
Fot. fb/Prawo i Sprawiedliwość
– Proces legislacyjnych tych projektów został zaplanowany w takich sposób, aby teraz zamykać powoli etap koncepcyjny, chcemy zakończyć tę pracę w perspektywie końca czerwca tak, aby proces legislacyjny na poziomie rządowym rozpoczął się w lipcu i wczesną jesienią projekty mogły trafić do parlamentu. Zależy nam na tym, by przepisy zostały przeprocedowane przez Sejm i podpisane przez prezydenta do końca listopada tego roku i by pierwszym rokiem rozliczeń na nowych zasadach był rok 2022 – powiedział Sarnowski podczas konferencji prasowej.
Dodał, że wpływ pakietu podatkowego na rynek pracy i podwyższenie kwoty wolnej od podatku zwiększy zatrudnienie, zachęcając osoby nieaktywne zawodowo do wejścia na rynek pracy, co w efekcie ograniczy barierę rozwoju firm w postaci niskiej podaży pracy występującej w polskiej gospodarce.
– W Polsce mamy rekordowo najniższe bezrobocie w Europie, co jest oczywiście bardzo pozytywnym zjawiskiem w trudnym okresie zamrożenia gospodarki. Ale przedsiębiorcy od pewnego czasu muszą zmagać się z niedostatkiem rąk do pracy, co pogłębiła też pandemia i zamknięcie granic. Dlatego znaczne podniesienie kwoty wolnej będzie istotną, odczuwalną zachętą do wejścia osób nieaktywnych zawodowo na rynek pracy. Podwyższenie ich wynagrodzeń ułatwi aktywizację i znalezienie firmom pilnie potrzebnych pracowników – podkreślił Sarnowski.
– Mówimy tutaj o 4 mln osób mogących podjąć pracę, to jest prawie dwa razy więcej niż liczba osób, które zapłacą więcej w wyniku reformy – dodał.
– Co do kosztów – skutki dotyczą całej gospodarki [5-7 mld zł kosztów] finansów publicznych i rozdzielone są w ten sposób, że dochody NFZ wzrosną o kilkanaście miliardów złotych, natomiast dochody z PIT spadną o ok. 20-22 mld zł, w związku z czym strata jednostek samorządu terytorialnego będzie to połowa kwoty, którą podałem, jeśli chodzi o stratę w PIT – powiedział dyrektor Departamentu Polityki Makroekonomicznej Marek Skawiński.
W przypadku obecnych ulg podatkowych (ulga na dziecko, internetowa) zmiany nie są planowane.
– Tego rodzaju zmiany nie są planowane. Wszystkie obecnie funkcjonujące odliczenia w systemie prawnym i zostaną one po podniesieniu kwoty wolnej od podatku – powiedział Sarnowski.
Skutki „Polskiego Ładu” – zdaniem głównego ekonomisty MF Łukasza Czernickiego – będą pozytywnie wpływać na budżety samorządowe.
– Skutki, które wyliczyliśmy nie uwzględniają tzw. drugiego rozdania. Pozytywny efekt ‚Polskiego Ładu’ i reformy podatkowej zwiększającej podaż pracy, ograniczenia szarej strefy i zwiększenia inwestycji prywatnych – one będą napędzać koniunkturę i wpływać pozytywnie na wynik i budżetu państwa i budżety samorządowe. Sposób podziału subwencji dla samorządów, według mojej wiedzy, będzie to algorytm zawarty w ustawie i w sposób obiektyw będą kierowane do samorządów – wskazał główny ekonomista resortu.