
Najlepszą spółką w VII edycji w kategorii polskie spółki giełdowe należące do indeksów WIG20 i mWIG40 okazała się Grupa Azoty SA.
W tym roku przypada VIII edycja Konkursu Złota Strona Emitenta organizowanego przez Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Zanim 2 września rozpocznie się ocena w ramach I etapu, inwestorzy oraz emitenci giełdowi mają okazję zapoznać się z podsumowaniem wyników każdego z trzech etapów ubiegłorocznej edycji konkursu. Raport Internetowa komunikacja spółek z akcjonariuszami – analiza przebiegu VII edycji konkursu Złota Strona Emitenta zawiera m.in. cenne informacje na temat najnowszych trendów na rynkach zachodnich.
– Co roku po zakończeniu konkursu Złota Strona Emitenta wydajemy raport, w którym można znaleźć nie tylko podsumowanie wyników każdego z trzech etapów konkursu, ale również komentarze i wskazówki ekspertów zajmujących się komunikacja korporacyjną online oraz informacje o najnowszych trendach na rynkach zachodnich. Spółka może również na bazie raportu prześledzić jak wygląda poziom komunikacji w jej kategorii. – mówi Mirosław Kachniewski, prezes Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.
Przypomnijmy, że w konkursie oceniane są strony internetowe wszystkich spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, w tym na rynku NewConnect. W ramach konkursu spółki są dzielone na 5 kategorii: polskie spółki giełdowe należące do indeksu WIG30; polskie spółki giełdowe należące do WIG50; polskie spółki giełdowe nie należące do indeksów WIG30 i WIG50; polskie spółki notowane na rynku alternatywnym NewConnect; wszystkie spółki zagraniczne notowane na GPW w Warszawie (w tym na rynku NewConnect).
Badanie stron internetowych w ramach VII edycji konkursu Złota Strona Emitenta w liczbach:
- Przeanalizowano strony internetowe 889 spółek giełdowych, których akcje były w obrocie w dniu 27 września 2013 r.
- 27 proc. spółek odpowiedziało na wszystkie trzy zapytania od fikcyjnego inwestora w ciągu 24 godzin (przeważały odpowiedzi w ciągu 3 godzin) i jest to najwyższy wynik od kilku lat.
- Prawie 28 proc. spółek nie odpowiedziało w przewidzianym czasie na żaden z 3 maili i choć jest to odsetek wysoki to jest znacząco niższy niż w roku poprzednim (ponad 31 proc.).
- 70 proc. spółek nie publikuje na swoich stronach internetowych materiałów wideo.
- 65 proc. nie korzysta z nowoczesnych sposobów komunikacji z inwestorami takich jak: chat, blogi, fora eksperckie, portale społecznościowe, RSS.>> Sprawdź listę spółek, które korzystają z czatów w StockWatch.pl
- 81 proc. spółek podaje na stronach www adres mailowy, pod który mogą kierować swoje zapytania inwestorzy.
Zawartość informacyjna stron internetowych jest porównywalna do wyników osiągniętych w poprzedniej edycji konkursu. Zdecydowana większość spółek (65 proc.) zdobyła ponad połowę maksymalnej liczby punktów.
- 27 proc. spółek prezentuje na swoich stronach internetowych informacje w języku angielskim w formie rozszerzonej (raporty okresowe, bieżące i wyniki finansowe), a 38 proc. prezentuje informacje w formie podstawowej. 35 proc. spółek nie posiada żadnych informacji w języku angielskim.
- 51 proc. stron internetowych notowanych spółek nie dysponuje tak podstawowym narzędziem, jakim jest działająca wyszukiwarka treści.
- 87 proc. strony internetowych notowanych spółek jest prawidłowo pozycjonowana w wyszukiwarce Google.
- Co czwarta strona internetowa charakteryzuje się bardzo dobrą dostępnością badaną z wykorzystaniem specjalistycznego narzędzia MONIT24. Jest to wynik istotnie lepszy od zanotowanego w poprzedniej edycji konkursu (21 proc.). Z drugiej strony jednak, wzrosła także liczba spółek o małej dostępności witryn internetowych (25 proc. względem 21 proc. rok wcześniej).
>> StockWatch.pl jest Partnerem GPW w zakresie Relacji Inwestorskich dla spółek giełdowych >> Dowiedz się więcej na temat naszych działań w obszarze relacji inwestorskich giełdowych spółek
Najważniejsze wnioski z raportu:
- Podsumowując siódmą edycję konkursu Złota Strona Emitenta należy podkreślić rosnący poziom komunikacji internetowej notowanych spółek. Analiza danych w ujęciu bezwzględnym wskazuje, iż strony internetowe mają coraz bogatszą zawartość informacyjną oraz są coraz bardziej przyjazne dla użytkowników.
- Podobnie jak w latach ubiegłych poziom oceny był silnie skorelowany z wielkością emitentów – najwyższe rezultaty osiągnęły polskie spółki duże, a najniższe notowane na rynku NewConnect. Osobną grupę, ocenioną zdecydowanie najniżej, stanowią spółki zagraniczne, z których część ma strony internetowe dobrej jakości, ale olbrzymim problemem jest brak kontaktu z inwestorem indywidualnym i dostępności treści w języku polskim.
- Największym mankamentem ocenianych stron internetowych jest stosunkowo niski poziom w warstwie technologiczno-użytkowej. Wciąż duża część spółek stosuje rozwiązania sprzed kilkunastu lat, co w świecie komunikacji internetowej jest opóźnieniem o kilka epok.
- Emitenci zbyt rzadko korzystają z możliwości dotarcia do inwestorów za pośrednictwem mediów społecznościowych.
- Trendy w komunikacji internetowej wydają się stosunkowo jednoznaczne – dążenie do uproszczenia korzystania za pośrednictwem tabletów i smartfonów, głównie poprzez zmiany dotyczące projektowania stron lub wręcz tworzenia specjalnych serwisów na urządzenia mobilne. Jednocześnie bieżący dostęp do internetu mobilnego o coraz lepszych parametrach przesyłu danych daje coraz większą możliwość wykorzystywania mediów społecznościowych, a także prezentowania treści w formie przekazu wideo.
– Mam nadzieję, że wnioski z raportu będą przydatne dla spółek giełdowych podczas przygotowania do kolejnej VIII edycji konkursu, której I etap rozpocznie się już 2 września. Jak zawsze ocenimy strony wszystkich spółek notowanych na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie oraz na rynku NewConnect. – dodaje Prezes Kachniewski.
Raport jest dostępny na stronie internetowej Stowarzyszenia www.seg.org.pl oraz na stronie www.zse.seg.org.pl