xzkdzwxe
Advertisement
PARTNER SERWISU
sixeyoqi

Enter Air z rekordem przychodów. Analityk: Wyższe marże i powrót do dywidendy

Omawiane walory:

Po pandemicznych turbulencjach Enter Air wraca do wysokiej formy. Spółka notuje rekordowe wyniki, zwiększa marże i wraca do wypłaty dywidendy. Sprawdzamy jakie są prognozy analityków na kolejne kwartały.

Enter, Air, rekordem, przychodów, Analityk, Wyższe, marże, powrót, dywidendy

Enter Air z rekordem przychodów. Analityk: Wyższe marże i powrót do dywidendy

Enter Air z rekordowymi przychodami i poprawą marż w 2024 roku

Miniony rok był dla Enter Air jednym z najlepszych w historii. Przychody grupy wzrosły do 2,926 mld zł, co oznacza poprawę o ok. 11 proc. względem 2023 roku. Jeszcze lepsze okazały się wyniki operacyjne – EBITDA wzrosła z 405 mln zł do 585 mln zł, a EBIT zwiększył się o 57 proc., osiągając 261 mln zł.

Analityk DM BDM zwraca uwagę na poprawę rentowności. Marża brutto na sprzedaży wzrosła do 10,9 proc., czyli wyraźnie powyżej wcześniejszych prognoz analityków. To efekt m.in. większego udziału obsługi hangarowej we własnym zakresie oraz ograniczenia kosztów wynajmu samolotów na zasadzie wet-lease.

– Poprzedni rok był rekordowym okresem pod kątem osiąganych przychodów, gdzie Enter Air zanotował prawie 3 mld zł sprzedaży vs 2,6 mld zł w 2023 r. i ponad 100 mln PLN wzrostu EBIT r/r. Zwracamy uwagę na istotną poprawę rocznej marży brutto na sprzedaży 10,9 proc. vs 9,4 proc., którą prognozowaliśmy w grudniowym raporcie – komentuje Andrzej Wodecki, analityk DM BDM.

Na poziomie zysku netto Enter Air odnotował spadek z 196 mln zł do 66 mln zł, co wynikało głównie z efektu bazy oraz zmian podatkowych i jednorazowych kosztów finansowych.

Sytuacja na rynku turystycznym

W liście do akcjonariuszy prezes Enter Air ocenia, że rynek turystyczny rozwija się dynamicznie, na co wpływ ma kilka czynników.

– Rynek turystyczny rozwijał się bardzo dynamicznie w 2024 r., nie tylko z powodu efektu odreagowania po kryzysie pandemicznym z 2020 roku, ale głównie dzięki fali wzmożonego popytu związanego ze wzrostem demograficznym lat 80-tych oraz relatywnie bardzo dobrym stanem zamożności klasy średniej. Obserwujemy silny napływ nowych klientów do biur podróży. Poprawia się także struktura sezonowości. Wielu klientów wybiera wakacje poza sezonem letnim, kiedy pogoda jest przyjemniejsza, a ceny pobytów niższe – komentuje Grzegorz Polaniecki, prezes Enter Air w liście do akcjonariuszy.

enter

Źródło: Bloomberg/DM BDM.

Zwraca również uwagę, że dobra sytuacja spółki to efekt konsekwentnych działań inwestycyjnych z okresu pandemii. Rozbudowa własnych baz technicznych, uniezależnienie się od zewnętrznych operatorów i rosnąca efektywność operacyjna, dziś przynoszą wymierne korzyści finansowe.

