rokdcdjp
Advertisement
PARTNER SERWISU
kmwxkcsn

Podsumowanie IX edycji Kongresu Zarządów Spółek Giełdowych SEG

Na początku listopada odbyła się kolejna edycja kongresu SEG dedykowana tematyce ekspansji zagranicznej polskich emitentów. Patronem medialnym wydarzenia był portal StockWatch.pl.

5–6 listopada 2014 roku odbył się IX Kongres Zarządów Spółek Giełdowych SEG, na którym dyskutowano o ekspansji polskich spółek giełdowych na rynki zagraniczne. Uczestnicy Kongresu zastanawiali się m.in. nad tym, jaka jest specyfika rynków zagranicznych, gdzie i jak szukać finansowania na działania międzynarodowe oraz jakie są modele zdobywania międzynarodowych rynków.

– Podczas dorocznego spotkania Zarządów Spółek Giełdowych SEG poruszaliśmy kwestię ekspansji na rynki międzynarodowe. Zastanawialiśmy się nad tym, co robić, by była skuteczna, jaka jest specyfika ekspansji na poszczególne rynki, które kierunki są najbardziej atrakcyjne pod względem inwestycyjnym oraz jak sfinansować działalność na skalę międzynarodową. Natomiast warsztaty przeprowadzone w małych grupach pozwoliły na pogłębienie wiedzy związanej z wchodzeniem na rynki zagraniczne w poszczególnych obszarach geograficznych i kulturowych. – podsumowuje Mirosław Kachniewski, prezes Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.

VIII Kongres Zarządów Spółek Giełdowych SEG

VIII Kongres Zarządów Spółek Giełdowych SEG

Pierwszego dnia kongresu odbyły się trzy dyskusje panelowe. Tematem pierwszej były cele i uwarunkowania ekspansji zagranicznej. Rozmawiano o czynnikach konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, motywach rozszerzenia działań biznesowych poza granice kraju oraz możliwościach bezpośredniego i pośredniego wsparcia Państwa. W dyskusji moderowanej przez Eryka Stankunowicza (I Zastępca Redaktora Naczelnego, Forbes) udział wzięli: Anna Barbarzak (Dyrektor Departamentu Współpracy Ekonomicznej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych), Marcin Chmielewski (Prezes Zarządu, KGHM Polska Miedź), Małgorzata Dec-Kruczkowska (Dyrektor Departamentu Analiz, Ministerstwo Skarbu Państwa), Paweł Graniewski (Doradca Prezesa Zarządu, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie), Marek Kapłucha (Wiceprezes Zarządu, Grupa Azoty).

– Giełda przywiązuje wielkie znaczenie do budowy międzynarodowej pozycji w celu przyciągnięcia zarówno zagranicznych inwestorów jak i emitentów. Zwłaszcza pozyskanie nowego kapitału uważamy za kluczowe, bo bez tego nie będziemy mogli podnieść płynności. Z drugiej strony jest ekspansja zagraniczna rozumiana, jako inwestycje w zagraniczne podmioty. Trzeba jednak pamiętać, że angażowanie się w zagraniczne inwestycje nie jest gwarantem sukcesu i wzrostu spółki. Aby międzynarodowe inwestycje kapitałowe, fuzje i przejęcia miały sens, musi być spełnionych szereg warunków rynkowych, cenowych i strukturalnych oraz zaistnienie synergii, zarówno kosztowych jak i przychodowych, a spółka przejmująca musi być oparta na mocnych fundamentach swojej podstawowej działalności biznesowej. – mówił Paweł Graniewski doradca prezesa zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Drugi panel dotyczył modeli zdobywania rynków zagranicznych. Dyskutowano m.in. nad specyfiką poszczególnych rynków i formą ekspansji. Dyskusję moderowała Beata Stelmach (prezes zarządu, General Electric Polska i kraje bałtyckie), jej uczestnikami byli: Piotr Jeleński (prezes Asseco South Eastern Europe), Jerzy Kalinowski (partner, szef grupy doradczej w zakresie strategii i operacji KPMG w Polsce i w Europie Środkowo- Wschodniej), Andrzej Maciejewski (Spencer Stuart), Jarosław Michniuk (prezes zarządu, Selena FM), Tomasz Salomon (dyrektor Departamentu Instrumentów Wsparcia, Ministerstwo Gospodarki).

– Dla wielu polskich firm rynek krajowy stał się niewystarczający. Rosną więc ambicje właścicieli i kadry zarządzającej, by otworzyć się na rynki międzynarodowe. Nasze rodzime firmy mają do zaoferowania bardzo dobrą jakość produktów i doświadczenie w budowaniu swojej działalności w trudnym okresie transformacji. Pierwsze kroki w ekspansji to najczęściej prosty eksport, obarczony stosunkowo niskim ryzykiem. Z czasem jednak rośnie apetyt na zwiększanie bezpośredniej obecności i zakładane są przedstawicielstwa. Aż wreszcie przenoszone są linie produkcyjne z uwagi na tańsze koszty produkcji, co pomaga w wykorzystaniu potencjału danego rynku. Wyzwaniem jest zawsze właściwa kadra – z jednej strony znająca lokalne uwarunkowania, z drugiej wyszkolona i dbająca o interes właściciela. – mówiła Beata Stelmach, prezes zarządu General Electric Polska i kraje bałtyckie.

