
(Fot. fb/starbucks)
Starbucks Corporation [Nasdaq: SBUX] wypracował w drugim kwartale roku 5,24 mld dolarów przychodów, o 7,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Motorem wzrostu sprzedaży była z jednej strony o 4 proc. wyższa sprzedaż w sklepach porównywalnych, a z drugiej rozrost sieci kawiarni. Kawosze zostawiali w punktach średnio o około 4 proc. więcej na rachunek przy stałej liczbie odwiedzin. Tylko w II kwartale spółka otworzyła 474 kawiarnie, co daje jej łącznie o 1876 punktów sprzedaży więcej rok do roku. Największą dynamikę sprzedaży Starbucks osiągnął na rynkach azjatyckich z Chinami na czele, gdzie przychody wyniosły 768 mln dolarów, co oznacza wzrost o 18 proc. Na podstawowym, rodzimym rynku amerykańskim spółka zwiększyła sprzedaż o 7 proc.
Zysk operacyjny Starbucksa w zakończonym kwartale wyniósł 1,022 mld dolarów w porównaniu do 938 mln w drugim kwartale 2015 r. Marża EBIT wyniosła 19,5 proc. i była o 0,3 pp procentowego wyższa r/r. Najwyższe marże spółka osiąga nadal w Ameryce (24,6 proc. po spadku o 0,4 pp.), ale już tylko nieznacznie większe niż w Azji (23,8 proc. w porównaniu do 23 proc. przed rokiem). Nie najlepiej wygląda niestety rentowność w regionie EMEA, gdzie marża wyniosła 10,9 proc. po spadku o 1,3 pp. Spółka wyjaśnia, że miało to związek ze zmianami właścicielskimi w sieci sprzedaży. Zysk netto na akcje wzrósł o 24 proc. do poziomu 0,51 dolara na akcję.
– Rekordowa i podkreślona przez mocny 7 proc. wzrost w sklapach porównywalnych, rekordowe przychody i zyski w Chinach i 18 proc. wzrost liczby użytkowników programu lojalnościowego kondycja Starbucksa pokazuje siłę i odporność biznesu i marki Starbucks na całym świecie. – komentuje Howard Schultz, CEO Starbucks.
Co prawda zysk na akcję był zgodny z oczekiwaniami analityków, ale wzrost sprzedaży porównywalnej minął się z prognozami. Inwestorzy spodziewali się 5,7 proc. wzrostu w kawiarniach porównywalnych, a spółka zaraportowała tylko 4-proc. zwyżkę. Mieszane uczucia budzi także zmiana prognozy wyników na cały obecny rok kończący się we wrześniu. Spółka spodziewa się nieco mniejszego tempa wzrostu, ale za to wyższego zysku na akcję – 1,88-1,89 dolara na akcję.
W notowaniach posesyjnych notowania walorów Starbucksa straciły prawie 3 proc., toteż można się spodziewać niskiego otwarcia na piątkowej sesji. Nastroje akcjonariuszy i tak nie są najlepsze, gdyż notowania spółki od paru miesięcy znajdują się w trendzie spadkowym.