
Fot. VRG
Zysk operacyjny wyniósł 3,7 mln zł wobec 2,68 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 37,86 mln zł wobec 36,09 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 293,64 mln zł wobec 278,23 mln zł rok wcześniej.
Przychody ze sprzedaży segmentu odzieżowego w I kw. 2025 r. wyniosły 129,9 mln zł i były o 6,3 proc. wyższe w ujęciu rocznym.
– Wzrost sprzedaży w kanałach detalicznych o 5,9 proc. był wynikiem zwiększenia oferty obejmującej odzież formalną, lepszej struktury kolekcji, koncentracji na ofercie zgodniej z DNA marek, poprawie zatowarowania sklepów stacjonarnych, wdrożenia skuteczniejszych programów motywacyjnych dla doradców klienta w salonach sieci stacjonarnej i trafionych inwestycji nakierowanych na poprawę efektywności kanału online – czytamy w raporcie.
W I kwartale 2025 roku nastąpił wzrost sprzedaży detalicznej w sieci offline o 4,7 proc. oraz wzrost sprzedaży online o 8,9 proc. r/r.
Udział sprzedaży online w przychodach segmentu odzieżowego wyniósł 28,7 proc. w I kw. 2025 r. w porównaniu do 27,5 proc. udziału sprzedaży online w analogicznym okresie 2024 r.
– Grupa w ramach segmentu odzieżowego wykazała w I kwartale 2025 roku stratę netto na poziomie 12,2 mln zł w stosunku do straty netto 17,7 mln zł w analogicznym okresie 2024 roku – czytamy dalej.
Przychody w I kw. 2025 r. w segmencie jubilerskim wyniosły 163,7 mln zł i były wyższe o 4,9 proc. r/r.
– Wzrost sprzedaży był efektem utrzymania pozytywnego trendu sprzedaży biżuterii złotej i srebrnej. Rozwijana jest również działalność nowych salonów zagranicznych na Węgrzech – wskazano w materiale.
– Zysk netto segmentu jubilerskiego w I kwartale 2025 roku wyniósł 18,2 mln zł w stosunku do 19,9 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego, co oznacza spadek zysku o 8,7 proc. r/r. Spadek zysku netto w I kwartale 2025 roku, w porównaniu do I kwartału 2024 roku, był rezultatem większego wzrostu kosztów sprzedaży (17,0 proc.) niż wzrostu wartościowej marży brutto (3,7 proc.) – czytamy dalej.
Na koniec I kw. 2025 r. powierzchnia sprzedaży sieci detalicznej Grupy zmniejszyła się o 7,2 proc. r/r do 48,6 tys. m2, przy czym w segmencie odzieżowym powierzchnia zmniejszyła się o 12,9 proc. do 33,9 tys. m2, natomiast w segmencie jubilerskim zwiększyła się o 9,3 proc. do 14,7 tys. m2.
Na koniec I kw. 2025 r. liczba salonów własnych liczyła odpowiednio: Vistula – 103, W.Kruk – 170, Bytom – 84, Deni Cler – 29, Wólczanka – 74 i Multibrand – 7, wymieniono też w raporcie.
W ujęciu jednostkowym strata netto wyniosła 11,63 mln zł w I kw. 2025 r. wobec 17,41 mln zł straty rok wcześniej.
VRG planuje capex na ok. 41 mln zł w br., spadek pow. salonów odzieżowych, wzrost W.Kruk
Grupa VRG planuje wydatki inwestycyjne na poziomie ok. 41 mln zł w 2025 r., przy czym chce zmniejszyć powierzchnię handlową w segmencie odzieżowym, a zwiększyć – jubilerskim.
– Planowane wydatki inwestycyjne w 2025 roku spółka szacuje na poziomie ok. 41 mln zł. Będą one przeznaczone na rozwój segmentu odzieżowego i jubilerskiego m.in. w zakresie infrastruktury wspierającej procesy zarządzania biznesem, a także na otwarcie nowych lub odnowienie istniejących już powierzchni handlowych salonów stacjonarnych marek Grupy VRG – czytamy w raporcie.
