
Bio Planet wypracował 279,4 mln zł przychodów ze sprzedaży w 2024 r.
– Podsumowanie 2023 roku przynosi już pierwsze efekty konsolidacji rynku jakiej dokonaliśmy na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Spółka wciąż obciążona jest kosztem przejęć i wynikającej z nich wysokiej amortyzacji, która uwolni nasz pełen potencjał w 2026 roku. Warto podkreślić, iż wciąż odczuwamy w bilansie utrzymujące się na wysokim poziomie stopy procentowe, które znacznie obciążają nasz wynik netto. Mimo powyższych czynników poprawiliśmy zysk spółki dzięki przyjętym zmianom w kilku obszarach. Wzrost rentowności netto spółki osiągnięty w 2024 r. wynika między innymi ze zwiększenia wolumenu sprzedaży, znacznej redukcji kosztów – zwłaszcza kosztów magazynowania oraz redukcji oferty. W tym ostatnim przypadku postanowiliśmy zawęzić ofertę i skupić się na sprzedaży rentownych produktów. Jestem przekonany, że podjęte działania, jak i wciąż zwiększana wartość przychodów ze sprzedaży odbije się również pozytywnie w kolejnych kwartałach działalności spółki – mówi Sylwester Strużyna, prezes zarządu Bio Planet SA.
Wartość zysku netto przypadającego na 1 akcję zwiększyła się do poziomu 0,67 zł, wobec 0,32 zł zysku przypadającego na 1 akcję w 2023 roku. Wartość księgowa na 1 akcję urosła do poziomu 8,55 zł, tj. +8,4 proc. w stosunku do wartości księgowej na 1 akcję wynoszącej 7,89 zł na koniec 2023 roku.
– Mając na uwadze powyższe czynniki, zarząd firmy rekomenduje przeznaczanie w tym roku 300 tys. zł zysku netto na dywidendę dla akcjonariuszy. Rekomendowana wartość dywidendy stanowi 15 proc. zysku netto za 2024 rok. Pozostałą część zysku netto wypracowanego przez spółkę, czyli 1,7 mln zł, rekomendujemy przeznaczyć na zwiększenie kapitału zapasowego. Zarząd podjął decyzję i wystosuje rekomendację, ze względu na konieczność zgromadzenia środków finansowych na dokończenie rozpoczętej inwestycji w nowoczesne zakłady konfekcjonowania. Jednocześnie zakładamy, że w przyszłych okresach, począwszy od dywidendy z zysku za 2025 r., będziemy rekomendować dywidendę na poziomie co najmniej 30 proc. zysku netto – podkreśla Sylwester Strużyna.
100 proc. akcji spółki jest notowanych na rynku regulowanym GPW. Kurs akcji na giełdzie wzrósł na koniec roku do ceny 15,50 zł (tj. o 15,7 proc. w stosunku do kursu akcji na koniec 2023 r., który wynosił 13,40 zł).
W 2024 r. spółka skupiła się przede wszystkim na redukcji kosztów, co pozwoliło jej na osiągnięcie ponad 2-krotnie wyższego zysku netto niż w 2023 r. (+112 proc.) przy wzroście przychodów o 10 proc. Pod koniec 2024 r. w ofercie spółki znajdowało się około 7.000 produktów, podczas gdy w 2023 r. było to około 8.000 produktów. Na skutek selekcji najbardziej rentownych marek i produktów, udało się doprowadzić do wymodelowania oferty handlowej Bio Planet o lepszym potencjale sprzedażowym
i istotnie zredukować koszty logistyczne.
W 2024 r. głównym kanałem sprzedaży spółki pozostały specjalistyczne sklepy stacjonarne (55,5 proc. struktury sprzedaży). Na przestrzeni 4 ostatnich lat najbardziej dynamiczny wzrost nastąpił w kanale sprzedaży jakim są sklepy ogólnospożywcze (wzrost z 10,2 proc. w 2020 r. do 16,8 proc. w 2024 r.). Wzrost ten wynika w dużej mierze z zakupu marki NaturaVena zrealizowanego pod koniec 2022 r., której produkty dedykowane są przede wszystkim do sieci ogólnospożywczych. Udział eksportu pozostaje na stosunkowo niewielkim poziomie (3,5 proc.), jednakże zarząd zwraca dużą uwagę na ten kierunek rozwoju ze względu na jego długoterminowe perspektywy wzrostu.
– Eksport jest w naszym mniemaniu odpowiednim kierunkiem dalszej ekspansji. Choć na razie nasze działania nie zwiększają znacząco jego wolumenu w strukturach sprzedaży, to czynimy kroki, aby w przyszłości była to silna i stabilna część naszych przychodów – dodaje Sylwester Strużyna.
Sklepy internetowe dalej pozostają istotnym kanałem sprzedaży spółki. Ich udział w strukturze przychodów wynosił 17,2 proc. w 2024 r. i dotyczy on wyłącznie podmiotów, które nie prowadzą żadnej innej działalności niż sprzedaż internetowa.
W 2022 r. spółka rozpoczęła i zrealizowała pierwszy etap budowy nowoczesnych zakładów konfekcjonowania o łącznej powierzchni użytkowej ok. 5,7 tys. m2 (zakończono stan surowy zamknięty).
– Wznowienie budowy przewidywane jest po zebraniu odpowiednich środków finansowych m.in. wypracowanych z zysków netto lub z przeprowadzenia nowej niewielkiej emisji akcji. Co ważne proces zostanie przez nas wznowiony przy wyraźnej poprawie warunków makroekonomicznych tj. niższych odsetek od kredytów oraz istotnym wzroście optymizmu konsumentów. W aktualnym planie zarządu przewidujemy wznowienie budowy we wrześniu 2026 r. i uruchomienie nowoczesnych zakładów konfekcjonowania w III kwartale 2027 r. – dodaje Strużyna.
Pełne uruchomienie nowoczesnych zakładów konfekcjonowania przyczyni się do zwiększania potencjału produkcyjnego spółki, obniżenia jednostkowych kosztów paczkowania oraz zwiększy potencjał logistyczny Bio Planet. Przełoży się to na wprowadzenie spółki w kolejny etap rozwoju i zwiększenie skali działalności.
Bio Planet działa na rynku żywności ekologicznej – skupia się na konfekcjonowaniu oraz dystrybucji żywności ekologicznej. W ofercie posiada ok. 8 tys. indeksów sprzedażowych obejmujących produkty trwałe oraz produkty świeże.