
(Fot. Google+)
Przychody Alphabet Inc. (NASDAQ: GOOG, GOOGL), czyli właściciela marki Google wyniosły w IV kwartale roku 21,3 mld dolarów i były o 18 proc. wyższe r/r. Wynik mógł być jeszcze lepszy, ale barierą okazał się silny dolar. Przy zachowaniu kursów wymiany z IV kwartału 2014 r. przychody technologicznego giganta wyniosłyby 22,3 mld dolarów, co oznaczałoby zwyżkę o prawie 1/4. Obroty pokazane przez właściciela najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki internetowej były także o 560 mln dolarów wyższe od prognoz analityków.
Znacznie niższe przyrosty odnotowały koszty (+16 proc.), dzięki czemu spółka była w stanie pokazać wynik operacyjny o prawie miliard dolarów większy niż w analogicznym okresie 2014 r. EBIT wyniósł 5,38 mld dolarów i był o 22 proc. wyższy od uzyskanego przed rokiem. Marża operacyjna w niekorzystnych warunkach silnego dolara wyniosła 25,2 proc. i była o 0,9 punktu procentowego wyższa od uzyskanej w trakcie trzech ostatnich miesięcy 2014 r.
Alphabet zamknął kwartał wynikiem 4,92 mld dolarów, tj. tylko o 250 mln USD (5 proc.) wyższym r/r, głównie przez wykazanie prawie miliarda zysku na działalności zaniechanej w okresie porównywalnym. Zysk netto z działalności kontynuowanej wyniósł 7,16 dolara na akcję w relacji do 5,46 przed rokiem, natomiast po korekcie o płatność akcjami i inne zdarzenia jednorazowe zysk na akcję opiewał na 8,67 dolara i był o 57 centów wyższy od oczekiwań rynku.
– Bardzo mocny wzrost przychodów w IV kwartale odzwierciedla dynamikę naszego biznesu, napędzanego wyszukiwaniem na urządzeniach mobilnych, za pomocą YouTube, inteligentnej reklamy, czyli we wszystkich obszarach, w które inwestowaliśmy przez lata. Jesteśmy podekscytowani możliwościami jakie dają Google i Other Bets, aby poprawić jakość życia milionów ludzi. – powiedział Ruth Porat, CFO Alphabet.
>> CMC Markets Broker CFD: akcje, indeksy, forex, surowce – ponad 10 000 instrumentów >> Otwórz demo
Motorem wzrostu wyników był stary biznes internetowy, czyli segment Google. To w nim spółka pokazuje przychody m.in. z wyszukiwania, reklam, map, YouTube’a, Androida, Chroma, czy Nexus’a. Liczba płatnych klików wzrosła o 31 proc. r/r, przy spadku średniej stawki o 13 proc., a wynik segmentu zamknął się kwotą 5,38 mld dolarów. Segment zwany przez spółkę Other Bets, gdzie Alphabet pokazuje swoją aktywność w zakresie szybkiego internetu – Google Fiber, działalności biotechnologicznej realizowanej za pomocą spółki Calico, czy Google X pokazał 1,2 mld straty przy przychodach na poziomie 151 mln dolarów.
W notowaniach posesyjnych Alphabet zwyżkował nawet o ponad 6 proc., co zapowiada wysokie otwarcie na Wall Street i walkę o nowe szczyty. Warto dodać, że już w trakcie wczorajszej sesji, jeszcze przed ogłoszeniem wyników spółka Mountain View w Kalifornii zdetronizowała Apple pod względem kapitalizacji, która obecnie wynosi 517 mld dolarów.>> Raport: Wyniki i prognozy dla 23 ciekawych spółek z Wall Street