PARTNER SERWISU
wltolope

Unimot jest praktycznie gotowy na wstrzymanie dostaw paliw z Rosji

Omawiane walory:

Unimot wynajął na rok trzy zbiorniki o pojemności 127 tys. m3 w terminalu paliwowym Gulfhavn w Danii, co ma pozwolić spółce na import oleju napędowego z innych kierunków niż rosyjski, poinformował prezes Adam Sikorski.

Unimot, import, rosja

Fot. Unimot

– Polska jest praktycznie gotowa na wstrzymanie dostaw paliw z kierunku rosyjskiego, jeśli zapadnie taka polityczna decyzja na poziomie Unii Europejskiej. Do zastąpienia jest ok. 4,6 mln m3 diesla, które sprowadziliśmy w 2021 roku, czyli aż 66,5% importu tego paliwa – powiedział Sikorski podczas wypowiedzi wideo po publikacji wyników finansowych.

Zapewnił, że Unimot jest gotowy na wstrzymanie importu rosyjskich paliw i liczy na to, że sankcje na rosyjskie produkty naftowe zostaną wprowadzone, albo przynajmniej ogłoszony zostanie kalendarz ich wprowadzenia, bo po miesiącu wojny w Ukrainie większość firm mogła się już do tego przygotować.

– Problem polega na tym, że do polskich portów mogą wpływać statki o ładowności jedynie do 35 tys. ton, podczas gdy na wszystkich kierunkach interkontynentalnych operują statki o pojemności nawet ponad 100 tys. ton. Dlatego uznaliśmy, że musimy mieć do dyspozycji terminal, którzy będzie w stanie przyjąć statki o takiej ładowności, a następnie z tego hubu będziemy dostarczać paliwa mniejszymi statkami do Polski – dodał.

Jak poinformował, Unimot zawarł od 15 kwietnia br. umowę na wynajem trzech zbiorników o pojemności 127 tys. m3 w terminalu Gulfhavn, zlokalizowanym w cieśninach duńskich. Umowa obowiązuje przez rok z możliwością przedłużenia.

– Zakontraktowaliśmy już pierwszy statek z olejem napędowym z Bliskiego Wschodu, o pojemności 70 tys. ton, prowadzimy także rozmowy na temat kolejnych dostaw z USA. Jesteśmy w stanie całkowicie zastąpić tą drogą import produktów sprowadzanych do tej pory z Rosji – powiedział prezes.

>> Spółki dywidendowe – kalendarium, kwoty, wiadomości i komunikaty dotyczące dywidend w jednym miejscu >> Sprawdź!

Zapewnił również, że terminal Gulfhavn będzie także dostępny dla innych krajowych operatorów, na warunkach rynkowych.

Unimot ocenia ponadto, że widoczne jest w Polsce odchodzenie od rosyjskiego LPG.

– Niestety, nie wszystkie firmy mają taki sam dostęp do infrastruktury, która umożliwia alternatywny import. Udział rosyjskiego LPG jest bardzo duży w całym koszyku importu LPG do Polski i jego zastąpienie jest trudniejsze niż zastąpienie oleju napędowego i ropy, właśnie ze względu na infrastrukturę importową. My jako Unimot prowadzimy usilne działania, aby zakończyć import z Rosji – powiedział Sikorski podczas czatu na platformie Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych (SII).

Unimot specjalizuje się w obrocie olejem napędowym, biopaliwami, gazem płynnym (LPG), gazem ziemnym (w tym LNG) oraz energią elektryczną. Jako członek międzynarodowego stowarzyszenia Avia International, od 2017 roku rozwija w Polsce sieć stacji paliw pod marką Avia. W 2020 r. spółka weszła na rynek fotowoltaiki z marką Avia Solar. W marcu 2017 r. spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW po przejściu z NewConnect. Spółka miała 8,21 mld zł skonsolidowanych przychodów w 2021 r.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

Sprawdź jak StockWatch.pl może pomóc Ci w skutecznym inwestowaniu

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat