W IV kwartale 2015 r przychody Inter Cars wzrosły o 22,4 proc. do 1,356 mld zł i były tylko lekko poniżej konsensusu PAP. Większy rozjazd był widoczny na poziomie zysków. EBIT spadł w ujęciu r/r o 67,5 proc. do 15,7 mln zł, a zysk netto jednostki dominującej o 74,7 proc. do 9,1 mln zł. Rynek oczekiwał odpowiednio aż 66,7 mln zł i 51,4 mln zł.
W całym 2015 r. przychody wzrosły o 21 proc. do rekordowych 4,796 mld zł. Zysk operacyjny spadł z 227,1 mln zł do 204,6 mln zł, a zysk netto z 177,7 mln zł do 157,4 mln zł.
– Wyniki 4Q’15 odbieramy negatywnie, gdyż były gorsze od konsensusu na poziomie operacyjnym oraz netto o odpowiednio 76 i 82 proc. Na pierwszy plan wybija się wzrost sprzedaży oraz jednoczesny spadek marży handlowej o 3 p.p. w 4Q’15. Koszty operacyjne pozostały poziomie 25 proc. w stosunku do sprzedaży. Od strony przepływów w 1-4Q’15 widoczny jest wzrost zapasów oraz należności, który nie został skompensowany wzrostem zobowiązań handlowych, jednakże pomimo to CF operacyjny był znacząco lepszy niż rok wcześniej (164,5 vs 46,2 mln zł), a stan gotówki na koniec roku wyniósł 78,6 mln vs 65,8 mln zł rok wcześniej. W ujęciu całorocznym przychody wzrosły o 21 proc. r/r ubytek marży handlowej wyniósł >1 p.p., co przełożyło się na gorsze wyniki na niższych poziomach. W skali grupy EBIT i zysk netto zmniejszyły się odpowiednio o 10 proc. i 11 proc. r/r. – ocenia Marcin Stebakow, analityk DM BPS.
Na koniec 2015 r. wskaźnik długu netto/EBITDA wyniósł 2,83 wobec 2,12 rok wcześniej. Wzrost wskaźnika jest przede wszystkim związany ze wzrostem udziałów rynkowych w kraju i zagranicą, m. in. w segmencie opon oraz części do samochodów ciężarowych.
Wyniki okazały się dużym balastem dla kursu. We wtorek akcje spółki tracą na wartości ponad 10 proc. z gigantycznym, jak na spółkę, obrotem przekraczającym 70 mln zł. W poprzednim miesiącu notowania Inter Cars rosły, a pokrzepieniem była wysoka dynamika sprzedaży za pierwszy miesiąc 2016 r. – wzrost o 28,5 proc.