Enter Air to 25. debiutant na głównym rynku GPW. Pierwsze transakcje na prawach do akcji (PDA) zawarto po cenie 16 zł, czyli 14,3 proc. wyżej od kursu odniesienia. Walory w ofercie publicznej sprzedawano po 14 zł, przy czym w grupie osób uprawnionych cena była niższa o 10 proc. (12,60 zł). Niestety, w kolejnych minutach zwyżka kursu błyskawicznie stopniała i zamieniła się w kilkuprocentową stratę.
Spółka z oferty publicznej zebrała 98 mln zł. Plan maksimum zakładał pozyskanie 110 mln zł. Kapitalizacja spółki, przy cenie emisyjnej 14 zł, z uwzględnieniem niezarejestrowanych akcji serii C wynosi blisko ćwierć miliarda złotych. Do inwestorów instytucjonalnych trafiło 6,8 mln akcji, stanowiących 38,8 proc. w podwyższonym kapitale zakładowym Enter Air. Do portfeli inwestorów detalicznych trafiło 174 tys. akcji. Ze względu na duży popyt na akcje zapisy w tej transzy zredukowano o ponad 1/3. Pozostałe 16 tys. walorów przydzielono pracownikom Enter Air.
– To drugie podejście spółki do wejścia na giełdę. Debiut odbywa się w ciekawym okresie po bardzo mocnej przecenie indeksów w ostatnich miesiącach. Spółka jest czarterową linią lotniczą, a to może oznaczać iż jej kurs może reagować na różnego rodzaju zawirowania w szeroko pojętej geopolityce. – mówi Mateusz Namysł z Raiffesen Brokers.
>> Raport StockWatch.pl: Aktualizacja sytuacji fundamentalnej Enter Air

(Fot. mat. prasowe/enter air)
Środki pozyskane z emisji Enter Air zamierza przeznaczyć na sfinansowanie przedpłat na zakup nowych samolotów wynoszących ok. 15 proc. ceny katalogowej. Spółka planuje zakup sześciu nowych samolotów, w tym dwóch samolotów Boeing 737-800 oraz czterech Boeingów 737-8 MAX, które zastąpią część dotychczas użytkowanych maszyn. Cena katalogowa nabywanych samolotów to 361 mln zł za model Boeing 737-800 oraz 413,6 mln zł za model Boeing 737-8 MAX, przy czym wynegocjowana cena zakupu samolotów, stanowiąca tajemnicę handlową, jest znacząco niższa od ceny katalogowej, pod warunkiem użycia samolotów na potrzeby własne, zgodnie z planami grupy.
W serwisie StockWatch.pl jest dostępna symulacja debiutu oraz teoretyczna wycena na tle sektora. C/WK spółki wynosi 1,48, przy 1,77 dla szerokiego rynku. Z kolei C/ZO wynosi odpowiednio 6,60 i 11,14. Do porównania w symulacji zestawiliśmy także parametry Avia Solutions Group, Air Market i AerFinance PLC. Jednak należy pamiętać, że żadna z tych spółek, mimo iż działa na szeroko rozumianym rynku lotniczym, nie operuje w modelu biznesowym zbliżonym do Enter Air.
Aktualizacja – wykres na koniec sesji 14 grudnia