
Kurs akcji Alior Banku ustala nowe historyczne minima.
W IV kwartale Alior Bank zanotował 19,9 mln zł straty netto wobec 180 mln zł zysku w analogicznym okresie 2018 r. Konsensus opracowany przez PAP zakładał, że bank zamknie ostatni kwartał roku na plusie (5 mln zł). Wskazania sześciu biur maklerskich zamknęły się w przedziale 0-10,2 mln zł. Wynik odsetkowy wyniósł 746,9 mln zł i był niższy od oczekiwań analityków o 5 proc., a wynik z prowizji 165,3 mln zł i był minimalnie słabszy od prognoz.
Wyższe od oczekiwań okazały się z kolei odpisy z tytułu utraty wartości kredytów. Wyniosły one w IV kwartale 2019 roku 335,1 mln zł. Prognozy wskazywały na wynik na poziomie 310,9 mln zł. Alior Bank jeszcze w ubiegłym tygodniu sygnalizował, że uwzględni dodatkową rezerwę na zwroty dotyczące przedterminowych spłat kredytów detalicznych dokonanych przed 11 września 2019 r. w wysokości 186 mln zł, która w całości powiększy pozostałe koszty operacyjne w IV kwartale 2019 roku.
Wskaźnik rentowności ROE banku w 2019 r. wyniósł 3,8 proc. (vs. 11,7 proc. w 2018 r.). Po wyłączeniu wpływu wyroku TSUE dotyczącego zwrotu części prowizji w przypadku wcześniejszej spłaty kredytów konsumenckich wskaźnik ROE banku w 2019 r. kształtowałby się na poziomie 8,4 proc.
– Warto podkreślić jednak, że nawet w tak trudnym roku pozycja kapitałowa banku pozostała niezagrożona, a wskaźniki Tier1 oraz TCR pozostały na stabilnym wysokim poziomie (odpowiednio 13,48 proc. oraz 16,2 proc.) pozostawiając bezpieczny bufor ponad wymaganiami regulatora (odpowiednio 198 pb oraz 270 pb) – podkreślono w raporcie.
Alior dodał, że „sytuacja płynnościowa banku w 2019 r. również pozostawała na bezpiecznym poziomie„. Była ściśle monitorowana i utrzymywana w adekwatnym do potrzeb zakresie poprzez dostosowywanie poziomu bazy depozytowej oraz uruchamianie finansowania w zależności od rozwoju akcji kredytowej i pozostałych potrzeb płynnościowych.
Współczynnik kosztów do dochodów (C/I) w 2019 roku wyniósł 43 proc., czyli mniej o 0,1 pkt proc. względem roku 2018. Wyłączając wpływ wyroku TSUE wyniósłby on 39,1 proc. Koszty działania banku wyniosły 1 630 mln zł i są niższe o 4,4 proc. względem 2018 roku. W związku z podwyższonymi kosztami ryzyka w segmencie Agro klienta biznesowego, koszty ryzyka wyniosły 1.437 mln zł. Wskaźnik kosztów ryzyka wzrósł o 0,54 pkt proc. do poziomu 2,39 proc.
– Mimo rezerw, jakie musieliśmy zawiązać w zeszłym roku w związku z wyrokiem TSUE, bank utrzymuje stabilną pozycję płynnościową oraz jedną z najlepszych w sektorze efektywności kosztowych. Bez uwzględnienia wpływu TSUE, nasz wskaźnik C/I w 2019 roku wyniósłby poniżej 40 proc. Nieustannie dbamy o wysoki poziom bezpieczeństwa banku, o czym świadczy najwyższy poziom współczynnika kapitałowego Tier1 w historii banku – skomentował wiceprezes ds. finansów Tomasz Biłous.
Wynik z tytułu odsetek wyniósł 3.181,45 mln zł wobec 3.084,52 mln zł rok wcześniej. Wynik z tytułu prowizji i opłat sięgnął 666,57 mln zł wobec 710 mln zł rok wcześniej.
– Marża odsetkowa netto (NIM) banku w 2019 roku wyniosła 4,51 proc. (-12 pb r/r). Bez uwzględnienia wpływu wyroków TSUE wyniosłaby 4,71 proc. Bank konsekwentnie poprawia marżę na strategicznych produktach – odnotował wzrost wyniku odsetkowego w ujęciu narastającym r/r o 3,1 proc. (z 3.085 mln zł w 2018 roku do 3.181 mln zł w 2019 roku) oraz o 7,5 proc. bez uwzględnienia wpływu wyroku TSUE – czytamy dalej w komunikacie.
Aktywa razem banku wyniosły 76,73 mld zł na koniec 2019 r. wobec 73,42 mld zł na koniec 2018 r.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2019 r. wyniósł 288,61 mln zł wobec 731,07 mln zł zysku rok wcześniej.
Alior Bank w 2019 roku pozyskał 117 tys. nowych klientów indywidualnych. Łączna baza tych klientów wynosi obecnie 4,15 mln osób.
– Zauważalna jest wyraźna poprawa w strukturach nowo założonych ROR-ów: liczba rachunków z transakcjami oraz z systematycznymi wpływami wzrosła odpowiednio o 61 proc. i 65 proc. Konsekwentnie wzrasta też znaczenie kanałów cyfrowych. Liczba użytkowników aplikacji mobilnych Alior Banku wzrosła do 456 tys., co stanowi przyrost 64 proc. rok do roku. Sprzedaż ROR i kont oszczędnościowych online wzrosła o 56 proc. w 2019 roku – napisano także w komunikacie.
– W IV kwartale 2019 roku Alior Bank odnotował 13-proc. wzrost liczby nowych klientów biznesowych w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Nowa akwizycja jest nakierowana na większe uproduktowienie klientów i koncentruje się na budowaniu z nimi głównej relacji. W IV kwartale 2019 roku bank odnotował blisko dwukrotny wzrost sprzedaży w segmentach małych, średnich i dużych przedsiębiorstw w ujęciu kwartalnym (z 575 mln zł na koniec III kw. do 1.078 mln zł na koniec IV kw.), co jest efektem m.in. zmian organizacyjnych w sieci Centrów Korporacyjnych – czytamy dalej.
Słabsze od oczekiwań wyniki kwartalne wzmocnione ogólnorynkową koronabessą wbijają kurs Aliora w ziemię. W piątek rano kurs akcji spółki spada o 6,45 proc. do 22,64 zł. Historyczne minimum wypadło na 22,20 zł.