– Na koniec roku 2025, Grupa planuje prowadzić działalność na 49 367 m2 powierzchni handlowej, w tym 33 127 m2 stanowić będzie powierzchnia salonów i butików segmentu odzieżowego, a 16 240 m2 powierzchnia salonów segmentu jubilerskiego – czytamy dalej.
Na koniec I kw. 2025 r. powierzchnia sprzedaży sieci detalicznej Grupy zmniejszyła się o 7,2 proc. r/r do 48,6 tys. m2, przy czym w segmencie odzieżowym powierzchnia zmniejszyła się o 12,9 proc. do 33,9 tys. m2, natomiast w segmencie jubilerskim zwiększyła się o 9,3 proc. do 14,7 tys. m2.
Na koniec I kw. 2025 r. liczba salonów własnych liczyła odpowiednio: Vistula – 103, W.Kruk – 170, Bytom – 84, Deni Cler – 29, Wólczanka – 74 i Multibrand – 7.
– Wśród głównych inicjatyw ukierunkowanych na poprawę wyników segmentu odzieżowego należy podkreślić: optymalizację sieci sprzedaży, wdrożenie planów naprawczych dla nierentownych salonów stacjonarnych, dalszą optymalizację procesów logistycznych i zarządzania zapasem, koncentrację na jakości planowania, kontynuację działań poprawiających efektywność zespołów i struktur organizacyjnych centrali Grupy VRG w Krakowie. Wymienione działania i inicjatywy będą realizowane w ramach dyscypliny kosztowej z myślą o zwiększeniu efektywności. Powinny one prowadzić do istotnej poprawy wyniku operacyjnego przede wszystkim w segmencie odzieżowym – wskazano w materiale.
Grupa VRG podkreśla, że w 2024 roku odnotowała pierwsze pozytywne efekty kontroli kosztów dla wszystkich marek odzieżowych VRG.
– Tendencję tę utrzymaliśmy w pierwszym kwartale i chcemy kontynuować ją w całym roku bieżącym – podkreślono.
W 2025 roku Grupa zamierza osiągnąć optymalny poziom wielkości stacjonarnej sieci detalicznej dla segmentu odzieżowego.
– W kolejnych latach będziemy skupiać się na obserwacji efektywności salonów i butików stacjonarnych, zamykając lokalizacje trwale nierentowane i jednocześnie otwierając nowe salony własne i franczyzowe w miejscach z dużym potencjałem sprzedażowym. Zwiększeniu efektywności sieci salonów w segmencie odzieżowym, w szczególności w kanale franczyzowym, będzie służyć kontynuacja pilotażowego projektu salonów multibrandowych łączących ofertę marek Vistula, Bytom i Wólczanka – napisano w raporcie.
Biorąc pod uwagę rosnący poziom stałych kosztów sprzedaży związanych z utrzymaniem sieci stacjonarnej, absolutnym priorytetem i celem nadrzędnym będzie istotna poprawa wskaźników dotyczących wielkości sprzedaży oraz masy marży z m2 powierzchni handlowej.
– Zakładamy, że zapoczątkowana w 2024 roku optymalizacja i kontrola kosztów w markach segmentu odzieżowego zmniejszy dynamikę kosztów z m2. W bieżącym roku skupimy się na zwiększeniu udziałów rynkowych w kategorii eleganckiej odzieży męskiej, którą oceniamy jako atrakcyjną rynkowo – czytamy dalej.
Grupa koncentruje się także na intensywnym rozwoju spółki W.Kruk poprzez dalszą rozbudowę sieci stacjonarnej w Polsce, kanału e-commerce oraz wzrost przychodów z nowych rynków.
– W szczególności będziemy dążyć do umocnienia pozycji marki W.Kruk na rynku węgierskim, na którym jest ona obecna od końca 2023 roku, stopniowo zwiększając liczbę salonów w najatrakcyjniejszych centrach handlowych – wskazano także.
VRG specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i dystrybucji biżuterii oraz kolekcji mody dla kobiet i mężczyzn. Od 2000 r. podstawą strategii spółki jest koncentracja wokół funkcji „operatora” marek, projektanta odzieży i dystrybutora na rynku detalicznym. Jej skonsolidowane przychody w 2024 r. wyniosły 1,38 mld zł.