
Fot. Ruch SA.
PKN Orlen zakłada restrukturyzację i wykorzystanie synergii pomiędzy dotychczasowym modelem biznesowym Ruchu, a swoim segmentem detalicznym. Sfinalizowanie oferty zależeć będzie od decyzji wierzycieli Ruchu oraz pozostałych podmiotów zaangażowanych w proces.
– Ten projekt ma dla nas potencjał, zwłaszcza w kontekście wyników osiąganych przez segment detaliczny Orlenu, które potwierdzają nasze kompetencje i ambicje biznesowe w tym obszarze. Nasze analizy pokazują, że możemy mieć synergie z działalnością spółki Ruch i przy konsekwentnie realizowanym programie restrukturyzacyjnym możemy odnieść sukces. To dobra perspektywa biznesowa dla wszystkich zainteresowanych stron. Zdajemy sobie sprawę, że spółka znajduje się obecnie w trudnym położeniu, mamy jednak plan jej rozwoju, który, pozwoli Ruchowi wyjść na prostą. Po złożeniu oferty oczekujemy na decyzje wierzycieli spółki – powiedział Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
W ub. tygodniu Joanna Zakrzewska, dyrektor biura komunikacji korporacyjnej w Orlenie, informowała, że PKN Orlen zakończył proces due diligence spółki Ruch i wraz z doradcami pracuje nad strategią jego dalszej działalności. Uwzględnia ona także kolportaż prasy. Zakrzewska, cytowana przez „Rzeczpospolitą”, wskazywała, że biorąc pod uwagę bardzo dobrze prosperujący format Stop Cafe, 1.700 stacji benzynowych oraz plany utworzenia własnej logistyki, Orlen widzi potencjalną synergię z działalnością Ruchu. Powodzenie zależy jednak od determinacji wszystkich zainteresowanych stron.
Rozwój segmentu detalicznego PKN Orlen jest jednym z filarów zaktualizowanej w ubiegłym roku strategii koncernu. Strategia zakłada m.in. rozwój oferty pozapaliwowej, w tym również w ramach formatów funkcjonujących poza stacjami paliw. Podobną strategię realizuje na rynkach zagranicznych m.in. MOL i Circle-K. Analizy rynkowe przeprowadzone przez Orlen wskazały na potencjał rozwoju takiego formatu z wykorzystaniem aktywów spółki Ruch. Doświadczenie i know-how Orlenu w zakresie budowania relacji z klientami i sprzedaży produktów FMCG będzie stanowiło podstawę do poprawy efektywności działalności Ruchu, zakładającej utrzymanie kolportażu prasy.
Ruch jest organizatorem sieci saloników prasowych i kiosków w Polsce, jak również prowadzi działalność w zakresie dystrybucji prasy i książek (w tym sprzedaż internetową), a także usług kurierskich (usługa „Paczka w Ruchu”). Ruch kontroluje również spółki prowadzące działalność w zakresie m.in. zarządzania nieruchomościami, usług wsparcia biznesowego, prenumeraty oraz marketingu.
Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 109,7 mld zł w 2018 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.