
Francois Nuyts, prezes Allegro. Fot. spółka
Skorygowana EBITDA Grupy Allegro wyniosła 462,9 mln zł w I kw. 2022 r. (spadek o 13,6 proc. r/r). GMV, czyli całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na Allegro wyniosła w tym okresie 10 824,1 mln zł (wzrost o 12,8 proc. r/r).
– Skorygowana EBITDA, czyli wynik na działalności operacyjnej przed uwzględnieniem amortyzacji i zdarzeń jednorazowych, zmniejszyła się o 13,6 proc. r/r do 463 mln zł. Wynika to z inwestycji w przyszły wzrost i dalsze zwiększanie satysfakcji klientów w czasie najbardziej wymagającego pod kątem porównawczym kwartału w tym roku. Odbicie marży jest już z kolei widoczne po styczniowym dołku – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
Raportowana EBITDA w I kw. br. wyniosła 432,5 mln zł wobec 527,5 mln zł rok wcześniej. Skonsolidowany zysk netto sięgnął odpowiednio: 166,9 mln zł wobec 269,6 mln zł zysku rok wcześniej, podano w raporcie.
– Przychody wzrosły o 15,1 proc. r/r do 1,39 mld PLN w I kwartale, przy czym przychody z usług reklamowych wzrosły o 21,1 proc. r/r na przestrzeni pierwszych trzech miesięcy roku. Take Rate nie zmienił się istotnie w ujęciu rok do roku i wyniósł 10,46 proc. Zmiana stawek donansowania i prowizji od sprzedaży powinna przełożyć się na wzrost tego wskaźnika w przyszłości – czytamy dalej.
Wartość sprzedaży brutto (GMV) wzrosła o 12,8 proc. r/r do 10,82 mld zł w I kw. br. dzięki dalszemu zwiększaniu liczby ofert, zapewnianiu atrakcyjnych cen oraz rozwojowi Allegro Pay.
– Wartość brutto towarów sprzedanych za pośrednictwem Allegro w pierwszym kwartale wzrosła o 12,8 proc. r/r, i była napędzana m.in. wzrostem średniego GMV wśród aktywnych kupujących o 14,2 proc. r/r. Poprzeczka w zakresie danych porównawczych została ustawiona stosunkowo wysoko z uwagi na ubiegłoroczne ograniczenia wprowadzone w ramach lockdownów, jak i inwazję Rosji na Ukrainę. Dalsza poprawa w zakresie liczby ofert, cen i wygody robienia zakupów, czyli kluczowych czynników, które wpływają na ogólne doświadczenie zakupowe, pomogły Allegro osiągnąć najlepszy w swojej klasie wskaźnik jakości obsługi rNPS (relational Net Promoter Score) na poziomie 81 – wskazano też w materiale.
Allegro odnotowało wzrost wartości pożyczek udzielonych za pośrednictwem Allegro Pay – usługi typu „kup teraz, zapłać później” – o ponad 400 proc. do kwoty 965 mln zł, a także na wzrost NPS do poziomu 94 w I kw. br.
Liczba aktywnych kupujących wzrosła w I kwartale o 0,6 proc. r/r do 13,4 mln, natomiast GMV na jednego aktywnego kupującego wzrosło o 14,2 proc. r/r do 3 265 zł.
– Allegro ma za sobą bardzo solidny początek 2022 roku, który poświęciliśmy na kontynuację budowy fundamentów dla przyszłego wzrostu – skomentował prezes Allegro François Nuyts, cytowany w komunikacie.
Allegro zaktualizowało prognozy na 2022 r.
Gigant z branży e-commerce zaktualizował oczekiwania na cały rok dla działalności prowadzonej w Polsce, zakładając wzrost GMV w przedziale 15-20 proc. r/r, przy wzroście przychodów na poziomie 25-30 proc. r/r i wzroście skorygowanej EBITDA o 10-15 proc. r/r. Nakłady inwestycyjne mają się zaś ograniczyć do 675-725 mln zł, odzwierciedlając niższe tempo wzrostu w krótkim terminie.
– Jesteśmy przekonani, że nasza oferta stanowi świetną odpowiedź na czasy wysokiej inacji i presji na portfele kupujących. Jak najbardziej rozumiemy, że wyższe tempo inacji może ograniczyć popyt konsumencki, co odzwierciedliliśmy w naszych zaktualizowanych oczekiwaniach na ten rok. W I kwartale podjęliśmy kroki mające na celu zrównoważenie kosztów naszych inwestycji, takich jak zwiększony dostęp do dostaw kurierskich w programie Smart! z dodatkowymi inicjatywami w zakresie monetyzacji, dzięki czemu od stycznia dynamika naszych marż uległa poprawie. Dzięki przejęciu Grupy Mall i WE|DO oraz uruchomieniu Allegro.com dysponujemy narzędziami, które umożliwią nam międzynarodową ekspansję i otworzą przed naszymi sprzedawcami nowe rynki i możliwości – powiedział dyrektor nansowy Allegro Jon Eastick, cytowany w komunikacie.
W lutym br. Allegro prognozowało na 2022 r. dynamikę wyników zbliżoną do ub.r. – od wysokich nastu do niskich 20 proc. w odniesieniu do GMV i nieco powyżej 30 proc. dla przychodów, przy skorygowanej EBITDA wyższej o kilkanaście procent (low to mid teens %) r/r, bez uwzględnienia przejęcia Grupy Mall i WE|DO (zaktualizowane prognozy także nie obejmują przejętych aktywów). Wysokość nakładów inwestycyjnych planowano wówczas na 700-750 mln zł.
– Wzrost GMV Allegro o prawie 13 proc. w I kwartale pozwala nam oczekiwać dobrej dynamiki również w kolejnych kwartałach – wskazał Eastick.
W I kw. br. GMV wzrosło o 12,8 proc. r/r do 10,82 mld zł, skorygowana EBITDA zmniejszyła się o 13,6 proc. r/r do 463 mln zł (przy czym spółka sygnalizuje, że odbicie marży jest już widoczne po styczniowym dołku). Przychody wzrosły o 15,1 proc. r/r do 1,39 mld zł w I kwartale, przy czym przychody z usług reklamowych wzrosły o 21,1 proc. r/r.
– Allegro oczekuje, że Mall Group wraz z WE|DO powrócą do wzrostu GMV i przychodów w ciągu 9 miesięcy do grudnia 2022 roku. Ich skorygowana strata EBITDA w tym czasie powinna wynieść 80-120 mln zł, a inwestycje kapitałowe mają sięgnąć 100-120 mln zł – napisano też w komunikacie.
Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana jest głównie przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie grupy stanowiła ok. 3 proc. rynku handlu detalicznego w Polsce w 2019 r. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r.