nghxnxib
PARTNER SERWISU
jnwvkuzh

Newag z pełnym portfelem zamówień do 2027 r. i rekomendacją „kupuj”

Omawiane walory:

Newag to giełdowa luxtorpeda. Na przestrzeni trzech lat akcje producenta taboru kolejowego z Nowego Sącza podrożały blisko siedmiokrotnie. Spółka dzięki szeroko zakrojonym inwestycjom w kolej ma rekordowy portfel i perspektywę dalszej poprawy wyników finansowych.

Newag, pełnym, portfelem, zamówień, 2027, rekomendacją, kupuj

Newag z pełnym portfelem zamówień do 2027 r. i rekomendacją „kupuj”

Gdy w grudniu 2023 r. wybuchła tzw. afera z Impulsami, mało kto spodziewał się, że w kolejnych miesiącach i latach notowania Newagu urosną o kilkaset procent. W skali trzech lat akcje giełdowego producenta taboru kolejowego podrożały o blisko siedmiokrotnie, plasując się w ścisłej czołówce gwiazd warszawskiego parkietu. Tylko w tym roku wycena spółki portfelowej Zbigniewa Jakubasa urosła o ponad 100 proc.

newag, wykres

Kliknij, aby powiększyć


Newag i lokomotywy z wadliwym oprogramowaniem

Newag to producent taboru szynowego z Nowego Sącza, oferujący pojazdy elektryczne, spalinowe i hybrydowe oraz usługi serwisowe i modernizacyjne. Model działalności oparty jest na pionowej integracji – spółka kontroluje projektowanie, produkcję, leasing i serwis, co pozwala ograniczyć ryzyka operacyjne. Grupa obejmuje m.in. Inteco DS (systemy sterowania i aparatura), IP Management (patenty i R&D), a także podmioty leasingowe. Pod koniec 2023 roku na światło dzienne wypłynęła afera z zatrzymującymi się lokomotywami. Newag został publicznie oskarżony o celowe wdrożenie oprogramowania w pojazdach Impuls, które miało uniemożliwiać serwisowanie przez podmioty zewnętrzne. Sprawą zainteresowała się prokuratura, a także takie instytucje jak UOKiK, ABW i UTK. Firma nie przyznała się do zarzucanych praktyk i wytoczyła pozwy przeciwko Serwisowi Pojazdów Szynowych (SPS) oraz członkom grupy hakerskiej Dragon Sector.

– Na czerwiec 2025 r. sprawy pozostają na wczesnym etapie proceduralnym – nie zapadły żadne wyroki, nie zawarto ugód ani nie nałożono kar finansowych. Zarząd Newagu ocenia ryzyko prawne i reputacyjne jako umiarkowane, nie przewidując istotnych skutków finansowych ani operacyjnych. Do tej pory żaden klient nie zgłosił roszczeń związanych z domniemanymi ograniczeniami serwisowymi, nie doszło też do utraty kontraktów. Jedynym skutkiem pozostaje wzrost kosztów obsługi prawnej i komunikacyjnej. Działalność spółki ogranicza się do sektora B2B, co dodatkowo minimalizuje ryzyko szerszych konsekwencji rynkowych – czytamy w raporcie Jakuba Sargsyana, analityka BM mBanku z 19 września.

newag, przychody

Źródło: Opracowanie własne/StockWatch.pl

Afera z zatrzymującymi się Impulsami nie odbiła się na biznesie Newagu. W 2024 r. spółka wypracowała blisko 1,6 mld zł przychodów ze sprzedaży, 210,8 mln zł EBITDA i 122,2 mln zł zysku netto. Na wszystkich wymienionych poziomach spółka zanotowała dwucyfrowe wzrosty. W całym ubiegłym roku dostarczyła 72 lokomotywy (w tym 54 nowe), 11 EZT i 4 HZT.

Bieżący rok wpisuje się w dotychczasowe trendy wynikowe. W I półroczy 2025 r. Newag zanotował 129,11 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 46,37 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 849,21 mln zł w porównaniu z 575,35 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 183,44 mln zł wobec 80 mln zł rok wcześniej.

newag, ebitda

Źródło: Opracowanie własne/StockWatch.pl

Newag z rekomendacją „kupuj”. Analityk widzi 18 proc. potencjału

Mimo trzycyfrowych stóp zwrotu, rajd na akcjach Newagu może jeszcze potrwać. We wrześniu analityk BM mBanku zalecił kupno akcji producenta taboru kolejowego z ceną docelową 98 zł, co przy kursie 84,50 zł oznacza potencjał wzrostu jeszcze o 18 proc. Wycena została przeprowadzona w oparciu o model DCF, bez wykorzystania mnożników porównawczych – ze względu na odmienny profil działalności zagranicznych konkurentów.