– W czasie pandemii większość linii lotniczych otrzymało pomoc publiczną w postaci grantów oraz pożyczek płynnościowych, ale niewiele linii lotniczych użyło tych pieniędzy do rzeczywistej restrukturyzacji kosztowej i poprawienia efektywności działania. Większość linii lotniczych dokonała jedynie redukcji floty oraz redukcji zatrudnienia, w wyniku czego linie te nie były w stanie obsłużyć popytu ze strony rynku po pandemii, a przez nałożenie się dodatkowo problemów z dostępnością samolotów linie lotnicze miały poważne problemy z odbudową, lub rozbudową floty także w 2024 roku. Enter Air był jedną z niewielu linii w Europie, która dokonała rzeczywistej restrukturyzacji kosztów, a nawet podczas pandemii zwiększyła zatrudnienie oraz liczebność floty, wyprzedzając konkurencję. A dzięki bardzo dobrym wynikom finansowym, oraz umocnieniu naszej pozycji na rynku, staliśmy się bardzo pożądanym klientem dla firm leasingowych, dzięki czemu w 2024 roku udało nam się zwiększyć flotę aż o 5 samolotów. Strategia nasza okazała się bardzo skuteczna, dzięki czemu Enter Air zanotował najlepszy wynik w swojej historii – dodaje Grzegorz Polaniecki.

Prognozy dla Enter Air na I kwartał 2025: Sezonowo słabszy okres z oznakami poprawy

Pierwszy kwartał tradycyjnie bywa najsłabszym okresem dla Enter Air, jednak z roku na rok widać stopniowe spłaszczanie sezonowości przychodów. O ile w 2023 roku Q1 odpowiadał za 11,6 proc. rocznej sprzedaży, to w 2024 r. udział ten wzrósł do 13,2 proc. W ocenie analityka BDM, w pierwszym kwartale 2025 r. można spodziewać się dalszej poprawy – głównie dzięki szerszej flocie oraz większej liczbie wykonanych lotów.

Zgodnie z prognozą, Enter Air może osiągnąć w I kwartale 2025 roku przychody rzędu 462,5 mln zł, co oznacza wzrost o blisko 18 proc. r/r. EBITDA ma wynieść ok. 59,5 mln zł, a EBIT pozostanie ujemny i ma wynieść -18,5 mln zł. Zgodnie z symulacją analityków, wynik brutto ze sprzedaży będzie bliski -1,1 mln zł, co oznacza lekką poprawę względem -12,4 mln zł w I kwartale 2024 r.

– W naszej symulacji na Q1 2025 zakładamy wzrost przychodów r/r na poziomie górnych kilkunastu procent, co wynika wprost z szerszej floty pod zarządzaniem i w konsekwencji większej liczby wykonanych lotów niż miało to miejsce w poprzednim roku. Przy uwzględnianej przez nas strukturze kosztów zakładamy w Q1 2025 wynik brutto na sprzedaży blisko -1,1 mln zł – ocenia Andrzej Wodecki, analityk DM BDM.

Publikacja wyników za I kwartał 2025 r. zaplanowana została na 29 maja. W kontekście relatywnie dobrego otwarcia sezonu urlopowego i utrzymującego się wysokiego popytu na loty czarterowe, może to być ostatni kwartał z ujemnym EBIT przed wejściem w bardziej dochodową część roku.

enter, przychody

Źródło: Opracowanie własne/StockWatch.pl

>> Analizy techniczne i fundamentalne na życzenie abonentów >> Sprawdź co jeszcze zyskujesz w strefie premium StockWatch.pl

Również zdaniem Michała Sztablera, analityka Noble Securities, perspektywy na kolejne kwartały są dobre.

– Zakontraktowane na 1Q25 operacje lotnicze wskazują na kilkunastoprocentową dynamikę wzrostu. W całym 2025 r. przychody nie wzrosną znacząco, gdyż do dyspozycji będzie podobna ilość maszyn. Potwierdzają to wartości podpisanych kontraktów z największymi klientami (zaledwie kilkuprocentowe wzrosty). Zarząd chciałby jednak skupić się na poprawie efektywności (wzrost marży), czemu sprzyjać będzie mniejsza ilość maszyn obcych (tzw. wet lease – 2 maszyny w 2025 r. vs 4 w 2024 r.) oraz większy udział własnej obsługi technicznej (2 nowe bazy własne: na Węgrzech oraz w Katowicach). W obu przypadkach wpłynie to na spadek kosztów. Niestety obciążeniem dla wyników pozostanie nierentowna działalność Fly4 (wcześniej zapowiadane było osiągnięcie break even w 2025 r.). Ponownego wzrostu ilości dostępnych maszyn spodziewamy się w 2026 r. (3 nowe Boeing 737 MAX, zwiększenie ilości samolotów w leasingu, w sumie planowane +4) – komentuje Michał Sztabler.

