Shoper to lider platform e-commerce udostępnianych na polskim rynku w modelu SaaS. Oprogramowanie Shoper umożliwia przedsiębiorcom szybkie, łatwe i wygodne założenie własnego sklepu internetowego oraz prowadzenie sprzedaży w kanale online. Na kompleksową ofertę spółki składa się udostępniana w formie abonamentu platforma Shoper oraz szereg usług dodatkowych zorientowanych na zwiększenie efektywności sprzedaży jej sklepów. Usługi te Shoper oferuje w ramach modelu pay-as-you-grow, skorelowanych bezpośrednio z liczbą zamówień lub wielkością obrotów (GMV) generowanych przez sklepy na platformie. Pozwala to spółce rosnąć wraz z biznesem jej klientów.
– Naszymi klientami są m.in. Wawel, Kanał Sportowy, Pat&Rub, Kruger&Matz czy Agencja Mienia Wojskowego. To sklepy, które budują wokół siebie społeczności klientów i są rozpoznawalne na swoich rynkach. Mamy także wiele niestandardowych sklepów jak sprzedający konserwy Ed Red czy dluta.pl – powiedział Marcin Kuśmierz, prezes zarządu Shoper SA.
Spółce zależy na kooperacji a nie konkurencji, dlatego współpracuje m.in. z Allegro i wspólnie zastanawiają się w jaki sposób mogą przyczynić się do dalszego dynamicznego wzrostu e-commerce. Globalne firmy, które operują w zbliżonym modelu to m.in. Shopify i Wix, posiadają one jednak bardzo niski udział w krajowym rynku, gdzie Shoper z liczbą ponad 20 tys. sklepów jest rynkowym liderem o udziale na poziomie około 57 proc. Każdy kraj to inny rodzaj konsumentów, aspektów prawnych czy trendów, dlatego zagraniczne podmioty mają wysoki próg do ewentualnego wejścia na nasz rynek, a Shoper od 15 lat specjalizuje się w tych aspektach i rozumieniu potrzeb polskich przedsiębiorców sprzedających online.
– Rozwiązania w modelu SaaS pod względem liczby sklepów, które z nich korzystają wyniosły w 2020 roku 42 proc., najpopularniejszym modelem jest jeszcze open source o udziale 48 proc., ostatnie 10 proc. to pozostałe rozwiązania indywidualne. To co istotne to tempo w jakim SaaS zdobywa udziały, w 2020 roku liczba sklepów w tym modelu wzrosła o 27 proc. podczas gdy open source o 5 proc. Urzymując to tempo wkrótce to SaaS stanie się najpopularniejszym rozwiązaniem i standardem. Tak stało się już m.in. w Wielkiej Brytanii czy USA. Spodziewamy się, że rynek europejski będzie podążał śladem amerykańskim, którego wzrostowy CAGR w ostatnich 10 latach wynosił blisko 30 proc. – dodał.
W swojej strategii Shoper zakłada utrzymanie wiodącej pozycji rynkowego lidera oferującego oprogramowanie w modelu SaaS. Do 2026 roku Shoper chce zwiększyć bazę swoich użytkowników do 50 tys. sklepów oraz 7 tys. użytkowników aplikacji ErpBox, która pozwala użytkownikom platformy Shoper m.in. na sprzedaż za granicą. Planuje także wzrost przychodów powiązanych ze skalą działalności użytkowników (pay-as-you-grow) z obecnych 50 proc. do około 80 proc., a także dalsze wspieranie rozwoju sprzedaży omnichannel poprzez rozszerzanie liczby możliwych integracji.
– Zależy nam na dalszym skalowaniu naszego biznesu, wzroście liczby sprzedawców korzystających z naszej platformy, ale także ciągłym poszerzaniu oferty. Rozglądamy się więc zarówno za podmiotami, które wzmocnią naszą ofertę jak i zasilą bazę użytkowników. W kwietniu nabyliśmy większościowy udział w spółce dysponującej platformą ErpBox, dzięki niej nasi obecni klienci zyskują dostęp do kanałów sprzedażowych w całej Europie. Nasze potencjalne cele akwizycyjne obejmują zarówno podmioty krajowe jak i zagraniczne – powiedział Marcin Kuśmierz.
Shoper jest w trakcie oferty publicznej akcji, której przedmiotem jest około 27,1 proc. akcji istniejących. Cena maksymalna została ustalona na 47 zł, przy tej cenie wartość oferty może wynieść 363 mln zł.
– Procedura zapisu na akcje została określona na stronach 213-222 w prospekcie emisyjnym, dostępnym na stronie: https://www.shoper.pl/relacje-inwestorskie/ipo/ Zapisy są prowadzone przez biura maklerskie należące do Konsorcjum Detalicznego: BM PKO BP, BM mBank, DM BOŚ. Zapisy możliwe są w internetowym systemie transakcyjnym tych biur oraz w Punktach Obsługi Klientów, których lista znajduje się w Komunikacie aktualizującym nr 1 i nr 2. W celu złożenia zapisu na akcje spółki Shoper, wymagane jest posiadanie rachunku maklerskiego w jednym z tych biur maklerskich. Procedura otworzenia takiego rachunku jest możliwa do przeprowadzenia online, a szczegóły można znaleźć na stronie internetowej danego biura maklerskiego – powiedział Marcin Kuśmierz.
Shoper planuje zadebiutować na GPW około 9 lipca.
– Debiut na giełdzie to krok ku jeszcze większej rozpoznawalności naszej marki, co jest dla nas cenne m.in. ze względu na strategię zakładającą w przyszłości akwizycje oraz wejście na nowe rynki poza polskim. Giełda to także transparentność na której nam zależy oraz możliwość wdrożenia programów motywacyjnych dla wszystkich naszych pracowników, z którymi budowaliśmy wartość firmy przez ostatnich 15 lat – powiedział Marcin Kuśmierz, prezes zarządu Shoper SA.