proc. w ciągu roku – dodał.
– Grupa jest teraz zwinniejsza i gotowa do wykorzystywania nadchodzących okazji oraz by budować wyższe zadowolenie klientów dzięki kanałom cyfrowym i w efekcie zwiększać swój udział w rynku – podkreślił prezes.
W segmencie Dealz przychody LFL w 51-tygodniowym okresie wzrosły o 1,9 proc., jednak w samym IV kwartale spadły o 4,4 proc., głównie przez słabe wyniki w kategorii health & beauty oraz niższą sprzedaż napojów bezalkoholowych z powodu chłodnego lata.
Spółka zapowiedziała publikację wstępnych wyników rocznych na 10 grudnia.
Pepco Group powstała w 2015 roku, skupia sieci detaliczne Pepco i Dealz i od 2021 roku notowana jest na GPW, wchodząc w skład indeksu WIG20.