
Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding SA.
W 2022 roku, po kolejnych akwizycjach, Grupa WP wyodrębniła trzy podstawowe segmenty działalności: reklama i subskrypcje, turystyka oraz finanse konsumenckie. Łączne skonsolidowane przychody ze sprzedaży Wirtualna Polska Holding S.A. w 2022 roku wyniosły ponad 1,07 mld złotych. Były wyższe o prawie 24 proc. w porównaniu do 2021 roku. Skorygowana EBITDA wzrosła o 21 proc. do poziomu 371 mln złotych. Zysk netto zamknął się kwotą 178 mln złotych.
– Dobre wyniki w 2022 roku, mimo niekorzystnych czynników makroekonomicznych, to w dużej części zasługa wzrostów segmentu turystycznego. Naszą ofertę w tym obszarze poszerzyliśmy, m.in. poprzez akwizycje w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W Polsce stawialiśmy na inwestycje w redakcję i technologię, które według nas są powodem naszych ponad rynkowych wzrostów na rynku reklamy. Jedną z takich inwestycji jest panel WP Ads do samodzielnego zarządzania kampaniami reklamowymi, w którym zarejestrowało się już 700 klientów. Stale rośnie też liczba kampanii, które są w ten sposób realizowane, co warto podkreślić – również poza powierzchniami WP, czyli na powierzchniach naszych partnerów – mówi Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding S.A.
WP Ads to narzędzie do samodzielnego zarządzania kampaniami reklamowymi na powierzchniach WP i u innych wydawców zrzeszonych w sieci WPartner. Wyróżnikiem WP Ads jest możliwość rozliczenia za faktycznie zrealizowaną sprzedaż u klienta. Ponadto oferuje wiele produktów reklamowych takich jak mailingi, kampanie banerowe i natywne w rozliczeniu za kliknięcie. Po zarejestrowaniu się na stronie i zasilaniu konta, każda firma może przystąpić do samodzielnego ustawienia kampanii.
W WP Ads użytkownicy znajdą między innymi możliwość precyzyjnego targetowania kampanii, które pozwalają na wybór grupy docelowej spośród ponad 500 segmentów zainteresowań i intencji użytkowników. Dodatkowo można zdefiniować urządzenia i kategorie tematyczne stron internetowych, co jest wspierane przez algorytmy optymalizujące efekty kampanii. Panel pozwala na dotarcie do ponad 90 proc. polskich internautów.
W drugim półroczu 2022 Wirtualna Polska Holding S.A. przeprowadziła w sumie sześć znaczących akwizycji i inwestycji. Spółka nabyła 40 procent udziałów w Patronite, największym polskim serwisie internetowym łączącym twórców z patronami. Za kwotę 83 mln euro kupiła Grupę Szallas obsługującą największe krajowe portale turystyczne umożliwiające rezerwację noclegów na Węgrzech, w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji. Grupa WP nabyła 100 proc. udziałów spółki Benchmark.pl, jednego z czołowych portali internetowych o tematyce komputerowej, nowych technologii, gier video oraz sprzętu elektronicznego. Kupiła też Mediapop, właściciela kilku portali internetowych, które docierają do ponad 12 mln Polaków. WP została również większościowym akcjonariuszem spółki Audioteka S.A., jednego z najbardziej rozpoznawalnych i największych serwisów z audiobookami działającym m.in. w Polsce, Niemczech, Czechach i Litwie. Grupa WP nabyła też około 44,5 proc. udziałów spółki Selsey, jednego z czołowych sklepów internetowych w Polsce sprzedających produkty w kategorii „dom i ogród”. Łącznie w drugim półroczu 2022 Wirtualna Polska Holding S.A. na akwizycje przeznaczyła ponad 580 mln złotych.
W 2022 roku Wirtualna Polska Holding kontynuowała inwestycję we własne, odnawialne źródła energii. Spółka jest właścicielem farm fotowoltaicznych o łącznej mocy prawie 5 megawatów.
Grupa Wirtualna Polska jest właścicielem jednego z dwóch najpopularniejszych w Polsce horyzontalnych portali internetowych – Wirtualnej Polski. Prowadzi również portal horyzontalny o2 oraz liczne specjalistyczne portale wertykalne, w tym w szczególności portale o tematyce biznesowej – Money.pl oraz Biztok, portale dotyczące nowych technologii – np. Dobreprogramy, portale o tematyce sportowej – np. Sportowe Fakty, oraz portale o charakterze rozrywkowym – np. Pudelek. Spółka jest notowana na GPW od maja 2015 r.