Do spółki Fly4 nawiązał również prezes Grzegorz Polaniecki w liście do akcjonariuszy. Jego zdaniem wejście na rynek Wielkiej Brytanii po wyjściu tego kraju z UE jest szansą dla spółki. Może być również bazą do dalszej ekspansji.

– W 2023 roku zrobiliśmy kolejny krok w kierunku ekspansji na rynki zagraniczne. Jednym z najbogatszych rynków w Europie jest rynek Brytyjski. Niestety Wielka Brytania nie jest już w Unii Europejskiej, a dostęp do ich rynku lotniczego jest ograniczony. Jest to oczywiście bariera dla linii lotniczych z Unii, ale także miejsce, gdzie dostrzegliśmy szansę. Postanowiliśmy wraz z TUI BETEILIGUNGS GMBH założyć spółkę w Irlandii, która będzie skupiona na rynku UK. Jednocześnie spółka z koncesją irlandzką ma dostęp do całego rynku unijnego, a także ze względu na swoje położenie geograficzne, może być dobrą bazą do ekspansji na drugą stronę Atlantyku. Nowa spółka nosi nazwę: Fly4 Airlines Green. Obecnie dysponuje flotą 4 samolotów typu Boeing B737-800, czyli takich samych jak Enter Air i Tui. Fly4 latał w sezonie lato 2024 dla TUI na rynku brytyjskim – powiedział.

Kurs akcji Enter Air na giełdzie z potencjałem do wzrostu

Analityk BDM Andrzej Wodecki w zaktualizowanej rekomendacji z 20 maja 2025 r. utrzymał zalecenie „kupuj” dla akcji Enter Air, podnosząc jednocześnie wycenę jednej akcji do 76,30 zł. Oznacza to potencjał wzrostu o ok. 23 proc. względem aktualnego kursu akcji spółki na giełdzie. Wycena została oparta na dwóch metodach – DCF oraz porównawczej – przy czym pierwsza miała zdecydowanie większy wpływ na wynik końcowy.

Model DCF, bazujący na prognozowanych wolnych przepływach pieniężnych w perspektywie dziesięciu lat, wskazuje wartość 88,90 zł na akcję. W metodzie porównawczej oszacowano wartość na poziomie 46,80 zł. Po uwzględnieniu wag (odpowiednio 70 proc. dla DCF i 30 proc. dla metody porównawczej), końcowa wycena została ustalona na poziomie 76,30 zł.

enter, air

Kliknij, aby powiększyć

Za podniesieniem wyceny stoją głównie dwa czynniki – poprawa marż brutto i operacyjnych oraz ograniczenie kosztów wynikające z decyzji inwestycyjnych podjętych w czasie pandemii. Spółka rozwija własną obsługę techniczną i stopniowo odchodzi od kosztownych usług wet-lease, co przekłada się na lepszą efektywność operacyjną.

– Zwracamy uwagę na istotną poprawę rocznej marży brutto na sprzedaży – 10,9 proc. vs 9,4 proc., którą prognozowaliśmy w grudniowym raporcie. Jest to w naszej opinii kluczowa kwestia w bieżącym raporcie aktualizującym wycenę spółki Enter Air. Emitentowi sprzyja również konsument w Polsce, z coraz wyższym dochodem rozporządzalnym oraz spadek atrakcyjności lokalnych destynacji wypoczynkowych pod kątem atmosferycznym i finansowym – ocenia Andrzej Wodecki, analityk DM BDM.

W ocenie analityka, aktualne notowania Enter Air nie odzwierciedlają pełnego potencjału spółki, zwłaszcza w kontekście poprawiającej się rentowności oraz stabilnej polityki dywidendowej. Rosnące przepływy operacyjne oraz poprawa marż powinny wspierać dalszy wzrost wartości dla akcjonariuszy w średnim i długim terminie.

Atrakcyjna dywidenda elementem strategii

Enter Air zarekomendował wypłatę dywidendy w wysokości 3 zł na akcję, co oznacza stopę dywidendy na poziomie ok. 4,8 proc. przy aktualnym kursie akcji (61,50 zł). Wypłata w tej wysokości oznaczałaby łączną dystrybucję zysku w wysokości 52,6 mln zł.

Zdaniem Andrzeja Wodeckiego, Enter Air może w kolejnych latach regularnie dzielić się zyskami z akcjonariuszami, dzięki stabilnym przepływom operacyjnym i przewidywalnemu modelowi biznesowemu.

– W obliczeniach uwzględniono dywidendę zasygnalizowaną w raporcie rocznym w kwocie 52,6 mln zł, czyli 3 zł na akcję Enter Air. Pragniemy podkreślić jednak, że decyzja ta nie została jeszcze zatwierdzona stosownymi uchwałami ZWZ. Zakładamy liniowy wzrost rentowności dywidendy przy obecnej cenie z 4,93 proc. obecnie, na 9,66 proc. w 2034 r. – komentuje Andrzej Wodecki, analityk DM BDM.

Enter Air nie wypłacał dywidendy w 2023 roku, ale wypłacił 4,40 zł na akcję w 2024 r.

enter, dywidendy

Źródło: Opracowanie własne/StockWatch.pl

>> Zasubskrybuj kanał StockWatch.pl na YouTube >> Prezentacje spółek, webinary, konferencje inwestorskie

Enter Air jest największą prywatną linią lotniczą działającą w Polsce. Realizuje połączenia dla czołowych polskich i zagranicznych biur podróży latając w ponad 30 krajach. Jest notowany na GPW od 2015 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80.

Rekomendacja powstała w ramach Giełdowego Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego. Pełna treść rekomendacji dostępna jest TUTAJ

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • Analiza Enter Air: Przegląd przed wakacjami

    ENTER Air to jedna z ciekawszych spółek na GPW działających w branży turystycznej, której działalność cechuje silna sezonowość i wysokie uzależnienie od floty oraz kosztów operacyjnych.

  • 3 spółki z szansą na skokową poprawę zysku netto

    Trwa sezon wyników za II kwartał, a wraz z nim polowanie na spółki z ponadprzeciętnymi dynamikami. Na bazie prognoz analityków Noble Securities wytypowaliśmy trzy spółki, które w najbliższych tygodniach mogą popisać się skokową poprawą zysku netto.

  • 30 dywidend do zgarnięcia na progu wakacji

    Na przełomie czerwca i lipca dzień dywidendy wypada w blisko 30 spółkach z rynku głównego i NewConnect. Wśród nich nie zabraknie ciekawych propozycji z wysoką stopą. Oto jak prezentuje się pierwszy wakacyjny rozkład jazdy w kalendarium dywidendowym.

  • Enter Air rekomenduje 3 zł dywidendy na akcję za rekordowy 2024 r.

    ENTER Air planuje wypłatę dywidendy w wysokości 3 zł na akcję, co daje łączną kwotę 52,6 mln zł. Propozycja zarządu obejmuje cały jednostkowy zysk za 2024 r., powiększony o środki z kapitału zapasowego. Ostateczną decyzję podejmą akcjonariusze na najbliższym walnym zgromadzeniu.

  • Nowy rekord indeksu mWIG40, w grze Eurocash, Enter Air i Coal Energy

    Zapowiedź nowych ceł, które Donald Trump zamierza nałożyć na import stali i aluminium, tym razem nie wystraszyła inwestorów z warszawskiej giełdy. A nawet więcej. Indeks mWIG40 rozpoczął dzień od... nowego historycznego rekordu. W dalszej części sesji uwaga inwestorów przesunie się w kierunku tematów krajowych: wyników spółek i nowej strategii rządu. Cały czas też nadzieja na przyszłe zakończenie wojny w Ukrainie zwiększa atrakcyjność warszawskiej giełdy.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

Sprawdź jak StockWatch.pl może pomóc Ci w skutecznym inwestowaniu

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat