fqnjrlgp
Advertisement
PARTNER SERWISU
yzgpjujv

S&P: Globalny protekcjonizm może zachęcać sektor automotive do nearshoringu w CEE

W przypadku wzrostu ceł w UE i globalnego protekcjonizmu handlowego nearshoring w krajach Europy Środkowo-Wschodniej może wzrosnąć, ponieważ zachodnioeuropejscy producenci z sektora automotive mogą przenieść więcej produkcji do regionu, aby złagodzić ryzyko geopolityczne i obniżyć koszty operacyjne. Zmiana ta może wzmocnić działalność biznesową lokalnych banków, ocenia S&P Global Ratings.

przemysł, motoryzacja, automotive, prognozy,

S&P: Globalny protekcjonizm może zachęcać sektor automotive do nearshoringu w CEE Fot. Pexels

– Globalne zakłócenia w handlu i przejście na pojazdy elektryczne mogą stworzyć możliwości dla niektórych krajów Europy Środkowo-Wschodniej ze względu na zmiany strukturalne i geopolityczne interesy decydentów:

– Nearshoring: W przypadku wzrostu ceł w UE i globalnego protekcjonizmu handlowego nearshoring w krajach Europy Środkowo-Wschodniej może wzrosnąć, ponieważ zachodnioeuropejscy producenci OEM mogą przenieść więcej produkcji do regionu, aby złagodzić ryzyko geopolityczne i obniżyć koszty operacyjne. Zmiana ta może wzmocnić działalność biznesową lokalnych banków.

– Inwestycje w produkcję pojazdów elektrycznych: Węgry i Serbia mogą przyciągnąć większe chińskie inwestycje w produkcję baterii do pojazdów elektrycznych, stwarzając nowe możliwości dla obu krajów. Jednak unijne cła na pojazdy elektryczne mogą stanowić przeszkodę. Warto zauważyć, że niektóre duże chińskie banki działają lokalnie za pośrednictwem spółek zależnych i aktywnie monitorują inwestycje i możliwości w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – czytamy w raporcie „Banking Brief: CEE Banks Can Stomach Headwinds In The Auto Industry”.

Jednak, w ocenie agencji, niepewność związana z potencjalnymi amerykańskimi cłami na import lekkich pojazdów, bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych w UE od 2025 r. oraz intensywna konkurencja ze strony chińskich producentów na rynkach europejskich będą nadal stanowić wyzwania dla sektora motoryzacyjnego.

– Przewidujemy, że banki w Europie Środkowo-Wschodniej zwiększą kontrolę nad kredytobiorcami z branży motoryzacyjnej i powiązanych sektorów. Jest jednak mało prawdopodobne, aby działalność kredytowa została ograniczona ze względu na solidne bilanse większości producentów OEM i możliwości obsługi zadłużenia. Maksymalne limity kredytowe dla poszczególnych sektorów, w tym sektora motoryzacyjnego, są dobrze zdefiniowane w ramach apetytu na ryzyko lokalnych banków. Ponadto wiele dużych banków w krajach Europy Środkowo-Wschodniej korzysta ze standardów zarządzania ryzykiem dostosowanych do ich większych zachodnioeuropejskich grup macierzystych – wskazano w raporcie.

➡ #RacjonalneInwestowanie: jak inwestować, a nie uprawiać hazard? ➡ Sprawdź co radzą eksperci z różnych środowisk związanych z rynkiem!

S&P ocenia, że choć dalsze napięcia w branży motoryzacyjnej mogą prowadzić do dodatkowych strat kredytowych – głównie z powodu potencjalnych skutków ubocznych dla dostawców – to zyski i poziomy kapitału banków w Europie Środkowo-Wschodniej są wystarczająco silne, aby zaabsorbować uderzenie finansowe. Napięcia w sektorach o znaczeniu systemowym mogą również prowadzić do wsparcia rządowego, tak jak miało to miejsce podczas pandemii COVID-19.

– Podczas gdy bezpośrednia ekspozycja kredytowa banków z Europy Środkowo-Wschodniej na sektor motoryzacyjny jest stosunkowo niska i wynosi około 3-5 proc. całkowitych kredytów korporacyjnych, znaczne pogorszenie koniunktury może negatywnie wpłynąć na gospodarkę regionu i jakość aktywów banków poprzez skutki pośrednie. […] Niemniej jednak banki w Europie Środkowo-Wschodniej są dobrze dokapitalizowane, wysoce rentowne i poprawiły wskaźniki jakości aktywów, co zapewni solidne podstawy, jeśli w ich portfelach motoryzacyjnych pojawią się napięcia – podsumowano w materiale.

Sektor motoryzacyjny odpowiada za około 5-10 proc. PKB regionu Europy Środkowo-Wschodniej, z wartością dodaną brutto (WDB) na poziomie 4,1 proc. w 2023 r. w porównaniu z 3,1 proc. dla UE. Według stanu na 30 września 2024 r. około 5 proc. ludności w wieku produkcyjnym w krajach Europy Środkowo-Wschodniej było zatrudnionych w tym sektorze. Zachodnioeuropejscy producenci OEM odgrywają istotną rolę w gospodarkach Europy Środkowo-Wschodniej ze względu na swoje duże zakłady produkcyjne w regionie. W szczególności Słowacja (6,6 proc. WDB z sektora motoryzacyjnego w 2023 r.), Czechy (5,6 proc.), Węgry (4,5 proc.) i Rumunia (4,5 proc.) są kluczowymi eksporterami pojazdów i części samochodowych na rynki Europy Zachodniej, wskazała agencja.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Najnowsze wiadomości (aktualności, giełda, akcje)
  • Spadki na GPW po wtargnięciu rosyjskich dronów, w grze Lubawa, Zremb i Protektor

    Środowa sesja na giełdzie w Warszawie rozpoczęła się od spadków. Nie mogło być inaczej. Zestrzelenie rosyjskich dronów nad Polską przypomniało inwestorom (szczególnie zagranicznym) o ryzyku geopolitycznym, wpisując się jednocześnie w korekcyjną sekwencję jaką obserwujemy na GPW od końca sierpnia. To nie koniec hossy na warszawskim parkiecie, bo jest jeszcze daleko do końca hossy na światowych giełdach, ale niewątpliwie pojawił się kolejny pretekst do realizacji zysków. 

  • EBC niechętny zmianom

    Wszystko wskazuje na to, że EBC w czwartek ponownie zdecyduje się na pauzę. Wydaje się, że decydenci z Rady Prezesów są zadowoleni z miejsca, w którym obecnie znajduje się polityka monetarna banku. Możliwe są jednak rewizje prognoz PKB i inflacji – obu w górę.

  • PGE ze stratą ponad 9,6 mld zł w II kwartale. EBITDA powtarzalna przekroczyła 3,2 mld zł

    Polska Grupa Energetyczna (PGE) zakończyła drugi kwartał 2025 roku znaczną stratą netto przekraczającą 9,6 mld zł. Jednocześnie spółka wypracowała solidny wynik EBITDA powtarzalnej, który sięgnął 3,27 mld zł, co oznacza wzrost o 42 proc. rok do roku.

  • Polska może liczyć na blisko 44 mld euro preferencyjnych pożyczek na inwestycje obronne

    Komisja Europejska zatwierdziła wstępny podział środków z programu SAFE. Polska może liczyć na blisko 44 mld euro preferencyjnych pożyczek na inwestycje obronne.

  • PKP Cargo z zastrzykiem gotówki. Ze sprzedaży starych wagonów pozyska ponad 120 mln zł

    PKP Cargo sprzedało blisko 6,7 tys. wyeksploatowanych wagonów towarowych za 123 mln zł. To istotne wsparcie dla spółki znajdującej się w restrukturyzacji i zmagającej się z trudną sytuacją finansową.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat