Tarczyński w przyspieszonym raporcie za IV kwartał zaserwował wysoką dynamikę zysków. EBIT w tym okresie wyniósł 6,6 mln zł i wzrósł o 52 proc. r/r oraz okazał się wyższy o 45 proc. od konsensusu PAP. Na czysto spółka zarobiła 3,8 mln zł, co jest lepszym rezultatem odpowiednio o 83 proc. i 69 proc. Towarzyszył temu 5-proc. wzrost przychodów do poziomu 124 mln zł. Okazały się one nieznacznie wyższe od oczekiwań rynkowych.
W całym 2014 roku przychody mięsnej grupy wzrosły o 10 proc. do 494,4 mln zł. Istotny wpływ na to miała kontynuowana współpraca z sieciami handlowymi Lidl i Żabka, którą rozpoczęto w połowie marca 2013 roku. W zeszłym roku zysk EBITDA powiększył się o prawie 27 proc. do 41,8 mln zł. Taki wzrost miał swoje podłoże w niższych cenach surowca mięsnego. Wynikały one głównie z nałożonego embarga rosyjskiego na import produktów wieprzowych z UE. Innym czynnikiem, który spowodował spadek krajowych cen trzody chlewnej jest zdaniem ARR wzrost produkcji w Polsce. W grudniu żywiec wieprzowy skupowano średnio po 4,16 zł/kg, czyli o 6 proc. mniej niż w listopadzie i o 21 proc. poniżej ceny sprzed roku.>> Wszystkie raporty bieżące i okresowe spółki znajdziesz tutaj
– Pomimo poniesionych nakładów na reklamę (poziom kosztów kampanii reklamowej wyniósł 6,3 mln zł w 2014 roku) oraz wyższych kosztów amortyzacji, związanych z prowadzonymi w 2014 roku przedsięwzięciami inwestycyjnymi (koszty amortyzacji wyniosły 20,2 mln zł w 2014 roku, tj. wzrosły o 4,6 mln zł w stosunku do 2013 roku) marża netto na sprzedaży była wyższa niż w 2013 roku i wyniosła 4,9 proc. Najistotniejszą przyczyną wzrostu poziomu marży netto był niższy koszt surowca w 2014 roku. – czytamy w raporcie spółki.
Ostatecznie zysk netto wyniósł 11,7 mln zł i okazał się wyższy o 25 proc. Cash flow operacyjny powiększył się z 228,3 mln zł do 39,3 mln zł. Na koniec grudnia wskaźnik ogólnego zadłużenia wzrósł do poziomu 0,68 z 0,65 notowanego rok wcześniej, a stan środków pieniężnych spadł z 23,3 mln zł do 8,2 mln zł.
W lutym 2015 roku Tarczyński zakończył rozbudowę hali produkcyjnej zakładu w Ujeźdźcu Małym. Realizacja tej inwestycji, o wartości 65 mln zł, była podstawowym celem emisji akcji, jaką spółka przeprowadziła w czerwcu 2013 roku.
– Z uwagi na skale prowadzonych inwestycji, jako zarząd będziemy wnioskować do Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy o przeznaczenie całego wypracowanego w 2014 roku zysku jednostkowego na kapitał zapasowy Tarczyński SA. Przed nami rok 2015, a wraz z nim nowe wyzwania. Najważniejsze z nich to uruchomienie nowych linii produkcyjnych oraz reorganizacja i optymalizacja procesów produkcji w zakładzie w Ujeźdźcu. Będziemy rozszerzać naszą dystrybucje i pozyskiwać nowych konsumentów. Temu celowi służyć będzie kontynuacja działań promocyjno-reklamowych, promujących nasze produkty i markę Tarczyński. Nasz cel strategiczny pozostaje bez zmian: chcemy być liderem na polskim rynku w segmencie wysokiej jakości wędlin suchych i podsuszanych. – ocenia w raporcie rocznym Jacek Tarczyński, prezes zarządu Tarczyński SA.
W tym roku akcje Tarczyńskiego wzrosły 6,5 proc. W skali ostatniego półrocza podrożały 43 proc., a w skali roku 4 proc. Licząc od debiut z połowy 2013 roku zwiększyły swoją wartość o 34 proc.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom spółki Tarczyński