W środę karty na stół wyłożył gigant z branży telekomunikacyjnej. Po PKN Orlen jest to kolejna spółka, która pokazała wyniki słabsze od oczekiwań rynku.
Zysk netto grupy Telekomunikacji Polskiej w drugim kwartale 2013 roku spadł o 70 proc. do 76 mln zł. Rok wcześniej spółka wypracowała 255 mln zł na plusie. Rezultat okazał się o 1/5 gorszy od konsensusu, który zakładał wypracowanie 97 mln zł zysku netto. Na poziomie EBIT telekom osiągnął 218 mln zł zysku, co jest o 13 proc. słabszym osiągnięciem niż prognozy ekspertów. Przychody grupy w zmniejszyły się o blisko 10 proc. do 3,303 mld zł. Tu wynik okazał się nieco lepszy niż zakładane przez analityków 3,281 mld zł.>> Komunikat wraz z raportem znajdziesz tutaj.
W całym pierwszym półroczu grupa miała 157 mln zł skonsolidowanego zysku netto (spadek o 340 mln zł w porównaniu z 1H’12). Zysk na jedną akcję zmniejszył się z 0,38 zł do 0,12 zł. Zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 459 mln zł i był niższy o 403 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu 2012 r. Natomiast skonsolidowane przychody opiewały na 6,57 mld zł i były o 617 mln zł niższe niż w ubiegłym roku.
– Spadek ten wynikał przede wszystkim z wpływu decyzji regulacyjnych (głównie obniżek stawek MTR1), które obniżyły przychody grupy o 309 mln zł, oraz spadku liczby klientów głosowej telefonii stacjonarnej o 427 tys. w porównaniu ze stanem na dzień 30 czerwca 2012 r. Udało się to tylko częściowo zrównoważyć wzrostem liczby klientów usług 3P o 163 tys. rok-do-roku, wspieranym rosnącą liczbą klientów usługi Orange Open – co łącznie przyczyniło się do wzrostu przychodów z usług dostępu do Internetu, TV i VoIP o 62 mln zł rok-do-roku. – czytamy w raporcie telekomu.
>> W serwisie w przeciągu kilku godzin pojawi się analiza wskaźnikowa uwzględniająca najnowsze wyniki kwartalne. >> Zobacz obraz fundamentalny TPSA po wynikach za II kwartał w StockWatch.pl
Według TPSA, rynek usług głosowych telefonii komórkowej znajduje się w fazie nasycenia pod względem liczby użytkowników telefonii mobilnej. Na przestrzeni ostatniego półrocza ich liczba wzrosła o 2 proc. Istotnym czynnikiem jest silna konkurencja. Udział trzech wiodących operatorów w rynku zmniejszył się pod względem liczby klientów na rzecz P4. W porównaniu do półrocza 2012 r. zanotowano spadek z 84 proc. do 81 proc. Grupa zwiększyła liczbę klientów w segmencie segmencie pre-paid (plus 157 tys. kart SIM w ciągu roku) oraz post-paid (plus 33 tys. abonentów w ciągu roku). Przyrost jest efektem wprowadzenia nowej oferty pod szyldem nju.mobile. W raporcie podano, że w ciągu pierwszych dwóch miesięcy skorzystało z niej 80 tys. klientów.
Na koniec potwierdziły się wcześniejsze doniesienia na temat zmiany na stanowisku prezesa. Maciej Witucki w ciągu kilku najbliższych miesięcy zamierza ustąpić, a jego miejsce ma zająć Bruno Duthoit. Obecny prezes ma przejść na stanowisko przewodniczącego rady nadzorczej TPSA, w miejsce Andrzeja Koźmińskiego, który złoży rezygnację.
Reakcja rynku na wyniki kwartalne była jednoznaczna. Na początku środowej sesji akcje Telekomunikacji Polskiej taniały o kilka procent. W miarę upływu czasu przecena stopniowo malała. Około południa jeden walor telekomu był wyceniany na 7,90 zł. >> Techniczną stronę waloru znajdziesz w ATTrader.pl