VIII Kongres Zarządów Spółek Giełdowych SEG

VIII Kongres Zarządów Spółek Giełdowych SEG

Zamykając merytoryczną dyskusję podczas trzeciego panelu zastanawiano się nad finansowaniem ekspansji zagranicznej. Zaproszeni do rozmowy przedstawiciele spółek giełdowych rozmawiali m.in. o finansowaniu bankowym i rynkowym oraz zaostrzającej konkurencji o inwestorów. Dyskusję poprowadził Roman Młodkowski (prezes zarządu, RMVC). W debacie wzięli udział: Norbert Biedrzycki (prezes zarządu, ABC Data), Marcin Petrykowski (dyrektor zarządzający, Standard & Poor’s), Wojciech Rząsiecki (zastępca Dyrektora Departamentu Gwarancji i Poręczeń, Ministerstwo Finansów), Dariusz Poniewierka (prezes zarządu, Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych), Ryszard Wtorkowski (prezes zarządu, LUG).

Podczas Kongresu odbył się Charytatywny Bieg Rynku Kapitałowego z udziałem Roberta Korzeniowskiego, wielokrotnego mistrza olimpijskiego. Uzyskane podczas biegu środki zostaną przeznaczone na praktyczną edukację młodzieży ponadgimnazjalnej w zakresie przedsiębiorczości w ramach programu Zarządzanie firmą, który jest realizowany przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Uczestnicy przebiegli łącznie 176 osobokilometrów, co daje możliwość udziału kolejnych kilku tysięcy uczniów w programie. Partnerem Biegu była spółka PZU SA.

Drugiego dnia Kongresu odbyły się warsztaty tematyczne. Pierwsza tura zajęć była podzielona według specyfiki ekspansji na poszczególnych rynkach: Unia Europejska, Kraje byłego ZSRR (poza krajami UE), Azja (poza byłymi krajami ZSRR). Drugą turę warsztatów podzielono na cztery grupy tematyczne: Zaprojektuj skuteczną ekspansję, Rewolucja w raportowaniu i sposoby ograniczania ryzyk z tym związanych, Pozyskiwanie kapitału od inwestorów zagranicznych i Nadzorowanie projektów aby nie stracić twarzy.

Gospodarzem Kongresu było Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Partnerstwo nad wydarzeniem objęli: Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie jako Partner Instytucjonalny, firma audytorsko-doradcza KPMG w Polsce jako Partner Merytoryczny, PGNiG i PKN Orlen jako Partnerzy Strategiczni, Grupa Azoty i Instytut Rynku Kapitałowego – WSE Research jako Partnerzy, Unicomp-WZA jako Partner Technologiczny oraz LUG, Magellan, Marsh, Pelion, Standard & Poor’s, TenStep Polska, Wardyński i Wspólnicy jako Patroni. Partnerem Charytatywnego Biegu Rynku Kapitałowego było PZU. Projekt został zrealizowany pod Patronatem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego – 25-lecie Wolności oraz Patronatem Ministerstwa Skarbu Państwa i Akcjonariatu Obywatelskiego.

Więcej informacji jest dostępnych na www.seg.org.pl

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Najnowsze wiadomości (aktualności, giełda, akcje)
  • Tauron prognozuje wzrost EBITDA i nakładów inwestycyjnych w 2025 roku

    Tauron spodziewa się wyższego wyniku EBITDA w 2025 roku dzięki poprawie w segmentach dystrybucji i sprzedaży. Spółka zakłada również wzrost nakładów inwestycyjnych względem poprzedniego roku.

  • 15 spółek z rynków wschodzących z ekspozycją na megatrendy nadchodzącej dekady

    Charu Chanana, główna strateg inwestycyjna w Saxo, wybrała 15 spółek z rynków wschodzących, które jej zdaniem reprezentują megatrendy nadchodzącej dekady: sztuczną inteligencję, cyfryzację konsumentów, fintech w Afryce, rosnące Indie oraz surowce i dywidendy jako element równoważący ryzyko.

  • XTB rusza z globalną kampanią z udziałem Zlatana Ibrahimovicia

    Aplikacja inwestycyjna XTB rozpoczęła największą w swojej historii kampanię reklamową. Spoty z udziałem Zlatana Ibrahimovicia będą emitowane na 13 rynkach w Europie, Azji, Ameryce Południowej oraz w regionie MENA.

  • GPW z niepokojem czeka na Fed, w grze Columbus, ML System i Polimex

    Wydarzeniem środy na wszystkich rynkach będzie kończące się dziś posiedzenie Fed. Inwestorzy w Warszawie, po wczorajszej słabej sesji, zachowują duża wstrzemięźliwość w podejmowaniu decyzji. Wyjątkiem są jedynie mniejsze spółki, na których tradycyjnie jest gorąco. Dziś w centrum uwagi znalazł się Columbus, Bumech, Polimex-Mostostal i ML System.

  • Columbus chce sprzedać instytucjom publicznym technologię perowskitową

    Columbus Energy zaprosił cztery ministerstwa oraz Polską Grupę Zbrojeniową do rozmów o możliwym przejęciu udziałów w spółce Saule SA, rozwijającej technologię perowskitową. Propozycja ma związek z potrzebą ustabilizowania sytuacji w Grupie Saule i ograniczonymi możliwościami dalszego rozwoju bez wsparcia państwa.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

50% rabatu na dostęp do Strefy Premium StockWatch.pl dla uczestników programu Orlen w portfelu!

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat