TVN nie zdołał powtórzyć sukcesu raportowego z III kwartału. Wówczas wynik końcowy medialnej grupy okazał się dużo lepszy niż przed rokiem i jednocześnie przebił oczekiwania rynkowe. W ostatnim okresie 2012 roku medialny koncern wypracował przychody w wysokości 456,7 mln zł. Rezultat jest o 2,4 proc. niższy od konsensusu PAP i o 23 proc. słabszy niż w IV kwartale 2011 roku. Wynik na poziomie netto opiewał na 469,78 mln zł, co jest osiągnięciem znanie lepszym niż 12,4 mln zł wypracowane przed rokiem, ale jednocześnie słabsze niż oczekiwania analityków – konsensus PAP to 685,4 mln zł (-31,5 proc.). Wynik EBIT wyniósł 109,7 mln zł i był o 40 proc. mniejszy niż przed rokiem i o 31 proc. słabszy od rynkowego konsensusu. >> Wszystkie komunikaty spółki znajdziesz w jednym miejscu.
Rynek już wcześniej wiedział wypływie niekasowych wydarzeń jednorazowych na wyniki za ostatni kwartał. Jeszcze w listopadzie grupa sfinalizowała transakcję sprzedaży 25 proc. akcji Onet.pl za 956 mln zł dla Ringier Axel Springer Media AG. Drugim ważnym wydarzeniem była sprzedaż Cyfrze+ platformy n, w zamian za udziały w nowym przedsięwzięciu.
Na pogorszenie wyników w dużej mierze miał wpływ sytuacji na rynku reklamy. Pierwsze poważne sygnały o negatywnych trendach dała wcześniej Agora, której przychody i zyski zmalały pod wpływem cięć w budżetach reklamowych. W segmencie telewizji było podobnie. Spółka szacuje że przychody reklamowe w ciągu dwunastu miesięcy zakończonych 31 grudnia 2012 r. spadły o 8,4 proc. Największy wpływ na ten spadek miały niższe przychody głównego kanału TVN oraz kanału informacyjnego TVN 24.
– Jednym z kluczowych czynników wpływających na działalność firm medialnych w Polsce w 2012 roku było osłabienie rynku reklamy obserwowane od II kwartału. Ogólne spowolnienie koniunktury gospodarczej przełożyło się na ok. 7-proc. spadek wydatków na reklamę telewizyjną w całym roku. Sytuacja ta znalazła swe odzwierciedlenie w wynikach finansowych naszej Grupy w pierwszej połowie roku. – czytamy w raporcie spółki.
>> Raport Agory za IV kwartał zasygnalizował negatywne trendy rynku reklamowego oraz mediów drukowanych. >> Agora coraz mocniej odczuwa kryzys w reklamie i prasie.
Spadkowy trend potwierdzają wyniki badań domu mediowego Starlink. Łączna wartość rynku reklamy telewizyjnej w 2012 r. wyniosła około 3,664 mld zł i była o 5,2 proc. niższa niż w 2011 roku. Natomiast całkowity rynek sprzedaży spotowej spadł o 7,1 proc. względem porównywalnego okresu 2011 r. przynosząc spadek reklamy spotowej na poziomie 7,2 proc. w całym 2012 r.
W długoterminowej perspektywie TVN liczy na poprawę sytuacji i wzrost wydatków netto na reklamę w Polsce. Głównym czynnikiem stymulującym odbicie ma być spodziewany wzrost PKB w Polsce, wyższe ceny komercyjnego czasu antenowego w telewizji, które obecnie spółka ocenia jako znacznie niższe niż w krajach Europy Zachodniej. Wcześniej progres spodziewany jest w segmencie reklamy internetowej. W 2012 roku wartość tego rynku wzrosła o 8,7 proc. do 1,32 mld zł.
Spółka podaje, że głównym trendem, który będzie wywierał wpływ na przychody i rentowność generowane w kolejnych kwartałach jest wzrost telewizyjnego i internetowego rynku reklamowego oraz rozwój rynku płatnej telewizji.
W czwartek kurs TVN pozostaje pod kreską. Przecena jest niewielka, a jeden walor jest wyceniany na nieco poniżej 9,70 zł. Mimo to kurs może się pochwalić imponującą wspinaczką w wcześniejszych miesięcy. Jeszcze na początku listopada jeden walor medialnego koncernu był wyceniany na niewiele ponad 7 zł.
>> Najnowsze wyniki niebawem pojawią się w serwisie. >> Zobacz analizę fundamentalną i wskaźnikową TVN na stronie spółki w serwisie StockWatch.pl