
Prezes Unimot SA, Maciej Szozda. (Fot. spółka)
W całym ubiegłym roku Grupa Unimot zwiększyła przychody ze sprzedaży o 1/5 do 3,01 mld zł. Jak podaje spółka, wzrost nastąpił głównie dzięki hurtowej sprzedaży oleju napędowego, biopaliw oraz LPG.
Słabiej wypadły natomiast zyski. EBITDA skurczyła się r/r o 14 proc. do 38,4 mln zł, a zysk netto o 1/4 do 22,4 mln zł. Spadek na poziomie netto spółka tłumaczy niższymi marżami w hurtowej sprzedaży oleju napędowego, ale także wzrostem kosztów, głównie kosztów związanych z realizacją Narodowego Celu Wskaźnikowego od stanów magazynowych i zapasu obowiązkowego oleju napędowego.
– W związku z nieprecyzyjnymi przepisami, dotyczącymi realizacji NCW, spółka zdecydowała się na konserwatywną ich interpretację i poniesienie wyższych kosztów, które jednak miały charakter jednorazowy. Biorąc pod uwagę bardzo wymagające otoczenie zewnętrzne w 2017 r., jesteśmy zadowoleni z osiągniętych wyników. Tym bardziej, że wzrost skali działalności grupy oraz przygotowanie do jej dalszego rozwoju w 2018 r. spowodowały zwiększenie zatrudnienia, a dynamiczny rozwój sieci paliw pod marką AVIA, wdrażanie aplikacji Tankuj24 i rozbudowa własnej sieci dystrybucji gazu ziemnego generują dodatkowe, stałe koszty. – wyjaśnia Maciej Szozda, prezes Unimot SA.
Miniony rok był dla spółki okresem intensywnych prac na aplikacją Tankuj24, przeznaczoną do zakupu paliw on-line. Usługa ruszyła w maju i na koniec roku obejmowała 100 stacji paliw w Polsce. Drugim istotnym polem rozwoju była budowa franczyzowej sieci stacji paliw AVIA. Do końca 2017 r. spółka uruchomiła aż 15 stacji pod tym brandem, a tym samym uplasowała markę AVIA na 3. miejscu w kraju pod względem najdynamiczniej rozwijających się sieci stacji paliw.

W piątek 23 marca br. o godz. 11:00 rozpocznie się czat inwestorski z przedstawicielami spółki UNIMOT SA – Robertem Brzozowskim oraz Michałem Parkitnym.
W ubiegłym roku wysokie wzrosty przychodów ze sprzedaży oraz wolumenów obrotu osiągnęły spółki zależne z grupy Unimot, działające w segmencie sprzedaży energii elektrycznej i gazu ziemnego. Spółka Unimot Energia i Gaz (wcześniej Energogas) w 2017 r. zwiększyła przychody z 0,77 mln zł w 2016 r. do 23,74 mln zł w 2017 r. Liczba punktów poboru energii i gazu urosła aż o 165 proc. Także spółka Tradea, zajmująca się hurtową sprzedażą energii za pośrednictwem platform giełdowych i brokerskich, znacząco zwiększyła swoje przychody – z 33 mln zł w 2016 r. do 96 mln zł w 2017 r. Liczba współpracujących ze spółką wytwórców energii, w porównaniu do 2016 r., wzrosła o ponad 120 proc.
Obecnie zarząd Unimotu opracowuje strategię dalszego rozwoju grupy na najbliższe 3 lata.
– Aktualnie trwają intensywne prace nad określeniem najbardziej perspektywicznych kierunków rozwoju, analizą szans i możliwości rynkowych, które chcemy przełożyć na konkretne cele – dodaje prezes Szozda. – Wśród najważniejszych punktów strategii na pewno znajdzie się rozwój sieci stacji paliw pod marką AVIA, jak również umacnianie pozycji wiodącego niezależnego importera produktów paliwowych, który dociera z ofertą do szerokiego grona odbiorców i uczestniczy w przetargach publicznych; wreszcie większe otwarcie się na obrót innymi produktami z oferty, tj. gazem ziemnym i energią elektryczną. Bierzemy też pod uwagę rozwój działalności międzynarodowej.
Strategia dalszego rozwoju Grupy UNIMOT zostanie ogłoszona w drugim kwartale br.
W czwartek akcje Unimotu tracą na wartości 1,3 proc. Za jeden walor trzeba zapłacić 18,55 zł. Notowania spółki poruszają się w trendzie spadkowym już od roku. Stopa zwrotu za 12 miesięcy wynosi minus 62 proc.