
Trakcja miała 55,71 mln zł zysku netto, 130,89 mln zł zysku EBITDA w 2023 r.
Zysk operacyjny wyniósł 95,66 mln zł wobec 289,11 mln zł straty rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 130,89 mln zł wobec 180,63 mln zł straty w tym ujęciu rok wcześniej.
– Marża zysku EBITDA w 2023 roku była wyższa o 18,3 pkt proc. niż w 2022 roku i osiągnęła poziom 6,3 proc. Marża zysku operacyjnego wyniosła w 2023 roku 4,6 proc. i była wyższa o 23,8 pkt proc. niż w analogicznym okresie 2022 roku. Marża zysku netto zwiększyła się o 23,4 pkt proc. osiągając poziom – 2,7 proc. w stosunku do -20,7 proc. w 2022 roku. Stopa zwrotu z kapitału własnego – ROE zwiększyła się o 143,1 pkt proc. w porównaniu do roku ubiegłego i ukształtowała się na poziomie 24,8 proc., natomiast wskaźnik rentowności aktywów – ROA osiągnął poziom 3,9 proc. i był wyższy o 26,4 pkt proc. od analogicznego wskaźnika z poprzedniego roku – czytamy w raporcie.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 2 065,68 mln zł w 2023 r. wobec 1 501,96 mln zł rok wcześniej.
– W 2023 roku Grupa Trakcja osiągnęła przychody w wysokości 2 065 681 tys. zł, które zwiększyły się o 38 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Koszt własny sprzedaży w okresie 12 miesięcy 2023 roku wzrósł o 16 proc. i osiągnął wartość 1 915 379 tys. zł – czytamy także.
– Miniony rok obrotowy był dla nas okresem konsekwentnej realizacji strategii na rzecz poprawy efektywności i budowania wartości spółki. Postawiliśmy przede wszystkim na usprawnienie zarządzania kontraktami, m.in. poprzez otwarcie nowego rozdziału w relacjach z zamawiającymi oraz poprawę płynności finansowej i wzrost rentowności spółki. Po trudnym okresie, w którym Trakcja borykała się z wieloma wewnętrznymi i zewnętrznymi problemami, udało się zrealizować postawione cele, przede wszystkim dzięki ogromnemu zaangażowaniu naszych pracowników oraz zaufaniu klientów, kontrahentów jak i instytucji finansowych. Dzięki trafnym decyzjom operacyjnym oraz konsekwentnej realizacji założonej strategii, Trakcji udało się osiągnąć stabilizację finansową i operacyjną. Pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego, wysokich stóp procentowych, inflacji, braku waloryzacji kontraktów w pełni rekompensującej wzrost kosztów, w 2023 roku Trakcja znacząco poprawiła wyniki finansowe. Zawartych zostało szereg ugód finalizujących wzajemne roszczenia w relacji ze strategicznym klientem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz podpisano pakiety umów z instytucjami finansowymi i ubezpieczeniowymi, które zapewnią spółce stabilne finansowanie działalności operacyjnej. Rok 2023 to także pierwszy, pełny rok, odkąd Trakcja została włączona w skład Grupy Kapitałowej PKP Polskie Linie Kolejowe. Fakt ten stanowi fundament działalności Grupy Trakcja w przyszłych okresach – napisał zarząd w liście załączonym do raportu rocznego.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2023 r. wyniósł 37,78 mln zł wobec 287,21 mln zł straty rok wcześniej.
Portfel zamówień Trakcji miał wartość 2,81 mld zł na koniec 2023 r.
Portfel zamówień budowlanych Grupy Trakcja (z wyłączeniem części przychodów przypadającej na konsorcjantów) wyniósł 2 808 mln zł na dzień 31 grudnia 2023 roku. W ubiegłym roku spółki z Grupy Trakcja podpisały kontrakty budowlane o łącznej wartości 1 364,8 mln zł (z wyłączeniem konsorcjantów).
– Aktualny portfel zamówień Grupy Trakcja na dzień 31 grudnia 2023 roku zapewnia pełne wykorzystanie mocy produkcyjnych w kolejnym roku obrotowym. Udział w nowych przetargach w 2024 roku pozwoli Grupie w jeszcze większym stopniu zabezpieczyć swój portfel kontraktów na kolejne okresy – czytamy w raporcie.
– Miniony rok skutecznie wykorzystaliśmy do aktywnego udziału w przetargach. Grupa Trakcja pozyskała kontrakty o łącznej wartości prawie 1,4 mld zł we wszystkich segmentach: kolejowym, drogowym, miejskim i energetycznym, budując tym samym bezpieczny portfel zamówień na kolejne lata. Najważniejsze z nich to: prace na stacji Gliwice Łabędy, budowa łącznika w Kędzierzynie Koźlu oraz montaż linii energetycznej w Tytuvnai. Nieprzerwanie wykorzystujemy nasz potencjał w branży infrastruktury miejskiego transportu szynowego, realizując zadania budowy linii tramwajowych m.in. w Olsztynie, Łodzi, Wrocławiu i Bydgoszczy. Litewska spółka AB Kauno tiltai z powodzeniem kontynuuje realizację zadań infrastrukturalnych na rynkach Litwy, Łotwy i Szwecji, poszerzając międzynarodowe kompetencje Grupy Trakcja w obszarze budowy infrastruktury portowej i lotniskowej – dodał zarząd w liście dołączonym do raportu rocznego.
Arkadiusz Arciszewski został powołany na prezesa Trakcji od 30 kwietnia
Rada nadzorcza Trakcji, w związku z zakończonym postępowaniem kwalifikacyjnym, powołania Arkadiusza Arciszewskiego do zarządu spółki i powierzyła mu funkcję prezesa zarządu z dniem 30 kwietnia br.
Arkadiusz Arciszewski jest absolwentem Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach na Wydziale Budownictwa Lądowego w specjalności Budowa Dróg i Mostów. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie na stanowiskach kierowniczych w spółkach budowlanych, w tym budownictwa infrastrukturalnego. W latach 2019-2022 pełnił funkcję wiceprezesa zarządu Trakcji. Od sierpnia 2022 roku pełni funkcję wiceprezesa zarządu Polimex Infrastruktura.
Trakcja jest spółką działającą w sektorze budownictwa infrastrukturalnego w Polsce i za granicą. Należy do PKP PLK.