
(Fot: fb/StarbucksPolska)
Przychody Starbucks Corp (NASDAQ: SBUX) w bożonarodzeniowym kwartale były rekordowe i wyniosły 5,37 mld dolarów, co oznacza wzrost o blisko 12 proc. r/r. Spółka uzyskała świetny wynik zarówno dzięki zwiększeniu liczby punktów sprzedaży jaki i odwiedzin w prowadzonych kawiarniach. W IV kwartale Starbacks otworzył 528 nowych punktów netto, co daje w sumie o 1.693 punkty więcej niż na koniec marca 2015 r. Zwyżka sprzedaży jest jednak przede wszystkim wynikiem wzrostu obrotów w kawiarniach porównywalnych (ang. Like for Like) o 8 proc. r/r.
Wynik operacyjny w pierwszym kwartale roku obrotowego zamknął się kwotą 1,06 mld dolarów i był o 15,6 proc. wyższy r/r. Marża operacyjna wzrosła z raportowanych przed rokiem 19,1 proc. do 19,7 proc obecnie. Na poziomie netto Starbucks pokazał z spadek z 65 centów na akcję do 46 centów na akcję, ale w okresie porównawczym spółka rozpoznała 390 mln USD jednorazowego zysku z tytułu przejęcia udziałów w japońskiej spółce JV. Po korekcie o zdarzenia jednorazowe zysk netto na akcję wzrósł o 15 proc. i był o jednego cena wyższy od oczekiwań analityków, a także o około 8-9 centów wyższy od oczekiwań samej spółki prezentowanych przy okazji raportu rocznego.
Oczywiście dla wyników nadal najważniejszy jest rynek amerykański, gdzie spółka osiągnęła przychody na poziomie 3,7 mld dolarów, przy marży operacyjnej 25,1 proc., ale warto zwrócić uwagę na obroty zrealizowane w Chinach i innych krajach Azji. Wzrosty sprzedaży w tym regionie na pierwszy rzut oka wyglądają bardzo solidnie (32 proc.), ale trzeba pamiętać o nabyciu udziałów w chińskiej spółce JV, które pozwoliły Starbacksowi na konsolidację metodą pełną. Sprzedaż LFL wzrosła jedynie o 5 proc. Również z powodu akwizycji marża operacyjna spadła z 21,8 proc. do obecnych 19,4 proc. W rejonie EMEA spółka jak zawsze notuje najniższą marżę (15 proc.), ale tym razem także regres w przychodach, co spowodowane jest głównie silnym dolarem i strachem po zamachach w Paryżu. Za to bardzo dobrze poradził sobie segment sprzedaży hurtowej (Channel Development), gdzie przychody wzrosły o 16 proc., natomiast wynik operacyjny zwiększył się o 23 proc.
– Rekordowy pierwszy kwartał Starbucksa pod względem finansowym i operacyjnym wyróżniają rosnąca o 8 proc. sprzedaż porównywalna w Stanach i 9 proc. globalnie, a także rosnący o 4 proc. ruch w kawiarniach i rekordowe zachowanie naszego segmentu hurtowego. To odzwierciedla rosnącą siłę i pozycję marki na świecie. – podsumował Howard Schultz, Starbucks CEO.
W 2016 r. Starbucks spodziewa się osiągnąć co najmniej 10-proc. wzrost sprzedaży i zysk netto w przedziale 1,84-1,86 dolara na akcję. W kolejnym kwartale spółka oczekuje wyniku 0,37-0,38 dolara na akcję, czyli wzrost o 8-10 proc. r/r.
Ostatni rok dla akcjonariuszy spółki był bardzo udany – cena akcji wzrosła z 42 dolarów do ponad 60 dolarów. Niestety, spadek o blisko 5 proc. w notowaniach posesyjnych sygnalizuje, że dzisiejsza sesja raczej nie podciągnie dotychczasowej stopy zwrotu.