Producent i dystrybutor win Ambra, znany m.in. z marek Dorato, Cin&Cin czy Piccolo, pokazał raczej niskoprocentowe wyniki w półrocznym sprawozdaniu za rok obrotowy 2013/2014. Spółka zaraportowała 174,8 mln zł skonsolidowanych przychodów, co oznacza spadek o 7,4 proc. w ujęciu r/r. Zysk z działalności operacyjnej skurczył się o 10 proc. i wyniósł 28,6 mln zł. O wiele mniej spadł na szczęście zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej, który zmniejszył się o 2,2 proc. do 20,3 mln zł. W całym pierwszym półroczu kalendarzowego roku obrotowego (dane za lipiec-grudzień 2013 r.) przychody spadły o 2,9 proc., a EBIT o 4,1 proc. Zysk netto wzrósł natomiast o 5,8 proc. do 23,7 mln zł. >> Pełny komunikat z raportem jest tutaj.
Spółka tłumaczy spadek przychodów niższą sprzedażą eksportową i mniejszym popytem ze strony gastronomii. W ostatnim okresie wzrosły też ceny zakupu wina, które nie zostały przerzucone na odbiorców, stąd nieznacznie skurczyła się marży zysku brutto ze sprzedaży, spadając od poprzedniego półrocza o 1,7 pp do 33,5 proc. Ambra równolegle przeprowadziła restrukturyzację, obniżając koszty działalności operacyjnej o 2,8 mln zł. Ponadto niższe o 19,3 mln zł zadłużenie oprocentowane netto przyczyniło się do zmniejszenia kosztów odsetkowych o 1,6 mln zł i dzięki temu firma częściowo wybroniła wynik.
– W ocenie zarządu na osiągane w przyszłości wyniki najbardziej istotny wpływ będą mieć zmiany konsumpcji wina. W oparciu o posiadane dane historyczne dotyczące wzrostu polskiego rynku wina, a także wielokrotnie niższy poziom konsumpcji per capita w porównaniu do innych krajów Europy zarząd przewiduje, że rynek wina w Polsce może w kolejnych latach wzrosnąć w granicach 5-10 proc. Trwałym i sprzyjającym wzrostowi rynku wina czynnikiem będzie również zmiana stylu życia w Polsce, w wyniku której konsumenci odchodzą od konsumpcji alkoholi mocnych, w szczególności wódki i zwiększają konsumpcję wina. Głównym zagrożeniem dla tego wzrostu mogłoby być pogorszenie ogólnej koniunktury gospodarczej w Polsce i obniżenie zamożności społeczeństwa. – czytamy w raporcie spółki.
W zeszłym roku rynek wina w Polsce rósł najwolniej od wielu lat, a jego dynamika wyniosła tylko 3 proc. Rok wcześniej wzrosty sięgały 8 proc. Rynkowa strategia Ambry zakłada umacnianie pozycji lidera rynku wina oraz rozwój w innych dochodowych segmentach rynku alkoholi, w oparciu o kluczowe marki.
W reakcji na opublikowane wyniki, w środę akcje spółki tracą na wartości około 5 proc. Korygują tym samym tegoroczny wzrost, po tym jak od stycznia urosły o około 7 proc. Ubiegły rok zakończył się dla notowań Ambry 26-proc. wzrostem.
>> W serwisie są już wprowadzone najnowsze dane finansowe spółki. >> Zobacz obraz fundamentalny Ambry po wynikach.