
Premier Donald Tusk
Tusk podczas wystąpienia w Sejmie wezwał do dokładnego przeglądu unijnych regulacji klimatycznych.
– Ludzie też nie chcą, aby Europa stała się miejscem, gdzie energia jest najdroższa, bo to będzie dotykało ich bezpośrednio, więc proszę o głęboką, krytyczną i odważną refleksję na temat konsekwencji wprowadzenia w tak szybkim tempie ETS2. Bardzo przed tym przestrzegam – mówił premier.
Dodał również: „Konsekwencje polityczne (…) są upiornie przewidywalne, jeśli będziemy brnęli dalej tak bezrefleksyjnie w działania, których konsekwencją będzie jeszcze droższa energia. Musimy się ogarnąć w tej kwestii”.
Z kolei wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko podkreślił w rozmowie z PAP Biznes w połowie listopada, że omawianie możliwości zmian lub opóźnienia wdrożenia ETS2 na forum UE będzie jednym z zadań polskiej prezydencji.
Planowany nowy system handlu emisjami ETS2, który ma zacząć obowiązywać w 2027 roku, obejmie dodatkowe sektory, takie jak transport i budownictwo. System zakłada m.in. wprowadzenie opłat za emisję dwutlenku węgla, wynikającą ze spalania paliw kopalnych, w tym w budynkach mieszkalnych i transporcie.
Przewidziano również mechanizm, który ma ograniczać wzrost cen emisji w początkowej fazie funkcjonowania systemu. Według prognoz cena początkowa wyniesie 55 euro w 2027 roku, a do 2029 roku wzrośnie do 59 euro.
ING BSK: Wprowadzenie ETS2 może przełożyć się na istotne podwyżki cen paliw oraz kosztów ogrzewania mieszkań
Analitycy ING BSK ostrzegają, że wejście w życie ETS2 podbije cenę benzyny, energii elektrycznej oraz węgla.
– Zgodnie z harmonogramem system handlu emisjami ETS2, rozszerzający obecny EU ETS m.in. o emisje w transporcie i budynkach, zacznie obowiązywać od 2027, z możliwością przesunięcia na 2028. Jego wprowadzenie może przełożyć się na istotne podwyżki cen paliw do samochodów oraz kosztów ogrzewania mieszkań – czytamy w Dzienniku ING.
Według ich obliczeń, cena uprawnień na poziomie 200 zł za tonę CO2 (tj. 45 euro) oznacza dodatkowy koszt w wysokości 46 gr za jeden litr E95, 54 gr za litr ON, 90 zł za MWh gazu (obecna taryfa dla odbiorców indywidualnych to 239 zł) oraz około 400 zł za tonę węgla.
– Do 2027 roku jeszcze dużo czasu, odejście Trumpa od polityki klimatycznej wzmaga dyskusję nad kształtem systemów EU ETS i ETS2 w Europie. Kraje członkowskie, takie jak Polska, mogą wprowadzać swoje działania osłonowe, więc przełożenie tych zmian na inflację jest na razie trudne do ostatecznego oszacowania – zaznaczyli.