W czwartek Orbis opublikował skonsolidowany raport za I kwartał 2014 r. Ostateczny wynik na sprzedaży potwierdził wstępne dane z końcówki kwietnia i jednocześnie okazał się zbieżny z rynkowym konsensusem. Operator sieci hoteli wypracował 128,5 mln zł przychodów, czyli o 3 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok temu. Spółka w raportowanym okresie pogłębiła straty. EBIT w pierwszych trzech miesiącach wyniósł -12,73 mln zł wobec 6,95 mln zł straty rok wcześniej. Spółka dodała, że mniejszy wynik z działalności operacyjnej to efekt zdarzeń jednorazowych z I kwartału 2013 roku, w tym sprzedaży hotelu Mercure Kasprowy w Zakopanem, na której zrealizowano zysk w wysokości 8,1 mln zł. W tym roku grupa nie przeprowadzała żadnych sprzedaży nieruchomości. W wynik netto za pierwsze trzy miesiące spadł do -9,96 mln zł z -6,02 mln zł w 2013 r.>> Komunikat wraz z raportem znajdziesz tutaj.
Spółka w I kwartale zwiększyła udział w rynku dzięki nowym umowom franczyzy – z Pullman Riga (82 pokoje) i ibis Styles Grudziądz (160 pokoi). Do grupy dołączyły też dwa hotele – Mercure Marijampole (Litwa) i Mercure Riga Center (Łotwa).
– Pozytywny trend gospodarczy, który zaznaczył się na rynku w drugiej połowie 2013 roku, utrzymuje się także w roku 2014. Przychody Orbisu w pierwszym kwartale 2014 roku wzrosły do 126,4 mln zł, tzn. o 1,3 proc. w ujęciu like-for-like w porównaniu do roku ubiegłego. Zysk z działalności operacyjnej (EBITDA) wyniósł 14,8 mln zł, co stanowi wzrost o 9,5 proc. w ujęciu like-for-like. – czytamy w raporcie spółki.
>> W serwisie w przeciągu godziny pojawią się najnowsze dane finansowe spółki. >> Zobacz jak zmieniły się podstawowe wskaźniki Orbisu po wynikach za I kwartał.
Według raportu, grupa hotelowa w I kwartale 2014 r. poniosła nakłady na majątek trwały w wysokości 17,84 mln zł (w tym Orbis SA 16,77 mln zł). Wydatki inwestycyjne opiewały na 12,96 mln zł i głównie dotyczyły projektów rozwojowych tj. na kontynuację modernizacji hoteli Sofitel Warszawa Victoria i Novotel Warszawa Centrum oraz na związaną ze zmianą marki kompleksową modernizację hotelu Orbis Gdynia.
Do dnia publikacji sprawozdania finansowego nie zostały opublikowane dane dotyczące ruchu turystycznego i sytuacji na rynku hotelarskim w całym I kwartale 2014 roku. Jednak według szacunków zarządu, dane za pierwsze dwa miesiące sugerują, że trend wzrostowy będzie się utrzymywał w całym roku. W styczniu i lutym z turystycznych obiektów noclegowych posiadających 10 i więcej miejsc noclegowych skorzystało łącznie 537,2 tys. turystów zagranicznych, czyli o 5 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
W wynikach spółki widać efekty restrukturyzacji. W 2010 r. zarząd spółki podjął decyzję o dezinwestycji w segmentach innych niż hotelowy. Grupa przestała angażować się działalność transportową oraz wycieczkową. Za to postawiła na rozwój gospodarczy przy zastosowaniu sieci franczyzowej.
W czwartek akcje tracą 1,25 proc., a jeden walor jest wyceniany na 39,50 zł. Ubiegły miesiąc dla notowań grupy hotelowej stał pod znakiem korekty. W maju kurs akcji konsoliduje się w wąskim przedziale 38,85-41 zł.