
Ceny żywności mogą wzrosnąć w Europie o ponad 10 proc. w tym roku
– Sądząc według dotychczasowych epizodów wysokiej inflacji i obecnej sytuacji na rynku, uważamy, że ceny detaliczne żywności będą odzwierciedlać co najmniej 75 proc. obecnego wzrostu cen producentów żywności, dzięki czemu inflacja żywności w Europie i wszystkich głównych krajach europejskich w 2022 znajdzie się nieco poniżej lub powyżej granicy 10 proc. – czytamy w analizie „Inflacja cen żywności w Europie: a przegranym jest… konsument” przygotowany przez Allianz Trade.
Jak przypominają eksperci, prognoza Banku Światowego dla cen towarów rolnych zakłada, że ceny detaliczne żywności osiągną równowagę lub zaczną się obniżać na początku 2023 roku.
– Na koniec 2022 roku ryzyko jest jednak wyraźnie na plusie. Szczególnie duzi eksporterzy towarów żywnościowych, którzy wprowadzają trwałe ograniczenia w handlu międzynarodowym, mogą napędzić kolejną rundę wzrostu cen na wszystkich poziomach, od cen towarów do cen detalicznych – zaznaczyli eksperci Allianz Trade.

Źródło: Raport „Inflacja cen żywności w Europie: a przegranym jest… konsument” przygotowany przez Allianz Trade
Wskazano, że firmy mają tendencję do nieodzwierciedlania w pełni wyższych kosztów zakupu produktów żywnościowych w swoich cenach w krótkiej perspektywie, aby zachować swoje udziały w rynku i zoptymalizować koszty w dalszej części rachunku zysków i strat.
– W porównaniu z poprzednimi okresami wysokiej inflacji, spodziewamy się, że tym razem detaliści w większym stopniu przeniosą wzrost cen na konsumentów gdyż m.in. motywacja sprzedawców detalicznych do utrzymania wolumenu sprzedaży kosztem niższych cen wydaje się mniej silna niż w przeszłości – napisano w analizie.
– Detaliści spożywczy wychodzą z dwóch lat pełnych wyzwań operacyjnych, które jednak okazały się bardzo korzystne zarówno dla sprzedaży, jak i zysków. Sprzedaż detaliczna żywności w I kwartale 2022 roku była wciąż o +10 proc. wyższa od poziomu z roku 2019, a zyski od ponad dwóch lat są wyjątkowo wysokie – czytamy dalej.

Źródło: Raport „Inflacja cen żywności w Europie: a przegranym jest… konsument” przygotowany przez Allianz Trade
Analiza wykazała, że obecne ceny detaliczne w dużej mierze nie odzwierciedlają wyższych kosztów i są zaledwie w połowie drogi do zrównoważenia wyższych cen producentów żywności.
– Firmy wspomniały również, że obecne ceny nie odzwierciedlają jeszcze wpływu wojny na Ukrainie, a inflacja wynika nie tylko z wyższych kosztów produkcji żywności, ale również z rosnących kosztów transportu, pracy i pakowania. Przeprowadzone niedawno badanie wśród europejskich firm zajmujących się produkcją żywności i napojów przyniosło podobne wnioski – przytłaczająca większość respondentów spodziewa się dalszego wzrostu cen w ciągu najbliższych trzech miesięcy – czytamy w raporcie.

Źródło: Raport „Inflacja cen żywności w Europie: a przegranym jest… konsument” przygotowany przez Allianz Trade
Allianz Trade jest światowym liderem w zakresie ubezpieczeń należności handlowych i uznanym specjalistą w obszarach gwarancji ubezpieczeniowych, odzyskiwania należności, strukturyzowanego kredytu handlowego i ryzyka politycznego.