Rok 2013 fatalny w branży oponiarskiej
Ubiegły rok nie sprzyjał producentom ogumienia ani jego sprzedawcom. Kryzys na rynku motoryzacyjnym odczuwalny był w całej Europie. – Na początku roku użytkownicy kupili tę samą liczbę opon letnich w 2013 r. co w 2012 r., ale z punktu widzenia producentów rynek spadł o 12 proc. – wyjaśnia Radosław Bółkowski, dyrektor sprzedaży i Marketingu opon osobowych grupy Goodyear dla Polski i Ukrainy. – Inną sytuację obserwowaliśmy w sezonie zimowym, gdzie rynek praktycznie był taki sam jak w roku poprzednim, co skutkowało spadkiem potencjału w całym 2013 roku o niecałe 6 proc.
Jak wynika z raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy (ETRMA), w 2013 roku grupa ogumienia do samochodów osobowych i dostawczych zanotowała w Europie spadek o 5,65 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Dwucyfrowy spadek rzędu 11,6 proc. dotyczył opon letnich i sportowych. W ubiegłym roku zakupiono również minimalnie (0,15 proc.) mniej opon zimowych. Powód do radości mogli mieć tylko producenci i dostawcy opon 4×4 (w Polsce wzrost ich sprzedaży sięgnął 15,1 proc.) oraz ogumienia do aut ciężarowych i autobusów (9 proc. wzrost sprzedaży). Te wyniki były pozytywnymi zwiastunami poprawy sytuacji w branży. – 2013 ewidentnie nie był rokiem przełomu na rynku opon, ale dane pokazują konsolidację rynku i powrót do wzrostu po negatywnym roku 2012 –komentowała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna ETRMA.
Pomimo tych spadków na skalę całej Europy niektóre firmy, np. z branży internetowej, odnotowały znaczące wzrosty. – Roczne przychody Grupy Oponeo.pl wzrosły o 25 proc. przy bardzo niekorzystnych warunkach zarówno ekonomicznych jak i pogodowych – mówi Dariusz Topolewski, prezes zarządu OPONEO.PL SA. W 2013 roku spółka zrealizowała o 30 proc. więcej zamówień niż w 2012 roku, o 26 proc. poprawiając wynik sprzedaży opon (stanowiącej największą część udziału w strukturze sprzedaży firmy).
W 2014 sprzedaż zaczyna się rozkręcać
Pierwsza połowa bieżącego roku przyniosła zauważalną poprawę na rynku europejskim. Sprzedaż opon do aut osobowych wzrosła w stosunku do ubiegłego roku o 8 proc., do aut ciężarowych o 10 proc. Jak wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gum (ETRMA), również w innych sektorach zanotowano zwyżki. W pierwszych miesiącach 2014 roku sprzedano o 8 proc. więcej opon motocyklowych i o 4 proc. więcej do pojazdów rolniczych. Eksperci z ETRMA mają nadzieję, że po okresie kryzysu w branży powoli dochodzi do jego zażegnania i poprawy sytuacji. – Pierwsze miesiące roku 2014 wykazują dynamiczny wzrost rynku – potwierdza specjalista z Michelin Polska SA.
Specjalizująca się w sprzedaży opon i felg spółka Oponeo w I kwartale bieżącego roku zanotowała o ponad 60 proc. większy przychód netto ze sprzedaży produktów w stosunku do tego samego okresu w roku poprzednim. Pozytywnie do wyników z bieżącego roku podchodzi również Goodyear. – Jeśli chodzi o 2014 rok, nie widzę niebezpieczeństw, a raczej wyzwania, które wiążą się z wyprodukowaniem „opony doskonałej” – zaznacza Bółkowski. – Rynek opon letnich notuje blisko 15-proc. wzrost, co potwierdziło nasze wcześniejsze przewidywania. Sezon zimowy przed nami, ale patrzymy na niego z optymizmem.
Sytuacja ożywienia gospodarczego daje producentom nadzieję na powolny, ale długofalowy wzrost na rynku oponiarskim w Europie, w tym także i w Polsce.