
Sprzedaż opon spadła w większości segmentów w 2022 r.
W IV kw. rosła sprzedaż tylko w segmencie opon ciężarowych (o 1 proc.), bez zmian zaś do SUV (0 proc.). Pozostałe segmenty zanotowały głębokie spadki: opony do samochodów osobowych – o 18 proc., dostawczych – o 10 proc., do maszyn rolniczych – o 33 proc., przemysłowe – o 28 proc., a motocyklowe – o 22,3 proc.
– Spadki sprzedaży opon na rynek potwierdzają spowolnienie gospodarcze i wyczekiwanie rynku na to, co wydarzy się w 2023 roku – zarówno w kontekście niższego popytu na samochody, jak i oszczędzania na wydatkach w gospodarstwach domowych. I chociaż w porównaniu do czasów pandemii sprzedaż opon jest znacznie wyższa, to jednak widać niepewność w tym segmencie motoryzacji. Rok 2023 jest wyzwaniem dla całego rynku – chociaż oczekuje się, że w drugiej połowie roku otoczenie rynkowe może być nieco bardziej sprzyjające niż na jego początku – powiedział prezes PZPO Jacek Pryczek, cytowany w komunikacie.
– Ostatni kwartał charakteryzował się spadkami w niemal wszystkich segmentach, poza oponami do SUV-ów i ciężarówek. Spadki te nie są tak głębokie, jak w bardzo trudnym roku 2020. W perspektywie całego roku opony do SUV-ów i aut ciężarowych, a także motocykli wyszły na plus. Ciekawe zmiany są także w porównaniu kategorii opon letnich, zimowych i całorocznych. W 2022 roku opony zimowe zmniejszyły swój udział w rynku o 4 pkt proc. do 43 proc. Z kolei letnie i całoroczne zwiększyły udział o 3 i 1 pkt proc. do odpowiednio 39 proc. i 18 proc. Tym samym dynamika sprzedaży opon całorocznych znacząco spadła po kilku latach mocnych wzrostów i wydaje się, że osiągnęła docelową pozycję na rynku – dodał dyrektor generalny PZPO Piotr Sarnecki.
Jeśli chodzi o cały rynek europejski, to segment opon konsumenckich odnotował spadek o 2 proc. w 2022 r. w porównaniu do 2021 r., przy spadku o 10,1 proc. w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Rynek opon do samochodów ciężarowych i autobusów pozostał stabilny (wzrost o 1 proc.), pomimo gwałtownego spadku o 8,2 proc. w II połowie roku. Podobny trend widać również w segmencie opon motocyklowych, gdzie sprzedaż pozostała stabilna (0 proc.) pomimo spadku w ostatnim kwartale o 11 proc. Opony rolnicze odnotowały ujemne wartości przez cały rok, co spowodowało łączny spadek o 22 proc.
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego to organizacja przemysłowa zrzeszająca kluczowych producentów opon obecnych na polskim rynku – firmy Apollo Vredestein, Bridgestone, Continental, Dębica, Goodyear, Hankook, Michelin, Pirelli oraz Trelleborg.