
Fot. CPK
– Powstanie lotnisko w Baranowie – powiedział Tusk podczas konferencji prasowej.
Dodał, że ten port lotniczy musi być oparty na realnych założeniach.
– W momencie, kiedy Baranów powinien już wypuszczać pierwsze samoloty, czyli to jest – jak zakładamy – rok 2032 – będzie się rozstrzygała kwestia Okęcia. Przy dążeniu, że w Baranowie będziemy mieli 34 mln pasażerów, funkcja lotniska warszawskiego na pewno ulegnie zmianie – podkreślił premier.
Jak wyjaśnił Tusk, planem jest zapewnienie Lotnisku Chopina „funkcji komunikacji przyszłości”. Ma to być nowoczesne lotnisko, które będzie działało na zasadach, „które dopiero powstają” – powiedział.
Z jego słów wynika także, że nadal będzie rozwijana sieć lotnisk regionalnych.
– Naszym skarbem jest sieć nowoczesnych lotnisk regionalnych i będziemy wspierać rozwój lotnisk regionalnych – zadeklarował premier.
Co do komponentu kolejowego CPK – na początku będzie realizowany tzw. ygrek, czyli połączenie Warszawa – Poznań/Wrocław przez Łódź i z rozgałęzieniem w Sieradzu.
– W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, żeby się łączyć w Baranowie – podkreślił Tusk.
– Początkiem będzie tzw. projekt ygrek – dodał.
Według jego słów, powstanie sieć umożliwiająca dojazd z Warszawy m.in. do Krakowa, Katowic, Wrocławia i Gdańska w czasie 100 minut, z pociągami osiągającymi prędkość 300-320 km/h.
– Trzeci element tego ‚trójskoku’ to Polskie Linie Lotnicze – powiedział premier.
Celem rządu jest „by LOT stał się jedną z największych linii lotniczych”.
– Możemy myśleć realistycznie, że LOT stanie się firmą, no nie tak dużą jak Lufthansa, ale mniej więcej tego rzędu – zakończył Tusk.
Centralny Port Komunikacyjny jest spółką Skarbu Państwa powołaną do realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym modernizacji istniejących oraz budowy nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury technicznej.