
(Fot. Ursus/fb)
– Stoimy u progu kolejnej rewolucji transportowej i chcemy być w awangardzie zmian, które na świecie się właśnie toczą. Możemy doprowadzić do poprawy jakości środowiska i ochrony zdrowia i możemy stać się liderem i pionierem w jednej z kluczowych branż transportu publicznego i osobowego. Chcemy w tej rozgrywce i wyścigu wziąć udział – powiedział wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki podczas uroczystości podpisania listów intencyjnych. – Jesteśmy jednym z lepszych producentów autobusów elektrycznych na świecie. To historyczna chwila – są tu obecni z 41 miast samorządowcy, którzy postanowili zamienić swój tabor w ciągu kilku lat. – dodał wicepremier.
Obecnie w polskich miastach jeździ 31 autobusów elektrycznych.
Polski Fundusz Rozwoju (PFR) podkreślił w komunikacie, że podpisane w Ministerstwie Rozwoju porozumienie pomiędzy stroną rządową a samorządami, poza kwestią zwiększania liczby elektrycznych autobusów na polskich drogach, obejmuje także inne obszary współpracy dotyczącej rozwoju elektromobilności w Polsce.
– Prowadzone wspólnie prace będą dotyczyć zaplanowania i zbudowania infrastruktury do ładowania autobusów i samochodów elektrycznych, skoordynowanego udziału w pracach badawczo-rozwojowych, czy przygotowania księgi dobrych praktyk, mającej zastosowanie przy wprowadzaniu w polskich samorządach elektrycznego transportu miejskiego i samochodowego. – czytamy w komunikacie.
Strategiczny program rządowy pod nazwą Elektromobilność, nadzorowany przez Ministerstwo Energii wspólnie z Ministerstwem Rozwoju, obejmuje dwa programy flagowe: E-bus (autobus elektryczny) oraz samochód elektryczny.
– W ramach Programu E-bus, przy współpracy z ministerstwami oraz agencjami rządowymi powstaje ekosystem, który przyczyni się do stworzenia polskiego rynku autobusów elektrycznych o wartości ok. 2,5 mld zł rocznie, dostarczającego ok. 5 tys. nowych miejsc pracy. Celem jest wyprodukowanie autobusu elektrycznego składającego się w głównej mierze z polskich komponentów, dostępnego cenowo, efektywnego w eksploatacji, dojrzałego technologicznie i konkurencyjnego rynkowo. Aspiracją programu jest sprzedaż autobusów elektrycznych na poziomie ok. tysiąca sztuk rocznie, stworzenie rozpoznawalnej globalnie marki oraz zbudowanie mocnej pozycji eksportowej do 2025 roku – czytamy dalej.
Program zakłada wprowadzanie na polskie drogi 1.000 autobusów elektrycznych do 2021 r.