– Oczekujemy EBITDA na poziomie 410 mln zł w 2025 r. oraz 505 mln zł w 2026 r., wspieranej przez korzystny miks produktowy i pełne obłożenie mocy produkcyjnych. Wycena implikuje wskaźniki EV/EBITDA’25 9.2x, P/E’25 13.7x oraz PEG 0.3, które uznajemy za atrakcyjne na tle spółek porównywalnych – czytamy w raporcie Jakuba Sargsyana, analityka BM mBanku z 19 września.

Analityk zwraca uwagę, że PEG Newagu (wskaźnik uwzględniający tempo wzrostu zysków) jest znacznie niższy niż mediana konkurencji, co może świadczyć o niedoszacowaniu spółki.

Tłuste lata przed Newagiem. Rząd zaplanował gigantyczne inwestycje

Newag korzysta z ogromnej fali inwestycji w infrastrukturę kolejową. Polska dysponuje czwartą największą siecią kolejową w UE (o długości 19,6 tys. km), a modernizacja taboru staje się koniecznością. Do 2030 roku w ramach Krajowego Programu Kolejowego zaplanowano nakłady na poziomie 163,8 mld zł. Program obejmuje m.in. elektryfikację tras, poprawę prędkości powyżej 160 km/h i wdrażanie nowoczesnych systemów bezpieczeństwa.

– Programy PSK, KPO, FEnIKS i CPK tworzą trwałe fundamenty popytu dla producentów takich jak Newag – podkreślono w analizie mBanku.

Krajowy Program Kolejowy do 2030 r. (z perspektywą 2032) to największy w historii pakiet inwestycji PKP PLK, o wartości 163,8 mld zł. Do końca 2023 r. zrealizowano 43 proc. planu, modernizując 8,3 tys. km torów, w tym 7,3 tys. km linii głównych. KPK dotyczy głównie infrastruktury, ale wyznacza też warunki funkcjonowania taboru i wprost wpływa na skalę oraz kierunki przyszłego popytu na nowe pojazdy.

Krajowy, program, kolejowy

Źródło: KPK, mBank

Według szacunków do 2030 roku rynek może potrzebować 130–150 nowych lokomotyw i 100–140 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Główne źródła zamówień to PKP Intercity, POLREGIO oraz przewoźnicy samorządowi.

– Nakłady inwestycyjne na kolej są duże. Dla spółek z zakresu budowy infrastruktury kolejowej czy taboru to będą dobre lata. Niemniej trzeba mieć świadomość, że wiele inwestycji zapewne będzie miało poślizgi i przeciągnie się w czasie. Przykładem jest chociażby CPK, gdzie w tym roku miały być rozpisane przetargi na 30 mld zł, a póki co niewiele się dzieje – mówi dla StockWatch.pl Dariusz Nawrot, analityk Noble Securities.

Newag

Źródło: Newag, mBank


Portfel zamówień Newagu pęka w szwach. Pełne obłożenie aż do 2027 roku

Newag już teraz ma pełne ręce roboty. Obecny portfel zamówień i oczekiwane przetargi zapewniają spółce pełne wykorzystanie mocy produkcyjnych aż do 2027 roku. Szczyt produkcji lokomotyw przewidywany jest na 2026 rok – nawet 71 sztuk, a EZT na 2027 rok – do 39 sztuk.

Na koniec pierwszego półrocza 2025 roku zrealizowano już 69 proc. planu produkcji lokomotyw i 12 proc. dla EZT.

– Oczekujemy, że cel EBITDA >400 mln zł przy marży ok. 19 proc. jest osiągalny. W średnim terminie największy potencjał wzrostu widzimy w programach PSK, KPO, FEnIKS i CPK – ocenia analityk BM mBanku.

Premier Tusk wzywa Newag i Pesę do udziału w przetargach na Kolej Dużych Prędkości

Podczas wrześniowych targów kolejowych TRAKO w Gdańsku premier Donald Tusk zapowiedział rozpisanie „historycznego” zamówienia na Kolej Dużych Prędkości i bezpośrednio zaapelował do szefów Newagu i Pesy o udział w przetargu.

– Rzucam takie serdeczne wyzwanie, panowie prezesi. My będziemy w najbliższych godzinach, dniach rozpisywali to historyczne zamówienie na Kolej Dużej Prędkości. I wykluczam z mojego myślenia nieobecność takich firm w tej szlachetnej – niech ona będzie bezwzględna, ale też szlachetna – konkurencji – powiedział premier Donald Tusk.

Premier podkreślił, że celem jest wiodący udział polskich podmiotów w realizacji dużych projektów infrastrukturalnych. W lutym br. zapowiedział, że do 2032 r. inwestycje w polską kolej pochłonął ok. 180 mld zł.

– Ostatnie wypowiedzi premiera o gigantycznych inwestycjach na kolei traktuję bardziej jako element kampanii. W zakresie programów i planowanych wydatków (kwot) w zasadzie nic się nie zmienia względem tego, co szef rządu komunikował na przykład jeszcze w lutym br. Nadal mówimy o budżecie ok. 180 mld zł nakładów na kolej w perspektywie do 2032 r. – mówi w rozmowie ze StockWatch.pl Dariusz Nawrot, analityk Noble Securities.

Na ten moment Newag nie posiada technologii zdolnej do osiągania prędkości powyżej 200 km/h. To praktycznie eliminuje spółkę jako niezależnego oferenta w przetargach na pociągi dużych prędkości

Prognozy dla Newagu na lata 2025–2026: Silny wzrost wyników i marż

Analityk BM mBanku zakłada skokowy wzrost przychodów Newagu – z 1,59 mld zł w 2024 roku do 2,16 mld zł w 2025 roku i aż 2,68 mld zł w 2026 roku. Jednocześnie rosnąć mają marże: EBITDA ma sięgnąć 18,9 proc. w 2025 roku i 20,8 proc. w kolejnym.

Zysk netto ma wzrosnąć z 122,2 mln zł w 2024 roku do 278,9 mln zł w 2025 roku i 401,8 mln zł w 2026 roku.

– W oparciu o zawarte umowy i obowiązujące kontrakty, szacujemy, że szczyt produkcji lokomotyw przypadnie na rok 2026. W najbardziej konserwatywnym scenariuszu wolumen może wynieść 46 sztuk, z potencjałem wzrostu do 71 sztuk przy pełnym wykorzystaniu opcji kontraktowych. W związku z tym oczekujemy, że marża EBITDA powinna powrócić do poziomu 20 proc., wspierana przez wyraźną przewagę segmentu lokomotyw nad EZT w strukturze produkcji Na podstawie oczekiwanych przetargów zakładamy, że kolejny szczyt produkcji lokomotyw może przypaść na rok 2028, gdzie w scenariuszu optymistycznym, oczekujemy nawet 45 lokomotyw – szacuje Jakub Sargsyan.

newag, prognozy

Źródło: BM mBanku.

Newag regularnie dzieli się też zyskiem z akcjonariuszami. W 2025 r. spółka wypłaciła rekordowe 2 zł na akcję, co dało stopę w okolicach 2,7 proc. Zdaniem eksperta BM mBanku, w przyszłym roku stawka może wzrosnąć do 2,48 zł na akcję, co przełoży się na stopę w okolicach 3 proc.

newag, dywidendy

Źródło: Opracowanie własne/StockWatch.pl

Raport analityczny z rekomendacją dla grupy Newag powstał w ramach Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW, na zamówienie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Pełna treść rekomendacji wraz z wymaganym przez prawo disclaimeram jest dostępna na stronie www.gpw.pl/gpwpa

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • Premier Tusk zapowiada zamówienie na Kolej Dużych Prędkości i wzywa Newag oraz Pesę do udziału

    Premier Donald Tusk zapowiedział rozpisanie „historycznego” zamówienia na Kolej Dużych Prędkości i bezpośrednio zaapelował do szefów firm NEWAG i Pesa o udział w przetargu.

  • Hossa na GPW, sWIG80 z nowym rekordem! W grze Polimex, Grenevia, Mabion i Newag

    Trzeci tydzień września na giełdzie w Warszawie rozpoczął się od wzrostów. Zakończy się on "tańcem Trzech Wiedźm". A w środku będzie najważniejsze wydarzenie miesiąca na rynkach finansowych - decyzja Fed. Hossa najmocniej daje o sobie znać wśród małych spółek z sWIG80. Jednym słowem w najbliższych dniach na GPW może wydarzyć się wszystko.

  • Akcjonariusze Newagu zdecydowali o zwiększeniu kwoty dywidendy do 2 zł na akcję

    Akcjonariusze NEWAGu zdecydowali o przeznaczeniu na wypłatę dywidendy za 2024 rok kwoty 90 mln zł, co stanowi 2 zł na jedną akcję. Dniem dywidendy, w której uczestniczyć będą wszystkie 45 000 001 akcji spółki, będzie 18 czerwca 2025 r., a dniem wypłaty 27 czerwca 2025 r.

  • Powyborcze spadki na GPW, w grze banki, CI Games, Newag i Saule

    Poniedziałkowa sesja na giełdzie w Warszawie rozpoczęła się od spadków. Rodzimy rynek akcji jest dziś najsłabszy w Europie. Ciążą mu zarówno wyniki wyborów prezydenckich w Polsce, jak pogorszenie nastrojów na rynkach globalnych wywołanych cięciem ratingu Stanów Zjednoczonych. Wydaje się, że inwestorzy powinni przygotować się na kilka chłodniejszych tygodni na warszawskim parkiecie.

  • Newag miał 52 mln zł zysku netto w I kw. 2025 r.

    NEWAG odnotował 52,3 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 14,67 mln zł zysku rok wcześniej.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

50% rabatu na dostęp do Strefy Premium StockWatch.pl dla uczestników programu Orlen w portfelu!

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat