Bio Planet zamknął pierwszy kwartał 2025 roku ze znaczącą poprawą rentowności. Spółka wypracowała 3,1 mln zł zysku ze sprzedaży (wzrost o 120 proc. w stosunku do 2024 roku), a zysk netto wyniósł 2,4 mln zł, co stanowi 90 proc. wzrostu do pierwszego kwartału 2024 roku. Co więcej, znacząco wzrósł zysk netto przypadający na akcję (0,80 zł). Firma poprawiła wynik EBITDA do 4 mln zł oraz przychody, które wyniosły 81 mln zł. Zarząd podkreśla, że tak znacząca poprawa rentowności jest efektem podjętej strategii konsolidacji rynku oraz wielu zabiegów optymalizacyjnych podjętych w latach ubiegłych.
– Skokowa poprawa zysku netto wynika ze zmniejszenia kosztów usług obcych oraz wynagrodzeń. Przede wszystkim udało nam się poprawić efektywność funkcjonowania magazynu – powiedział w trakcie czatu inwestorskiego StockWatch.pl Sylwester Strużyna, prezes zarządu Bio Planet SA.
– Marki własne, w tym przede wszystkim Bio Planet, charakteryzują się nieco wyższą rentownością od produktów dystrybuowanych. Marki własne to obecnie 33 proc. sprzedaży i chcemy dążyć do zwiększenia ich udziału w naszej sprzedaży ogółem w przyszłości – dodał.
Mocny wzrost sprzedaży w maju
Spółka dobrze weszła także w II kwartał br. Prezes Bio Planet przyznaje, że zapowiada się on obiecująco.
– Procentowo II kwartał wygląda bardzo dobrze i wyniki na pewno będą lepsze niż w II kwartale 2024 roku. Natomiast pierwszy kwartał co roku jest u nas wyjątkowo dobry i w wartościach bezwzględnych przychody I kwartału będą zdecydowanie lepsze niż przychody realizowane w drugim kwartale 2024 roku. Niemniej trend jest w mojej ocenie bardzo dobry – powiedział Sylwester Strużyna, prezes zarządu Bio Planet SA.
Według raportów miesięcznych, w kwietniu sprzedaż urosła r/r o 14 proc. do 25,1 mln zł, a w maju o 23 proc. r/r do 25,2 mln zł.
– W maju 2025 r. osiągnęliśmy dawno niewidziany wzrost sprzedaży o 23 proc. Jest to spowodowane z jednej strony ciągłą poprawą oferty spółki. Z drugiej strony pogoda w maju (zimny maj) bardzo nam sprzyjała. Dodatkowo w 2024 r. mieliśmy bardzo słaby maj, więc baza była niewysoka – ocenił prezes Bio Planet.
Inwestycje, nowe produkty
Spółka chce wprowadzić do oferty nowe, innowacyjne produkty.
– Cały czas wprowadzamy nowe produkty KETO. Poszerzamy także listę produktów w marce Bio Planet, na których deklarujemy bezglutenowość. W ten sposób np. przekształcimy mąkę kokosową Bio Planet w bezglutenową mąkę kokosową. Do diety keto wprowadzimy mąkę łubinową bio, wprowadzamy także nowe innowacyjne ryże rocznie, planujemy wprowadzać około 600 produktów i wycofywać około 600 produktów – powiedział Sylwester Strużyna, prezes zarządu Bio Planet SA.
W trzecim kwartale 2026 r. spółka planuje wznowić inwestycję w budowę zakładów konfekcjonowania. Inwestycja ma być gotowa rok później i przyczynić się do znaczącego obniżenia kosztów produkcji.
– Wznowienie inwestycji planujemy na wrzesień 2027 r. Obecnie ponosimy koszty wynajmu dwóch zakładów konfekcjonowania o łącznej powierzchni 2,5 tys. m2 oraz duże koszty transportu surowców i produktów między tymi zakładami a naszym centrum logistycznym. Powierzchnia 2,5 tys. m2 jest niewystarczająca, dlatego planujemy budowę nowoczesnych zakładów konfekcjonowania o powierzchni około 5 tys. m2. Dzięki temu uzyskamy oszczędności na wynajmie, transporcie wewnętrznym oraz kosztach nadzoru. Dodatkowo znacznie zwiększymy możliwości produkcyjne, a przeniesienie większej liczby produktów z paczkowania ręcznego na paczkowanie maszynowe pozwoli obniżyć jednostkowe koszty produkcji – powiedział Sylwester Strużyna.
Emisja akcji tylko gdy kurs akcji odpowiednio wzrośnie
Bio Planet na razie nie planuje emisji akcji.
– Ostatnia emisja akcji była realizowana w cenie 28 zł za 1 akcję. Dopóki nasz kurs nie wzrośnie istotnie ponad te wartości, nie rozpatrujemy nowych emisji – powiedział Sylwester Strużyna, prezes zarządu Bio Planet SA.
– Jeżeli kurs akcji pozwoli na przeprowadzenie niewielkiej emisji akcji – nie wykluczamy jej. Na sfinansowanie części lub całości dokończenia inwestycji; ale przy obecnych kursach akcji Bio Planet wolimy sfinansować inwestycję ze środków własnych oraz kredytów inwestycyjnych (wierzę, że za rok stopy procentowe będzie jeszcze być nieco niższe) i kredyty inwestycyjne ponownie staną się atrakcyjną formą finansowania inwestycji – dodał.
Spółka planuje podzielić się zyskiem z akcjonariuszami.
– Tak, planujemy dywidendę. Za ubiegły rok symboliczne 0,10 zł na 1 akcję. W następnych latach zakładamy jej wzrost, tj. dywidendę na poziomie 30-60 proc. zysku netto – powiedział Sylwester Strużyna, prezes zarządu Bio Planet SA.
Bio Planet jest liderem wśród dostawców żywności ekologicznej w Polsce. Działalność spółki skupia się na konfekcjonowaniu oraz dystrybucji żywności ekologicznej. W ofercie posiada ponad 6,0 tys. indeksów sprzedażowych obejmujących produkty trwałe oraz produkty świeże. Od 2007 roku Bio Planet posiada certyfikat AGRO BIO TEST, który jest podstawą kwalifikowania żywności oferowanej przez Spółkę jako żywności ekologicznej (żywności bio).