
Mocna przecena na kursie Wirtualnej Polski. Wyniki w II kwartale niższe od oczekiwań
– Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej w II kw. 2025 r. był negatywny, na poziomie -11,1 mln zł, w porównaniu do +16,8 mln zł w II kw. 2024 r. Zysk netto był pod negatywnym wpływem kosztów o charakterze jednorazowym (zwłaszcza kosztów związanych z działaniami w obszarze fuzji i przejęć oraz restrukturyzacji zatrudnienia w Invia Group), a także rozpoznanej wyższej amortyzacji (PPA) oraz wyższych kosztów finansowych związanych z zaciągnięciem długu na sfinansowanie akwizycji Invia Group – czytamy w raporcie.
Zysk operacyjny wyniósł 26,15 mln zł wobec 45,74 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 88,06 mln zł wobec 85,37 mln zł zysku rok wcześniej. W ujęciu skorygowanym EBITDA wyniosła 121,87 mln zł vs 98,41 mln zł. Głównym motorem wzrostu pozostaje turystyka i akwizycje przeprowadzone w tym segmencie.
– Informacja neutralna minus. Wyniki są rozbieżne od oczekiwań na poziomie skorygowanej EBITDA i EBIT i konferencja wynikowa przesądzi o ocenie perspektyw spółki – ocenia Sobiesław Kozłowski, analityk Noble Securities.
EBITDA w II kwartale 2025 r. została skorygowana o 33,8 mln zł, przede wszystkim o: około 27 mln zł kosztów transakcyjnych związanych z działaniami w obszarze fuzji i przejęć, w tym z finalizacją przejęcia Invia Group (zamknięcie transakcji nastąpiło 24 kwietnia 2025 r.); ok. 4 mln zł kosztów restrukturyzacji zatrudnienia, głównie w Invia Group, wynikającą ze zmian w strukturze organizacyjnej po przejęciu przez WPH. W związku z tym poniesiono jednorazowe koszty odpraw, które skutkować będą oszczędnościami kosztowymi w kolejnych okresach.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 540,82 mln zł w II kw. 2025 r. wobec 380,84 mln zł rok wcześniej.
Grupa WP: Przychody będą stabilne w reklamie/subskrypcjach, wzrosną w turystyce w II półroczu
Grupa WP prognozuje stabilizację przychodów rok do roku w drugim półroczu 2025 w segmencie Reklama i Subskrypcje, natomiast w segmencie Turystyka spodziewa się wzrostu w przedziale wysokich jednocyfrowych wartości procentowych – poinformowała spółka w raporcie za I półrocze.
– Segment Reklama i Subskrypcje: Grupa przewiduje utrzymanie przychodów na poziomie zbliżonym rok do roku (w odniesieniu do drugiego półrocza 2024 r.). Z jednej strony wpływ na to ma trudne otoczenie rynkowe w obszarze reklamy online display, z drugiej – dalszy solidny wzrost przychodów z subskrypcji. Jednocześnie, zarząd zwraca uwagę, że w drugim półroczu nie będzie już działał efekt wysokiej bazy kosztowej z pierwszej połowy 2024 roku, wynikający z restrukturyzacji zatrudnienia przeprowadzonej 8 w maju 2024 r., co może przełożyć się na wzrost kosztów wynagrodzeń w ujęciu r/r. Dodatkowo obserwowany jest wzrost kosztów bezpośrednich, w tym m.in. kosztów powierzchni zewnętrznych, treści licencjonowanych oraz audiobooków, a także inwestycji w produkt – czytamy w raporcie za I półrocze.
W segmencie turystyki głównym motorem wzrostu ma być dwucyfrowy wzrost przychodów w obszarze turystyki zagranicznej w regionie CEE (Europa Środkowo-Wschodnia), napędzany silnym popytem na oferty last minute, co stanowi dobrą podstawę do osiągnięcia korzystnych wyników w wysokim sezonie.
Z drugiej strony, słabsze wyniki spółka odnotowuje w regionie DACH OTA, co tłumaczy niższą dynamiką wzrostu na tym bardziej dojrzałym rynku oraz czynnikami krótkoterminowymi, w tym upadkiem FTI – jednego z największych touroperatorów w Niemczech w 2024 roku.
W segmencie turystyki krajowej na wyniki wpływa m.in. utrzymujący się efekt wysokiej inflacji z 2023 roku, który zwiększa atrakcyjność ofert zagranicznych. Negatywnie oddziałuje także sytuacja makroekonomiczna na Węgrzech, będących kluczowym rynkiem tego segmentu.
W pierwszym półroczu 2025 roku Grupa WP zanotowała 1,06 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 33,51 mln zł zysku rok wcześniej. Przychody wzrosły do 912,77 mln zł z 730,62 mln zł rok wcześniej.
Grupa WP to holding technologiczny notowany na GPW, prowadzący działalność mediową, reklamową i e-commerce. Do jej portfela należą m.in. WP, money.pl, benchmark.pl oraz marki turystyczne takie jak wakacje.pl, Szallas Group i nocowanie.pl. Spółka rozwija też segment usług subskrypcyjnych poprzez Audiotekę i Patronite.